פריצת דרך לגלובל אנרג'י: חתמה על חוזה רב-שנתי עם חברתCovanta האמריקנית

(עדכון) - החברה האמריקנית אמורה להזמין מגלובל אנרג'י 600 מפעלים ב-10 שנים כדי לזכות בבלעדיות על הטכנולוגיה שלה בארה"ב, ולשלם לה תמלוגים על מכירת סולר על פני 20 שנה * אם החוזה ימוצה עד תומו, טמון בו פוטנציאל הכנסות שנתי של 338 מיליון דולר

חברת גלובל אנרג'י אינק, המנוהלת על-ידי אסי שלגי ונסחרת בסמול קאפ (סימול GEYI.OB), חתמה על חוזה ל-20 שנה עם חברת Covanta האמריקנית. כך עולה ממסמך 8-K שהגישה גלובל אנרג'י לרשות ניירות ערך האמריקנית (ה-SEC), וממסמכי ההסכמים הנספחים ל-8-K, ואשר דווח אודותיו אתמול (ג') לראשונה באתר "גלובס".

מדובר בחוזה מורכב (למעשה במערכת של ארבעה הסכמים) הנוגע לפעילות חטיבת ההקמה, התפעול והבעלות על מפעלים לייצור סולר נקי מפסולת אורגאנית של גלובל אנרג'י. קוונטה, מהחברות המובילות בארצות-הברית בטיפול באשפה והפיכתה לאנרגיה, נסחרת בבורסת ניו-יורק (סימול CVA) לפי שווי שוק של 4.03 מיליארד דולר.

כפי שעולה מהמסמכים שגלובל אנרג'י הגישה ל-SEC, ההסכם בין שתי החברות מקנה לחברה האמריקנית בלעדיות בשימוש בטכנולוגיה של גלובל אנרג'י בתחום של פסולת ביתית תמורת עמידה ביעדי הזמנה. במסגרת היעדים שנקבעו הזמינה קוונטה מפעל ראשון שאמור להיבנות ולהתחיל לפעול ברבעון הרביעי של 2008, ולאחר תקופת הרצה של 30 יום אמורה קוונטה להזמין חמישה מפעלים, ולאחר מכן במשך 10 שנים צריכה להזמין בסך-הכל 600 יחידות. כדי לשמור על הזכות שלה למשך חמש שנים נוספות צריכה קוונטה לקנות בכל שנה עוד 150 מפעלים. כלומר בסך-הכל ההזמנות יכולות להגיע על-פי החוזה ל-1,350 מפעלים.

את מכירת הציוד מבצעת גלובל אנרג'י מול קוונטה באמצעות חברה בת (50%) ותקבל בסיכומה של כל מכירה עמלת שיווק של כ-2.5%. מחיר מפעל מוערך על-ידי החברה ב-4 מיליון דולר (כפי שעולה ממסמך 8-K שגלובל אנרג'י פרסמה ב-13 ביולי, ובו מצוין מחיר מפעל בסך 2.5 מיליון אירו לפני שקלול עלויות קרקע ונלווים), כך שגלובל אנרג'י צפויה לקבל 100 אלף דולר ממכירת כל אחד מ-1,350 המפעלים שבהסכם הכולל, אם ימוצה.

בנוסף, תקבל גלובל אנרג'י תמלוגים של 10% ממכירת הסולר שייוצר בכל המפעלים, כשכל מפעל מעבד טון פסולת בשעה ומייצר 500 ליטר סולר בשעה. לפי הנחת מחיר שמרנית של 50 סנט לסולר שהעריכו מקורות המקורבים לחברה, ימכור כל מפעל כזה סולר ב-2.5 מיליון דולר בשנה, ומזה תקבל גלובל אנרג'י תמלוגים של 10% (מהמכירות - לא מהרווח) בסך 250 אלף דולר בשנה למפעל, על פני 20 שנה, שכן סעיף התמלוגים ממכירת הסולר נקבע ל-20 שנה בכל מפעל מרגע הפעלתו.

עוד נקבע, כי לגלובל אנרג'י יש זכות להיות שותפה בשיעור של עד 35% בכל מפעל שיוקם במסגרת ההסכם באקוויטי, כולל 35% ממכירות הסולר, וזה להוציא התמלוגים שהיא זכאית להם ממכירת הסולר (בקיזוז מסוים). השותפות (שגם כרוכה כמובן בהשקעה של גלובל אנרג'י בשיעור של 35%) מקנה 35% בהכנסות ממכירת הסולר, הקרדיטים על הפחמן הדו חמצני והטיפול באשפה (קרדיט שהעיריות מעניקות).

