צ'יקו תמיר: "גילת גייסה אותי כדי להיכנס לשוק הביטחוני"

תא"ל (מיל') משה צ'יקו תמיר, ראש החטיבה הביטחונית החדשה של גילת לוויינים, מספר בראיון ראשון ל"גלובס" על הפוטנציאל בתחום, ועד כמה תורמות רכישות גילת לתוצאות הכספיות

השוק הביטחוני, בפרט האמריקני, סומן כבר לפני כשנתיים כמנוע צמיחה בעל פוטנציאל משמעותי לגילת לוויינים. לאחר הרכש החדש שלה בתחום - תא"ל במילואים משה צ'יקו תמיר - החברה מקימה בימים אלה חטיבה ביטחונית חדשה שתפנה לצבאות וגופי ביטחון, ותנסה לממש את הפוטנציאל עליו בונים בגילת . בראש החטיבה, שבה כ-300 עובדים, יעמוד תמיר.

תמיר, קצין מוערך, פרש מצה"ל לפני שנתיים, למרות שבית דין צבאי קיבל את ערעורו ולא הוריד אותו בדרגה בעקבות מה שנודע כ"פרשת הטרקטורון". קודם לכן, תמיר הודה שאפשר לבנו הקטין לנהוג בטרקטורון צבאי ולא דיווח על תאונה שעשה הבן.

בית הדין לערעורים ביטל כאמור את הורדת הדרגה, אף שקבע כי מדובר בכישלון פיקודי ניכר, והוסיף כי "לאורך שירותו הוכיח תמיר הצטיינות יוצאת דופן בתפקידיו המבצעיים". בין התפקידים שמילא בצה"ל, תמיר שימש כמח"ט גולני ומפקד אוגדת עזה, וב-1998 זכה בצל"ש אלוף פיקוד צפון על תפקודו כמפקד יחידת אגוז.

מינויו לסמנכ"ל ומנהל החטיבה הצבאית בגילת מצביע על החשיבות שהחברה מייחסת לתחום. בראיון מיוחד ל"גלובס", תמיר מסרב להתייחס לעברו הצבאי אך מוכן לומר שהמעבר לעולם העסקי מרתק עבורו. "זה עולם אחר ושינוי מעניין, אבל יש דמיון ברמת הניהול, כי אנשים לא משתנים - לא משנה באיזו מערכת הם נמצאים", אומר תמיר.

טכנולוגיה בקו החזית

גילת, המנוהלת על-ידי עמירם לוינברג, מפתחת תחנות לוויין זעירות שמיועדות לתקשורת, ומספקת אותן יחד עם שירותים נלווים. החטיבה החדשה תכלול את שתי החברות שגילת רכשה בתחום ב-2010: חברת RaySat שעלתה לה 25 מיליון דולר ועוסקת בפיתוח אנטנות לווייניות בתנועה, ו-Wavestream שנרכשה תמורת 135 מיליון דולר, המייצרת מגברים לתקשורת לוויינית.

החברה-הבת שהוקמה בארה"ב לצורך פנייה לשוק הביטחוני שם, SIGS, תהיה גם היא חלק מהחטיבה וכך גם פעילויות נוספות של גילת בתחום. "הקמת החטיבה היא המשך טבעי לאסטרטגיה המוצהרת שלנו להיכנס לשוק, ולכך גם גייסו אותי", מציין תמיר. "הרעיון הוא להיכנס למה שנקרא בעולם הצבאי המודרני 'לחימה מבוססת מידע'. יש הרבה מערכות, אבל האתגר הוא להביא את הטכנולוגיה עד לקו החזית הראשון. בטנקים, במל"טים, בסירות, במטוסים ובחזית - תהיה תקשורת לוויינית בתנועה", הוא אומר.

לדברי דורון אלינב, סמנכ"ל השיווק בגילת, השוק הרלוונטי לגילת בתחום הצבאי בארה"ב מוערך ב-4 מיליארד דולר, ויש הזדמנויות גם מחוץ לארה"ב. תמיר מוסיף ששוק ביטחון הפנים (Homeland Security) מייצר גם הוא ביקושים לתקשורת ניידת בזמן חירום.

תמיר, אלינב ויהושע לוינברג (אחיו של המנכ"ל עמירם) - שהוא אחד ממייסדי החברה ואחראי על פיתוח עסקי ואסטרטגיה, מציינים שגילת נתקלת בתחרות מצד מספר חברות שמתמחות בתחומים שונים, אך לוינברג מוסיף כי "אנחנו חושבים שאנו המובילים בתחום. Cometech היא המתחרה הכי בולטת בתחום, אבל היא לא פעילה בתדר KA - שאליו יש מעבר בצבא".

"אין צבא בלי לוויין"

- המצב הכלכלי בארה"ב לא גורם לקיצוצים ועיכובים, שמשפיעים על רכישת מוצרים מגילת?

תמיר: "המצב משפיע על ההוצאות הביטחוניות, אבל למזלנו תוכנית הרכש בתחום התקשורת הלוויינית בארה"ב היא בין הבודדות שלא נפגעו. התקשורת הלוויינית בצבא שם גדלה משנה לשנה, וכך גם התחזית לצרכים העתידיים. הכוונה בכל העולם היא 'להוריד' את התקשורת הלוויינית לא רק לרמה של הדיוויזיה אלא גם של הגדוד והפלוגה, והמשמעות הכמותית גדולה מאוד. עלולה להיות פגיעה בביקוש, אבל גילת היא חברה מאוזנת שפועלת בהרבה שווקים, כך שהפגיעה לא תהיה חמורה".

