משרד המשפטים: קנסות היציאה בסלולר יבוטלו גם ללקוחות קיימים

החזרי ההטבות יוגבלו ל-10% מממוצע החשבון החודשי של המנוי לכל חודש שנותר ■ ‎‎‏היוזמה לביטול הקנסות אושרה בחוק ההסדרים, אך עכשיו הוחלט להחילה גם באופן רטרואקטיבי

‎‎משרד המשפטים, בראשות יעקב נאמן, מאשר למשרד התקשורת להחיל את ביטול קנסות היציאה גם ללקוחות קיימים, ולא רק ללקוחות חדשים. זאת בשל חוות-דעת שנמסרה למשרד התקשורת בסוף השבוע, המאשרת לו לנקוט צעד נוסף במסגרת המאבק לביטול קנסות היציאה, כך שיוחל רטרואקטיבית.

כזכור, קנסות היציאה טופלו במסגרת חוק ההסדרים, והממשלה אישרה את מהלך הביטול. עם זאת, היתה מחלוקת שדנה בשאלה אם הביטול ייכנס לתוקפו בתחילת שנה הבאה - או שיוחל גם על לקוחות קיימים. הנושא אמור היה להידון במסגרת ועדת הכלכלה, אך נראה כי חוות-הדעת של משרד המשפטים תקבע בעניין, ומשרד התקשורת יאמץ אותה.

‎‎‏10% מממוצע החשבון

בהצעה שאישרה הממשלה נקבע כי גובה דמי היציאה, לרבות החזר הטבה הנקבע בהסכם בין מפעיל סלולר למנוייו בשל ביטולו על-ידי המנוי, יוגבל כך שלא יעלה על 10% מממוצע החשבון החודשי של המנוי - כפול מספר החודשים שנותרו לו עד תום תקופת ההסכם; כמו כן, מפעיל הסלולר לא יהיה רשאי להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים בגין רכישת ציוד קצה (למשל טלפון סלולרי) בשל הביטול.

בהמשך נקבע גם כי הסכם בין מנוי לבין מפעיל סלולר על פריסת התשלום עבור ציוד קצה באמצעות חיוב כרטיס אשראי, יבוצע כעסקה אחת הנפרסת לתשלומים ולא כמספר עסקאות.

בקרב חברות הסלולר קיימים חילוקי דעות בין החברות. פרטנר טוענת כי היא תומכת בביטול הקנסות, ואילו בפלאפון ובסלקום מתנגדים לביטול המוצע.

החלטת הממשלה בעניין שמה סוף לסוגיה, משום שמדובר בחוק ולא בשימוע. החוק ייכנס לתוקפו כבר בינואר 2011, כאשר ועדת הכלכלה אמורה לאשר אותו סופית. החברות עשויות לנסות להכניס בו שינויים.

‎‎הקנסות - חסם מעבר

‎‎בשנים האחרונות התקבלו במשרד התקשורת תלונות רבות בנוגע לתשלום דמי היציאה אשר נדרשו מנויים לשלם בגין הפרת התחייבותם למפעילים. מהתלונות עולה כי בחלק לא מבוטל של הסכמי ההתקשרות הכוללים התחייבות, שיעור דמי היציאה הינו גבוה באופן המהווה חסם מעבר ממשי למנוי המבקש לעזוב את המפעיל.

עוד עולה מהתלונות כי לעיתים המפעיל אף לא מוסר למנוי מידע מלא ומדויק על אודות ההתחייבות, משך תקופת ההתחייבות והעובדה כי הפרתה כרוכה בתשלום.

תלונות אלה, בתוספת העובדה שהמשרד רואה חשיבות רבה בנקיטת צעדים שיגבירו את התחרות בשוק, בעיקר במגזר הפרטי, גרמו לו להגיע למסקנה כי יש להסיר את חסמי המעבר האלה ולהבטיח כי מנוי יוכל לעזוב את המפעיל ללא מגבלות.

להערכת המשרד, קנס יציאה בגובה יותר מ-10% מהחשבון החודשי הממוצע בגין כל חודש שנותר עד תום תקופת ההתחייבות - מהווה חסם יציאה. על כן הציע המשרד הצעה המגבילה את הקנס לעד 10%. ‏‎‎‏ ‏

נציין כי ביטול קנסות היציאה גם להסכמים קיימים חל רק על לקוחות הסלולר בשלב זה. המהלך יאפשר ללקוחות לעבור בין חברה לחברה, ולעבור גם למפעילים הוירטואליים ביתר קלות, כשאלה יתחילו לפעול.

שר התקשורת, משה כחלון, מסר כי "ביטול קנסות היציאה גם ללקוחות הנמצאים בהסכמים קיימים יפתח את התחרות בענף הסלולר ויאפשר ללקוחות לעבור מחברה לחברה מבלי שיצטרכו לחשוב פעמיים".