וול סטריט סגרה את חודש ספטמבר הטוב מזה 71 שנה

S&P 500 זינק החודש ב-8.8% והנאסד"ק נסק 12% ■ ברבעון השלישי זינק הדאו ג'ונס ב-10.5% ■ קומברס זינקה ב-15.6% על רקע ההתעניינות ברכישתה

"וואו" - זה מה שהיה לשדרים הכלכליים ברשתות הזרות לומר בסיום המסחר על הראלי החזק ביותר שידע חודש ספטמבר בוול סטריט מזה 71 שנה. בחודש האחרון זינק מדד הדאו ג'ונס ב-7.8%, ה-S&P 500 ב-9.% והנאסד"ק הגדיל לעשות כשרשם בחודש בודד שנחשב לרוב לרע שבחודשי השנה, זינוק של לא פחות מ-12%. כמובן שהעליות בספטמבר השפיעו על הרבעון השלישי כולו שהסתיים היום ובוא נרשמו זינוקים חדים עוד יותר.

המסחר הערב בוול סטריט התאפיין בתנודתיות, כאשר במחצית הראשונה של היום נרשמו עליות כתוצאה מנתוני המאקרו שהיו טובים מהמצופה, ובמחצית השניה החליטו המשקיעים לממש את רווחיהם, כך שבירידות בלטו הערב מניות המגזרים שהובילו את הראלי ובראשם מניות הטכנולוגיה, האנרגיה והסחורות.

לפני פתיחת המסחר פורסמה קריאת התמ"ג השלישית והאחרונה לרבעון השני של 2010, אשר עלתה ב-1.7% לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 1.6% (כפי שעודכן בקריאה השניה שפורסמה לפני חודש), עם זאת הרבעון השני בהחלט מעיד על האטה בפעילות הכלכלית בארה"ב ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון, אז צמח התמ"ג ב-3.7% ולעומת הרבעון הרביעי של 2009 שהצביע על צמיחה של 5%.

בנוסף, כמידי שבוע ביום ה', פורסמו היום מספרם של התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב שירדו ל-453 לעומת צפי לירידה מתונה יותר ל-457, זאת כאשר הנתון של השבוע הקודם עודכן מעלה והצביע על 469 אלך מצטרפים ולא 465 אלף איש שתבעו לראשונה את דמי האבטלה.

רבע שעה לאחר פתיחת המסחר, ב-15:45 שעון ישראל, יפורסם מדד מנהלי הרכש של שיקגו (PMI) לחודש ספטמבר, אשר צפוי להצביע על ירידה ל-56 נקודות מ-56.7 נקודות באוגוסט. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות מצביעה עדיין על התרחבות כלכלית.

החוזים העתידיים על הזהב שהמשיכו במהלך היום לקבוע שיאים חדשים והגיעו עד ל-1,317 דולר לאונקיה, חתמו את המסחר בירידות קלות וסגרו ב-1,309 ד' לאונקיה. הדולר שהמשיך לאבד גובה בתחילת המסחר התאושש במידת מה לקראת סיום המסחר. נציין כי במסחר שעורכים הבנקים הזרים בינם לבין עצמם בשערו של השקל, נופל הדולר לרמה של 3.622 שקלים בעוד שביום ד' נקבע הדולר היציג ברמה של 3.665 שקלים, צניחה של יותר מ-1.1%.

ובממשל אובמה שוב טלטלה. הערב דווח כי ראש הסגל בבית הלבן, רם עמנואל עוזב את התפקיד מתוך כוונה להיבחר לראשות עיריית שיקגו.

מה קורה באירופה?

המדדים המובילים ביבשת אירופה סיימו גם הם בירידות שערים קלות. המסחר שם הושפע הן מנתוני המאקרו המקומיים ואלו שפורסמו בארה"ב, הן מהורדת הדירוג לספרד והן מתוכנית החילוץ הגדולה הנרקמת למערכת הבנקאית באירלנד.

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה היום כצפוי את דירוג החוב של ספרד ל-'Aa1' מ-'AAA' עם תחזית יציבה. מודי'ס ציינה כי "תחזית הצמיחה החלשה של המדינה והאתגר שהיא מהווה למאמצי הממשל הנוכחיים הם גורם מפתח להורדת הדירוג הנוכחית". מודי'ס ציינה עוד כי היא מעריכה כי כלכלת המדינה תצמח ב-1% בלבד בחישוב שנתי בשנים הקרובות לעומת צמיחה משמעותית יותר (אך שבירה) בשאר מדינות אירופה המרכזיות.

מנגד, נתונים חזקים משוק העבודה הגרמני מאזנים מעט את התמונה: משרד העבודה במדינה דיווח היום כי מספר המובטלים ירד בספטמבר ב-40 אלף, טוב בהרבה מהצפי המוקדם לירידה של 20 אלף מובטלים. שיעור האבטלה בגרמניה ירד ל-7.5% לעומת תחזיות הכלכלנים כי יוותר ללא שינוי בשיעור של 7.6%.

מי מתעניין בקומברס?

AIG בלטה לחיוב לאחר שחברת הביטוח הענקית שחולצה על ידי הממשל הסכימה למכור את החטיבה היפנית שלה לפרודינשיאל בתמורה לכ-4.8 מיליארד דולר, מה שמקדם אותה לפרעון חובה לממשל. פרודנשיאל הנחשבת לחברת ביטוח החיים השניה בגודלה בארה"ב מאבדת גובה על רקע הרכישה שתחייב אותה לגייס הון בסך של כ-1.3 מיליארד דולר בדרך של מכירת מניותיה.

רדוור הוסיפה לרכז עניין רב לאחר שאמש זינקה בוול סטריט ביותר מ-8%, כשנראה כי החשיפה הבלעדית ב"גלובס" מלפני כשבועיים, לפיה החברה מנהלת מו"מ למכירתה ל-HP או ל-IBM תמורת כמיליארד דולר, עושה לה כנפיים בניו יורק.

טבע נסחרה לאור הודעתה המשותפת עם חברת OncoGenex (סימול: OGXI) על תחילת ניסוי שלב III בטיפול ה-Custirsen, המיועדת לטיפול בסרטן הערמונית (פרוסטטה) ללא צורך בסירוס או עיקור. הניסוי ייערך בכ-125 מרכזי סרטן עולמיים בהשתתפות כ-800 גברים, הסובלים מסרטן הערמונית בשלביה השונים של המחלה. לחולים יינתנו, באופן אקראי, תרופות לדיכוי המחלה כגון Docetaxel וכן תרופות דומות ביחד עם ה-Curstirsen.

מניית סביינט ריכזה עניין לאחר שבאופנהיימר צינו אותה כמועמדת ראויה לרכישה, בעוד שבבית ההשקעות Soleil חתכו את ההמלצה לה מ"קנייה" ל"החזק".

וריפון בלטה לאחר שהגישה הצעה לרכוש את מתחרתה, חברת Hypercom (סימול: HYC) בתמורה ל-5.25 דולר שהם 290 מיליון דולר, אך הצעתה זו נדחתה בטענה כי המחיר נמוך מדי. בתגובה זינקה היפרקום ב-53.7%.

חברת קומברס שהיתה אמורה, לאחר שנים רבות, לפרסם את דוחותיה עד סיום הרבעון - שחל היום, הודיעה כי היא דוחה את הפרסום בשבוע נוסף. בינתיים, במאמר שפורסם היום ב"וול סטריט ג'ורנל" מתייחסים לנכסי החברה ככאלה המעניינים חברות רבות בהן החברות אורקל HP ואמדוקס .

[לבורסות בעולם]