נאמן: "לקצץ 1% משכר השרים"

נתניהו: "אישור תקציב אחראי יביא ליציאתה של ישראל מהמשבר הכלכלי מוקדם מהצפוי"

שר המשפטים יעקב נאמן הציע היום (א') בישיבת הממשלה לקצץ 1% משכר השרים כדוגמה אישית, על מנת להמחיש את המצב הקשה במשק. שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי הוא מתכוון להביא לממשלה הצעה לקצץ בשכר השרים וסגני השרים.

בישיבה הוחלט כי שיעור הגידול בתקציב 2009-2010 יעמוד על 1.7%. במהלך הישיבה היום צפויים שרי הממשלה לאשר את מתווה האוצר לתקציב 2009-2010, על פיו יעמוד תקציב 2009 על 243.5 מיליארד שקל (לא כולל מימון האשראי) ואילו הגירעון יעמוד על 6% (44.8 מיליארד שקל).

הממונה על אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב, אמר בישיבה כי השנה, שבמהלכה צפויות הכנסות ממסים של 170 מיליארד שקל (32 מיליארד שקל פחות מהתחזית הקודמת), לא תוכננו קיצוצים. מנגד, ב-2010, מתכנן האוצר קיצוץ של כ-14 מיליארד שקל.

בישיבה התגבשה חזית נגד הקיצוץ הצפוי בתקציבי המשרדים ובעד פריצת מסגרת ההוצאה. חמשת שרי מפלגת העבודה ושר החינוך גדעון סער, הנמנים על המתנגדים למתווה האוצר, תבעו להרחיב את הגירעון ולהימנע מפגיעה בשירותים חברתיים ובביטחון.

ברק נגד האוצר

שר הביטחון, אהוד ברק, רמז בפתח הישיבה כי העבודה לא תצביע בעד אישור התקציב אם לא תוגדל תקרת ההוצאה. "אנחנו משוכנעים שיש הכרח להגדיל גם את תקרת ההוצאה באופן ניכר וגם את הגירעון, על מנת לאפשר להתמודד עם האתגרים הגדולים גם בתחום המשבר הכלכלי, שעוד לא הגיע לארץ במלוא עוצמתו, גם בתחום הביטחון וגם בתחומים נוספים", אמר ברק. מנגד, באוצר סבורים כי נקיטת גישה לא שמרנית ולא זהירה שתפרוץ את המסגרות תהיה מסוכנת.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העריך הבוקר כי אישור תקציב אחראי יביא ליציאתה של ישראל מהמשבר הכלכלי מוקדם מהצפוי. בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר נתניהו כי "אם אנחנו נעביר תקציב רציני, אחראי, שמותאם לנסיבות, אנחנו יכולים לחלץ את המדינה מהמשבר. אנחנו יכולים להגן על מקומות העבודה של אזרחי ישראל ולתת מענה לצרכים האחרים".

נתניהו הוסיף כי המשבר עדיין לא הגיע לשיאו. "אנחנו מרגישים את המשבר ונרגיש את זה יותר. עשרות אלפי ישראלים כבר פוטרו והם סובלים את הכאב של הפיטורים. רבבות אחרים חוששים מהפיטורים ואני מבין את החרדה שלהם. אנחנו מחוייבים לעשות כל מה שביכולתנו כדי לעצור את התפשטות האבטלה, כדי לענות על הצרכים האחרים של מדינת ישראל. זה יהיה מאוד קשה", אמר.

יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' מנואל טרכטנברג, אמר היום כי ניתן להגדיל את שיעור הגידול בהוצאה הממשלתית ל-2.8% (6.7 מיליארד שקל) לעומת הצעת האוצר שמדברת על 1.7% בלבד (כ-4 מיליארד שקל). לדבריו, על מדינת ישראל להגיע עד 2020 ליחס חוב תוצר של 60% כמקובל בקרב מדינות המפותחות וליעד גרעון של 1% על פני מחזור העסקים.

טרכטנברג הציע שלושה צעדים מרכזיים: הפחתת או הקפאת השכר במגזר הציבורי, ביטול פטורים ממס לרבות ביטול הדרגתי של הפטור ממס על קרנות השתלמות (2.2 מיליארד שקלים לשנה), וכן לשקול גם העלאת מע''מ זמנית. *