- יש משמעות לשאלה האם הנשיא הוא דמוקרטי או רפובליקני, בכל הקשור להוצאות הביטחוניות?

"מי שלא יהיה, יצטרך בסוף להעביר תקשורת לחזית. כל זמן שמדינות מחזיקות צבאות, ובעתיד הנראה לעין זה לא הולך להשתנות, תהיה דרישה לתקשורת. החזון שלנו הוא להיות מובילים בתחום".

- הדרישה היא לתקשורת, אבל לא בהכרח לוויינית, בה אתם מתמחים.

"כמעט תמיד עולה השאלה הזאת. כרגע, גם מניסיוני בעבר, אני יכול לומר שהיכולת של מכשירי קשר קרקעיים לתת כיסוי מלא בשדה קרב מודרני - היא מוגבלת. בכל רשת חייבת להיות תקשורת לוויינית כגיבוי, ואין מערכת צבאית שלמה ללא מערכת לוויינית".

לדברי תמיר, צבאות היבשה עברו משיטות פיקוד ושליטה ישנות של דיבור בקשר ושרטוטים על מפות, למערכות מבוססות רשת בדומה למערכות IT בעולם העסקי. אלא, שבצבא האתגרים הטכניים שונים לגמרי מאשר במשרד: קיים צורך בתקשורת בתנועה, עם אנטנות קטנות יחסית. "הטכנולוגיה שלנו מתכווננת לתחום הזה של כל מה שיכול להביא מידע ברשת, עד לטנק הראשון והחייל הראשון בחזית", מדגיש תמיר.

"אספקה לצה"ל היא תמיד יוקרתית"

- העובדה שגילת היא חברה ישראלית משפיעה על יכולת המכירה בארה"ב?

"להיות חברה ישראלית בתחום הביטחוני זה יתרון, בטח בשילוב עם המסורת והמיתוג של גילת. זה נכון שהשוק הביטחוני האמריקני קשה, ולכן האסטרטגיה הייתה לרכוש חברה אמריקנית, Wavestream".

- ומה קורה בשוק הישראלי?

"לישראל תמיד יש לנו פינה חמה בלב, בטח למישהו כמוני שיצא מצה"ל לא מזמן. צה"ל הוא לקוח אסטרטגי וייחודי עבורנו, גם בהיבט הכספי, אבל ההסתכלות היא לא רק כלכלית - כמו אצל כל ישראלי, וגילת היא חברה ישראלית שעובדיה משרתים במילואים. גם היוקרה של אספקה לצה"ל היא עולמית".

- אחרי שנים ללא רכישות, ב-2010 גילת רכשה שתי חברות במטרה להתבסס בתחום הביטחוני. נכון להיום, אלו מוכיחות את עצמן?

תמיר: "עוד מוקדם לראות תוצאות כלכליות, אבל ההון שגילת השקיעה מראה עד כמה אנו מאמינים שהכיוון הוא נכון. כל מי שמכיר את התחום יודע שהתהליכים לוקחים זמן, ושנה היא לא פרק זמן מספיק ארוך".

לוינברג: "את RaySat רכשנו בתחילת 2010 ואנו כבר רואים ממנה פירות, לדוגמה חוזה של כ-10 מיליון דולר באמריקה הלטינית עליו דיווחנו לאחרונה. זה חוזה שחברה קטנה כמו RaySat לא יכלה להשיג לבד, שלא כחלק מגילת. ב-Wavestream, התהליך עדיין בעיצומו".

- יהיו רכישות נוספות בתחום?

לוינברג: "אנחנו עדיין בשלב העיכול של הרכישות הקודמות, אז לא יהיו רכישות בטווח המיידי".

- מהם יעדי המכירות של החטיבה הביטחונית החדשה?

תמיר: "אנו לא חושפים את היעדים ולא רוצים לצאת בהצהרות. דיווחנו בעבר ש-Wavestrem תורמת להכנסות 60-70 מיליון דולר בשנה. עם RaySat והטכנולוגיה הקיימת של גילת, הפוטנציאל גדול מאוד".

"ישראל תמיד תזדקק לצבא שיגן עליה"

בראיון הראשון שלו מאז הצטרף לגילת לפני כחצי שנה, תמיר מקפיד להתייחס רק לענייני החברה ומסרב לדבר על עברו הצבאי או על הנעשה בצה"ל בימים אלה.

עם זאת, הוא מוכן לומר כמה מילים על האפשרות שהמחאה החברתית, ובעקבותיה ועדת טרכטנברג, יובילו לקיצוץ בתקציב הביטחון, כשהרקע הם השינויים בגבול הדרומי של ישראל.

"האיומים הבסיסיים על מדינת ישראל לא משתנים", אומר תמיר. "מה שמשתנה מדי פעם זה המימוש שלהם. הצבאות וכלי הנשק תמיד שם; הנכונות להפעיל אותם יכולה להשתנות. במהלך 100 שנות קיום כאן, זה עלה וירד, אבל ישראל תמיד זקוקה לצבא שיגן עליה, ואסור לשכוח את זה".