עובדי מפעל "אקרשטיין" בירוחם טוענים להתנכלות בעקבות הקמת ועד

63 מהפועלים הצטרפו לארגון כוח לעובדים, ועל פניו הנהלת החברה מחויבת להכיר בהתארגנות שלהם - זאת משום שהחוק ופסיקות בתי הדין לעבודה מחייבים הכרה בארגון עובדים כל עוד מעל שליש מהעובדים הצטרפו להתארגנות

עובדי מפעל "אקרשטיין" בירוחם, שהתאגדו לאחרונה במסגרת ארגון "כוח לעובדים", טוענים כי אחד מראשי הוועד פוטר מספר שעות לאחר שהנהלת המפעל קיבלה לידיה את שמות העובדים שהתאגדו. "ההנהלה אמרה שתסכים לדבר איתנו רק אחד אחד, אבל אנחנו הבהרנו שאנחנו רוצים לדבר ביחד, כל חברי הוועד"- כך סיפר היום (ה') ל"גלובס" בנציון צנגואוקר, שנבחר לשמש כיו"ר ועד העובדים. בארגון כוח לעובדים רואים בפיטורי העובד התנכלות מכוונת כנגד התארגנות לגיטימית על פי חוק.

במפעל אקרשטיין בירוחם מייצרים את מוצר הדגל של החברה, "האבנים המשתלבות", זאת לצד צינורות בטון לעבודות תשתית. במפעל מועסקים כ-120 עובדים, בהם 70 פועלים, 20 עובדי מינהלה וכ-30 עובדי קבלן. 63 מהפועלים הצטרפו לארגון כוח לעובדים, ועל פניו הנהלת החברה מחויבת להכיר בהתארגנות שלהם - זאת משום שהחוק ופסיקות בתי הדין לעבודה מחייבים הכרה בארגון עובדים כל עוד מעל שליש מהעובדים הצטרפו להתארגנות. הסוגיה הזו חודדה רק לאחרונה במסגרת "עסקת החבילה במשק", שם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, העביר חוק שמחייב את המעסיק לקיים מו"מ להסכם קיבוצי עם נציגות העובדים שקמה בעקבות התארגנות.

במשרד יחסי הציבור של אקרשטיין טענו בשיחה עם "גלובס" כי העובד שפוטר ביקש בעצמו להתפטר, אבל כעת חזר בו. אבל לעובד, אלכס באבייב, גרסה משלו: "מעולם לא הגשתי מכתב התפטרות אלא רק הבעתי בשיחות סגורות כוונה אפשרית להתפטר, וזה בגלל הרעת התנאים שספגנו. אם עובדי משמרות קיבלו עד היום שכר שעתי של 125%, אז היום מקבלים על 4 שעות ראשונות 100% ורק על היתר 125%. קיצצו לנו גם באוכל והמצב נהיה מאוד לא נעים. אני עובד בחברה 12 שנה עם הכשרה של טכנאי מכונות, והשכר שלי היום עומד על 24 שקל לשעה בלבד. ברגע שהבנתי שהפתרון הוא להקים ועד, לא רציתי עוד להתפטר".

בהפגנה שקיימו היום נציגי ארגון "כוח לעובדים" מול המשרדים הראשיים של אקרשטיין בהרצלייה פיתוח, נאמר להם כי העובד יוחזר לעבודתו ביום ראשון הקרוב. יצוין כי נציגי העובדים טוענים כי כבר לפני 15 שנה היה ניסיון התארגנות של עובדי המפעל במסגרת ההסתדרות, אולם החברה פיטרה מיד את יוזמי ההתארגנות ואף החתימה את העובדים על חוזים בלתי חוקיים לכאורה, בהם נאמר כי נאסר על העובדים להתאגד.

לחברת אקרשטיין שלושה מפעלים בישראל, ושני מפעלים נוספים בארה"ב. בסה"כ מועסקים בארץ כ-500 עובדים. הבעלים והמנכ"ל של החברה הוא גיורא אקרשטיין.