לתדלק את תיק ההשקעות

בזמן שמניות חיפושי הנפט והגז בארץ לוהטות ולא יורדות מהכותרות, למשקיעים סולידיים יותר והרפתקנים פחות כדאי לשקול השקעה דווקא בשוק האנרגיה העולמי *מה מציע הסקטור הזה, למה ההשקעה בו יכולה להשתלם, ואיך ניתן להיחשף אליו / רועי ברגמן

סקטור האנרגיה בישראל היה הסקטור החם של השנה החולפת, והוא נותר כזה גם עם תחילתה של השנה הנוכחית. תגליות אמיתיות או מדומות של גז ונפט מככבות בכותרות העיתונים כמעט מדי יום, והמשקיעים מתדלקים את רכבת האנרגיה המקומית בבורסה בתל אביב, בתקווה שיוכלו גם הם לקפוץ עליה, ולגרוף לכיסם רווחים נאים.

העליות החדות במחירי מניות שותפויות הנפט והגז והסיכון הגבוה שטמון בהן, הופכים את ההשקעה בסקטור המקומי לספקולטיבית למדי. לעומת זאת, ההשקעה בתעשיית האנרגיה העולמית שונה במידת מה באופייה. לכן, משקיעים שמבקשים להסב חלק מהשקעותיהם לסקטור האנרגיה, יעדיפו אולי לעשות זאת מעבר לים, שם הסיכון הכרוך בכך יכול לרדת בצורה משמעותית.

במהלך 2009 רשמו מחירי הנפט ברחבי העולם עליות, שאולי הכאיבו לצרכנים בכיס (דרך עלויות הדלק והתחבורה), אך גם תרמו להכנסות שיא של התאגידים בענף, ואולי פיצו את אותם משקיעים פשוטים שנחשפו למניות הללו. "אמנם אין ביטחון שהרווחים ימשיכו לעלות, אך משקיעים גדולים כקטנים יכולים להשתתף ולהרוויח גם הם מהעליות במחירי הנפט העולמיים", אומר גידי יואל, יועץ השקעות בסניף U-Bank מלחה.

לדבריו, הדרך הרגילה והמוכרת למדי לעשות זאת היא להשקיע בנפט עצמו, בין אם בהשקעה ישירה בחוזים עתידיים ובין אם בעקיפין דרך תעודת סל. אך השקעה זו חשופה לתנודות במחירי הסחורות. דרך נוספת, מסוכנת פחות, היא השקעה בחברות בענף, שהתנודות במחירי הנפט מאבדות מעוצמתן כשהן באות לידי ביטוי בתוצאותיהן.

שדות הנפט הולכים ומתייבשים

"ארצות הברית מפיקה היום הרבה פחות נפט מאשר בתקופת השיא, לפני כ-40 שנה. למעשה, מאז, התפוקות נמצאות בירידה מתמדת", מציין יואל. "האם הגענו כבר לשיא היכולת שלנו בהפקת נפט? ייתכן מאוד, וגם אם לא, נראה שהיום הזה קרוב".

גילויים של שדות נפט, פרט לאלו המדווחים בישראל כמובן, הפכו לעניין נדיר כיום והשדות הקיימים הולכים ומתייבשים, כך שהיצע הנפט קטן בעוד הביקושים לאנרגיה גדלים, בעיקר במדינות המתעוררות ובראשן סין. "בהנחה שעדיין רחוק היום שבו העולם ימצא תחליף ראוי וזול לנפט, נראה כי השקעה במניות אנרגיה היא אטרקטיבית במיוחד, מה גם שבאופן מסורתי הן מראות ביצועים יפים בסיומן של תקופות מיתון", אומר יואל.

ואכן, מה שמסתמן כיציאה מהמיתון בא לידי ביטוי גם בעליית מחיר הנפט מרמה של 35 דולר לחבית בשפל, לכ-70-80 דולר בחודשים האחרונים. "שינוי זה מסמן אולי את סיומו של המיתון", קובע יואל. בנוסף לכך, מחקר שבדק את ביצועיהם של כמה מדדי אנרגיה מרכזיים לאחר תקופות מיתון הצביע על תשואות עודפות שהשיגו מניות האנרגיה על פני מדד ה-S&P 500. מניות של חברות קידוח עלו בממוצע ב-22% בשנה שלאחר המיתון, חברות החיפוש והפקת הנפט עלו ב-13% בממוצע ומדד ה-S&P ב-8% בלבד בממוצע.

