השמחה הייתה מוקדמת: שיווק קרנות הנאמנות באינטרנט אושר, אך נוספו חסמים חדשים

בנק ישראל מאפשר להעביר כספים בין חשבונות באינטרנט, אך הוסיף חסמים אחרים ■ למשל: איסור להחזיק כסף מזומן בחשבון האינטרנטי, עמלה מקסימלית על העברת כספים וסרבול הליך פתיחת החשבון והפעלתו

למרות שהוסר המכשול האחרון שעיכב את השקת הפלטפורמה האינטרנטית לשיווק קרנות נאמנות, נראה כי עוד חזון למועד עד שתקום.

בנק ישראל אישר לפני כשבוע טיוטה לתיקון הוראה 417 בנוהל בנקאי תקין, העוסקת בפעילות בנק במערכת סגורה. הוראה זו תאפשר העברת כספים באמצעות האינטרנט בין חשבונותיו של הלקוח. התיקון יתבצע במקביל לתיקון בצו איסור הלבנת הון, שמטרתו להקל בחובות הזיהוי הנדרשות כיום בחשבונות המנוהלים במערכת סגורה.

אולם, לצד התקדמות משמעותית זו, בטיוטת בנק ישראל צצו מספר חסמים חדשים המקשים על השקת הפלטפורמה. שלא במקרה, חלק מחסמים אלה נראים כאילו נשתלו על ידי הבנקים, שהמערכת האינטרנטית אמורה להתחרות בהם כמפיצים הבלעדיים של קרנות נאמנות בישראל. דרך המיזם האינטרנטי, אותו יתפעל יובנק, יוכלו הלקוחות לרכוש קרנות בעלות מופחתת לעומת רכישתן דרך הבנק. העלות המופחתת צפויה להגיע עד כדי 1%-1.25%, תוספת תשואה למשקיע. זאת, הודות לאי גבייתן של מספר עמלות הנהוגות בבנקים, כמו: שיעור ההוספה, כולו או חלקו, דמי משמרת והחזר חלקי של עמלת ההפצה.

כך למשל, בנק ישראל לא מאפשר להחזיק בחשבון האינטרנטי כסף מזומן. כלומר, בכל קנייה או מכירה יצטרכו לתקשר עם חשבון העו"ש של הלקוח, במקום שכל פעולה כזו תהיה מיידית ונגישה. כמו כן, הבנקים בהם מתנהל חשבון העו"ש לא מחויבים למסור לחשבון האינטרנטי את פרטי הלקוח, כך שיובנק למעשה יצטרך לבדוק פרטים עם כל לקוח שישתמש במערכת. בנוסף, עלתה בעיה במקרה של פדיון קרן והעברת הכספים לחשבון המקור, כאשר שם בעל הקרן אינו תואם בדיוק את שמות בעלי החשבון. מצב כזה יכול להתרחש כאשר נוסף מוטב לחשבון, או במצב של בעל חשבון שנפטר וחשבונו הועבר ליורשיו וכדומה.

חסם נוסף נוגע לעמלות. נקבע כי עמלת העברת הכספים (בין חשבון המקור לחשבון האינטרנטי) תהיה מקסימלית, כלומר בגובה עשרות שקלים, במקום עמלה של משיכת כספים בגובה כמה שקלים בודדים. זאת ועוד, בטיוטה החדשה נעלם הנוהל שאיפשר פתיחת חשבון אינטרנטי מרחוק. כעת, לקוח יצטרך להגיע פיזית אל הבנק, ולעבור תהליך זיהוי פנים מול פנים עם פקיד הבנק.

מרוצים ומסתייגים כאחד

כל החסמים הללו מעקרים את היתרונות שבמערכת האינטרנטית - עלות מופחתת, זמינות והיעדר הצורך להגיע פיזית לבנק. ביובנק "חושבים שזהו צעד בכיוון הנכון. יחד עם זאת", אומר המנכ"ל אילן רביב, "טיוטת ההוראה דורשת עוד מספר תיקונים שיקלו על תפעול המיזם, ואנו נערכים לעבוד עם בנק ישראל לביצוע השיפורים הנדרשים".

מנהלי הקרנות בשוק נשמעו היום די מרוצים מההתקדמות, אך מסויגים ממשך הזמן שיקח למיזם לתפוס נפח. "בטווח הקצר, זה לא ישנה את פני התעשייה, אמר ל"גלובס" אחד מהמנהלים הגדולים בענף, "אבל בטווח של כמה שנים, בגלל העלייה הגבוהה במעורבות הציבור בתחום הפיננסי, זה ישפיע משמעותית על היקפי הפעילות".