הכוח לעשות

חמישה מאבקים בולטים של כוח לעובדים

1. סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה

עובדים: כ-1,300

יו"ר הוועד: שרון קיטרון

מהלכים מרכזיים: שביתה בת שבעה שבועות, אילוץ ההנהלה לנהל עמם משא ומתן, התערבות של ועדת החינוך בכנסת ושל המועצה להשכלה גבוהה שקבעו כי יש לחתור להסכם קיבוצי במוסד, וכפו הליך בוררות בראשות שופט

2. כללית רפואה משלימה

עובדים: כ-900

יו"ר הוועד: יעל קונש

מהלכים מרכזיים: שביתה כללית שפרצה השבוע, אחרי שבועיים של שביתות נקודתיות בסניפים אחדים. העובדים נחושים לחתור להסכם קיבוצי שישפר את תנאיהם. "הבהרנו להנהלה שאם היא תוכיח לנו שהרשת לא מרוויחה, אנחנו אמנם לא נוותר על הדרישות שלנו לקבל ימי מחלה, חופשה והפרשות סוציאליות אחרות שאמורות להגיע לכל עובד, אבל לא נדרוש אפילו שקל אחד כתוספת שכר", אומר יניב קלנר, מטפל בשיאצו ופעיל מרכזי בוועד של עובדי כללית רפואה משלימה. "למרות זאת, מרוב היסטריה אין עדיין משא ומתן של ממש".

3. מטפלות המשפחתונים

עובדים: כ-2,400

יו"ר הוועד: עליזה יזדי

מהלכים מרכזיים: אחרי שההסתדרות סירבה לייצג אותן משום שאינן שכירות אלא עצמאיות, הצליח כוח לעובדים להפעיל לחץ על משרד התמ"ת ולהביא לתוספת תקציבית של 13 מיליון שקלים לטובת הגדלת שכרן. "אנחנו מנהלות מאבק במשך שמונה שנים, כולל שביתות והפגנות, אבל רק אחרי שפנינו לכוח לעובדים פתאום שומעים אותנו", אומרת יזדי. "אמנם קיבלנו רק שליש ממה שדרשנו, אבל גם זה משהו. בעבר פנינו להסתדרות, אבל הם אמרו לנו שהם לא יכולים לטפל בנו משום שאנחנו עצמאיות, וההסתדרות מטפלת רק בשכירים. ח"כ שלי יחימוביץ' הפנתה אותנו אל כוח לעובדים, ובלעדיהם לא יכולנו להתקדם. אנחנו משלמות 120 שקלים כדמי חבר בשנה, והכסף הזה חוזר אלינו באוטובוסים ובכלים אחרים שאפשרו לנו את ההתארגנות. מאז שהתאגדנו אני מרגישה שהראש שלי מורם, אף אחד לא ישפיל אותי יותר".

4. סינמטק ירושלים

עובדים: כ-50

יו"ר הוועד: נבות ברנע

מהלכים מרכזיים: שביתה שאיימה לבטל את פסטיבל ירושלים, פסיקה משמעותית של נשיא בית הדין לעבודה שקבע כי זכות השביתה היא ערך עליון בעת התארגנות ראשונית, והסכם קיבוצי ראשון לכוח לעובדים, שביטל בהדרגה את קיצוץ השכר לעובדים וקבע מנגנון מוסכם למקרה של פיטורים. "ניהלנו את המשא ומתן יחד עם נציג של הארגון, בדינמיקה מעניינת ומרגשת מאוד", אומר ברנע. "להגיד שהכול הולך חלק זה בטח לא, אבל רשמנו הישגים לא רעים בכלל".

5. מוזיאון גן המדע במכון ויצמן

עובדים: כ-50

יו"ר הוועד: רועי גביש

מהלכים מרכזיים: הפגנות סוערות נגד ניסיון ההנהלה לשבור את התארגנות העובדים על-ידי העסקת עובדים חלופיים. באחת ההפגנות שקיימו פעילים מול מכון ויצמן, ריסק מאבטח ששכרה ההנהלה את הברך של אחד המפגינים. בשיא המאבק, הסכימה עו"ד ארנה לין, יחד עם עו"ד מיכל שטיין, לייצג את העובדים בהתנדבות, ואף הביאה לפסיקה משמעותית מאוד מצד בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בפסיקה נקבע שההנהלה נהגה בחוסר תום לב כדי לסכל את ההתארגנות של העובדים, וכי יש להחזיר את העובדים לעבודה סדירה ואף לשלם להם פיצויים על התקופה שבה הורחקו מהמקום. בית הדין קבע באותה הזדמנות, באופן תקדימי, שעל המעסיק לנהל משא ומתן עם התארגנות עובדים, וכי אסור לו להעסיק עובדים חלופיים על מנת לשבור שביתה של עובדים שהתאגדו.