התלהמות מיותרת

1. החלטת הממשלה גררה היום התלהמות מיותרת, מוטעית ומטעה. ראשית, זכותה של הממשלה לקבוע סדרי עדיפויות, גם בתחום הבריאות. שנית, לא מדובר ב"מחטף" כפי שהגדירו זאת רבים מאמצעי התקשורת. למעשה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הצהיר שבכוונתו להוביל מהלך להכללת טיפולי שיניים בסל הממלכתי. ליצמן אף פנה בעניין לוועדת סל התרופות וביקש ממנה להקצות בעצמה סכום מתוך 415 מיליון השקלים הנדיבים שהועמדו לרשותה. כשהוא ראה שהוועדה לא מחבקת את הרעיון, הוא הודיע שיורה ויורה על הקצאת הסכום מתוך תקציב הסל. אז מדוע לקרוא לזה מחטף?

2. ועדת סל התרופות עוסקת בדיני נפשות. בחיים ומוות. אבל הוועדה הזו עושה עוד כמה דברים. היא שקלה לאחרונה, למשל, להכניס לסל כדורי ויאגרה וטיפולים לגמילה מעישון. האם חיי המין של גבר בגיל העמידה חשובים יותר משיניו המרקיבות של ילד למשפחה דלת אמצעים? ספק רב. מחקרים שנערכו בפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה בירושלים מצביעים על הלא ייאמן: מצב השיניים של ילדי ישראל חמור בהרבה מזה של ילדים ברוב המדינות המפותחות.

באשר לקשישים, המצב גרוע עוד יותר. ליצמן פעל לתיקון עוול היסטורי: חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שעבר ב-1994, לא כלל את רפואת השיניים, והותיר אותה בידי השוק הפרטי (מחירי קופות החולים אינם שונים מהותית מבמרפאות פרטיות).

3. מי הן אותן קבוצות אינטרסנטיות שהתקשורת מיהרה לייצג באמונה? בראש עומדים ארגוני החולים, שהמאבק שלהם הוא ברור, אבל לצדם יש גם חברות תרופות, קופות חולים וחברי כנסת שקופצים רק כדי לקפוץ. קופות החולים, למשל, נהנות מכך שרפואת השיניים אינה בסל. כך הן יכולות להציג הכנסות יפות ממרפאות השיניים שבבעלותן. ברגע שקבוצת אוכלוסיה מסוימת תיהנה מטיפולי שיניים בסל הממלכתי, קופות החולים יחויבו להפחית את הפרמיות בביטוחים המשלימים בגין אותן קבוצות. מלבד זאת, הקופות חוששות בצדק כי התקציב שיינתן להן עבור טיפולי שיניים בחינם יהיה לא ראוי ויכניס אותן לגירעונות.

4. נכון, ליצמן דואג לחרדים. 70% מהאוכלוסייה מחזיקים בביטוחים משלימים, ואילו בקרב החרדים הממוצע נמוך יותר. האם זה אומר שהמהלך הזה שלילי? כיום משק בית נאלץ לשלם עשרות שקלים לביטוחים משלימים, נוסף על מאות השקלים שהוא משלם ממילא על מס בריאות וביטוח לאומי. ליצמן מיטיב במקרה הזה עם רובנו, ולפעמים צריך להודות שהמודעות הצרכנית של החרדים מעירה את החילונים מהתרדמת. *