ואם לא די בכך, דיווחה גלובל אנרג'י במסגרת ארבעת ההסכמים גם, כי חתמה על חוזה עם חברה בשם אמריקן ריניואבל דיזל לפיו החברה האמריקנית תפתח עבור גלובל אנרג'י פרויקטים בניו-יורק, טקסס וקליפורניה. כלומר, החברה תאתר קרקע, לקוחות ופסולת שלא מתחרה בפסולת של קוונטה, כמו פסולת מבתי זיקוק או פסולת חקלאית ו/או תעשייתית. במקרה הזה, אם אמריקן דיזל תמצא במדינות האלה פרויקטים עבור גלובל אנרג'י האחרונה תחזיק בפרויקט 51%, לקוונטה יהיה 25% ואמריקן דיזל תחזיק ב-24%. לחילופין, אם גלובל אנרג'י תאתר את הפרויקט היא תחזיק בו 75% ואמריקן דיזל תחזיק 25%, הכל באקוויטי.

נציין כי את תגובתו של אסי שלגי או מי מאנשי המפתח בחברה לא ניתן היה להשיג.

מנפט לאנרגיה נקייה

גלובל אנרג'י הוקמה ב-1999 כחברת נפט, כשעיקר פעילותה היה הפעלת בארות נפט בקנדה, והיא הונפקה מייד עם הקמתה. מסיבות שונות החברה עזבה את תחום הנפט, ובתקופה מסוימת אף הייתה נטולת פעילות, אבל בחודש מאי האחרון הוזרמה לתוכה פעילות חדשה, שעיקרה ייצור דלקים עתידיים, כלומר ידידותיים לסביבה.

המנכ"ל הישראלי של החברה הוא כאמור אסי שלגי, יזם סידרתי של מתקני אנרגיה ותשתית, עם ניסיון של 20 שנים בתחומים האלה ולשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה (95'-96'). יש שמות ישראלים נוספים בחברה הזאת, וביניהם: יוסי רז, סמנכ"ל פיתוח הפרויקטים ולשעבר מנכ"ל בייטמן הנדסה ומנכ"ל החברה הבת אלפא קאט (חברת שיווק המוחזקת בחלוקה שווה על-ידי גלובל אנרג'י וממציא הטכנולוגיה, כריסטיאן קוך), אלכס וורבר, סמנכ"ל הכספים, שכיהן בתפקיד כזה בכמה חברות ציבוריות. כמו כן, מכהן ינאי מן כמנכ"ל חטיבה נוספת של גלובל אנרג'י, שפועלת באתיופיה בתחום של ביודיזל. בעלת השליטה בחברה היא חברת קרי גיין שבבעלות אנשי העסקים אריאל מליק וזאב ברונפלד.

הטכנולוגיה של גלובל אנרג'י אינק מוגנת בפטנטים בינלאומיים. היא מייצרת סולר נקי, שתכולת הגופרית בו שואפת לאפס. "כל זה בעלות ייצור של 37 סנט לליטר", אמר שלגי בראיון ל"גלובס" מחודש נובמבר האחרון, "כלומר תהליך הייצור שלנו מאוד יעיל ויכול להתחרות במחיר של חבית נפט החל מרמה של 35 דולר, רמות שאני לא מעריך שנחזור לראות", הוא הוסיף.

את הטכנולוגיה, שנקראת KDV (בגרמנית - קטליסט דה פולריזיישן ווייסט), פיתח כאמור ד"ר כריסטיאן קוך, שכיהן כאחד המדענים הראשיים של תאגיד סימנס במשך 17 שנה. קוך בנה מספר מפעלי הדגמה במקסיקו, ספרד, קנדה ובמפעל בגרמניה שמייצר 90 ליטר בשעה. במפעלים האחרים נכנס כאמור בערך טון פסולת לשעה ומופק מכך 500 ליטר סולר בשעה. לדברי שלגי, הסולר המתקבל מתאים לתקן שנקרא EN590, שהוא התקן האירופי לסולר לתחבורה.

מתקן לייצור סולר בשיטה של גלובל אנרג'י אינק יכול למעשה לעמוד בשכונה עירונית קטנה ולאפשר תנועה מעגלית של העברת הפסולת לשם תידלוק המכוניות בסופו של מעגל.

גלובל אנרג'י נמצאת במהלך גיוס, ונכון לעכשיו החלה לבחון חתמים. החברה מעוניינת לגייס 10-15 מיליון דולר בחודשים הקרובים.