"היום, לאחר שמניות האנרגיה ספגו ירידה חדה בערכן, בעיקר בשל הפאניקה שאחזה במשקיעים באותה תקופה, נראה כי הן חוזרות בהדרגה למחירים סבירים בהשוואה לפוטנציאל העסקי שעדיין גלום בהן", אומר יואל. "כעת, כשהמצב הכלכלי עדיין לא ברור, חברות אנרגיה מהוות אלטרנטיבה מעניינת למשקיעים, כי הביקוש למוצריהן קשיח יחסית, הן מאופיינות בתזרים יציב מפעילות שוטפת וכמה מהן גם מחלקות דיבידנדים נאים.

לדברי יואל, "החברות נהנות גם מיתרון לגודל ופועלות במודל דפנסיבי שמאפשר שיעורי רווחיות יפים בסביבה הנוכחית של מחירי הנפט".

שש מעשר החברות הגדולות בעולם

כאשר מסתכלים על שוק האנרגיה העולמי ניתן לזהות בקלות את החברות המובילות בעולם. ברשימת 10 החברות הגדולות של מגזין פורצ'ן ניתן למצוא כיום לא פחות משש חברות אנרגיה גדולות, מתוכן שלוש אמריקניות. הדומיננטיות הזו היא ביטוי לעשור של מיזוגים ורכישות בתעשייה, בשילוב של מחירי נפט גבוהים ועלייה בביקושים הגלובליים.

גם החברה הגדולה ביותר בעולם כיום במונחי שווי שוק שייכת לסקטור האנרגיה. זוהי אקסון מובייל (סימול: XOM), שעיקר פעילותה הוא בחיפוש, הפקה, הפצה ומכירה של נפט וגז טבעי. החברה גם עוסקת בייצור מוצרים פטרוכימיים ומשתתפת בהפקת חשמל. שווי השוק הגבוה שלה, כ-317 מיליארד דולר, אולי עשוי להקשות על המניה להמשיך ולעלות, אך חשוב לזכור כי מדובר בחברה חזקה ודומיננטית בתחומה. תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על 2.5% ומכפיל הרווח שלה על 15.6.

קונוקו-פיליפס (COP) היא אחת מארבע חברות הנפט הגדולות בארה"ב, והיא נסחרת לפי שווי של כ-74.4 מיליארד דולר. החברה עוסקת בהפקה, זיקוק ושיווק של נפט, גז טבעי ומוצרים פטרוכימיים ופלסטיים. בחמש השנים האחרונות החברה הובילה אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות במטרה להעלות את רזרבות הגז והנפט שלה, להגדיל את כושר הייצור ולנצל את היתרונות לגודל. תשואת הדיבידנד של החברה עומדת על 4.1% ומכפיל הרווח שלה על 15.4.

חברה נוספת אותה מזכיר יואל היא שברון (CVX), שפעילותה הגלובלית מתמקדת בהפקה והפצה של נפט וגז טבעי. שווי השוק של החברה עומד על כ-149 מיליארד דולר, תשואת הדיבידנד שלה על 3.7% ומכפיל הרווח - הנחשב לנמוך בהשוואה למתחרות - על 14.2.

סקטור האנרגיה נחשב חזק גם במדינות אחרות, כמו ברזיל, רוסיה וסין. יואל מציין למשל את פטרוצ'יינה (PTR), חברת האנרגיה המובילה בסין, שמפיקה ומפיצה נפט וגז טבעי. כמו חברות סיניות רבות אחרות, גם פטרוצ'יינה מעדיפה למקד את פעילותה בתחומי סין בלבד, אך מדובר בשוק אדיר ממדים. שווי השוק של החברה עומד על 211 מיליארד דולר ותשואת הדיבידנד שלה נחשבת לממוצעת - 2.8%. בברזיל הוא מזכיר את פטרובראס (PZE), שפועלת ב-27 מדינות. בברזיל לבדה יש לחברה יותר מ-100 יחידות הפקה וכ-6,000 תחנות שירות.