סכנה: בועת נדל"ן

ידיד ישראלי שלי שילם בתחילת שנות ה-90 750 דולר לחודש תמורת דירת סטודיו באפר-ווסט בניו-יורק; שכר הדירה של אותה דירה מגיע כיום עד 2,800 דולר לחודש. שטח מסחרי של 100 מ"ר במיד-טאון הושכר אז ב-7,000 דולר לחודש, ואילו כיום זה יעלה 25 אלף דולר לחודש.

אותו ידיד גם זוכר, שבמחצית הראשונה של שנות ה-90 איש לא רצה לשמוע על איזור וול סטריט, בדאון-טאון של ניו-יורק. בעלי בנייני משרדים התחננו שישכרו מהם שטחים במחירים אפסיים, ולו רק שהשוכר ישלם את דמי האחזקה. ואילו כיום - האיזור פורח. מחירי הדירות בדאון-טאון עלו ב-64% בשנה האחרונה, כאשר דירות בשטח של 100 מ"ר נמכרות במחירים שבין מיליון ל-1.5 מיליון דולר. באיזורים טובים יותר בניו-יורק המחירים עלו עוד יותר, עד כדי 2.5 מיליון דולר לדירה בת שלושה חדרים בשטח של 100 מ"ר.

התמונה מדהימה עוד יותר בעמק הסיליקון בקליפורניה. שם הכל היו סבורים, שעם התנפצות בועת ההיי-טק בתחילת שנת 2001, מחירי הדירות והבתים יחזרו לרמה שפויה. בתקופה הראשונה שלאחר התמוטטות הנאסד"ק המחירים אכן ירדו, אולם לאחר מכן הטירוף חזר, המחירים עלו מעלה מעלה וכיום הם חזרו לרמתם הגבוהה של ערב התנפצות בועת ההיי-טק.

מחירי הנדל"ן בארה"ב עולים ועולים כאילו השמים הם הגבול. כרגיל בכל מצב שבו שוק עולה עוד ועוד, הסברים המצדיקים את השתוללות המחירים נשמעים מכל עבר: החל משערי הריבית הנמוכים וכלה בהתאוששות המשק האמריקני.

הבעיה היא, שלא משנה כמה הצדקות יהיו לעליית מחירי הנדל"ן - הן לא יכולות לטאטא מתחת לשטיח עובדה אחת פשוטה: מחירי הנדל"ן בארה"ב הגיעו לרמה בלתי שפויה, וההתרסקות תבוא במוקדם או במאוחר. הניסיון היפאני מעיד על כך יותר מכל. ב-1990 הגיעו מחירי הנדל"ן ביפאן בכלל ובטוקיו בפרט לרמות שיא, ולפתע ביום בהיר אחד החלה התמוטטות בענף. המחירים צנחו, ועד היום הם לא הצליחו להתאושש. במקביל, נקלע המשק היפאני למיתון הארוך בתולדותיו, ורק בשנה האחרונה הוא החל לגלות סימני יציאה ממנו.

בבריטניה תמונת ענף הנדל"ן דומה, גם שם ובמיוחד בלונדון המחירים הרקיעו שחקים, אולם בכל זאת קיים הבדל מהותי. הבנק המרכזי של בריטניה, בניגוד לפדרל ריזרב בארה"ב מודע לסכנה הגדולה הטמונה בהשתוללות מחירים בלתי מבוקרת בענף הנדל"ן ובסכנה של יצירת בועה, שתתרסק במוקדם או במאוחר.

בהתאם, נקט הבנק אוף אינגלנד בצעד של סדרת העלאות ריבית, כך שכיום הריבית בבריטניה עומדת על 4.75% לעומת 1.75% בארה"ב ו-2% בגוש האירו.

התוצאות כבר נראות בשטח. בחודשיים האחרונים נרשמה בבריטניה, לראשונה מזה שנים, ירידה בהיקף לקיחת המשכנתאות ומחירי הנדל"ן הפסיקו את מגמת העלייה.

בארץ המציאות שונה לחלוטין: ענף הנדל"ן מדשדש ומסרב לצאת מתרדמתו. לכל הפחות אפשר להתנחם בעובדה, שב-20 השנים האחרונות המגמות בשוק הנדל"ן בארץ היו בדיוק הפוכות מאלה שבארה"ב.

כאשר היתה גאות במחירי הנדל"ן בארץ במחצית הראשונה של שנות ה-90, בארה"ב היה שפל במחירים, ואילו כאשר בארה"ב החלה הגאות במחצית השנייה של שנות ה-90, בארץ החל השפל. אולי כאשר מחירי הנדל"ן בארה"ב יחלו לרדת, בארץ תתהפך המגמה ותתחיל גאות בענף.