קבורת ויסקונסין: משרד התמ"ת מגבש מודל תעסוקה חדש

בתוכנית החדשה: רק עובדי מדינה יוכלו לשלול קצבאות מובטלים, דגש על משרות איכותיות ושיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אדם

במשרדי האוצר והתמ"ת, כמו בלשכת רה"מ בנימין נתניהו, הפנימו היום (ה') כי תוכנית ויסקונסין במתכונתה הנוכחית נקברת באופן סופי. ויסקונסין כבר מזמן אינה "הבייבי" של נתניהו, אמרו רבים מהגורמים שעמם דיברנו, ונראה שאין עוד טעם לקוות לתרגילים פרלמנטריים שיביאו לאישורה, זאת לאחר שיו"ר ועדת העבודה בכנסת, חיים כץ, הודיע אתמול על התנגדותו המוחלטת לתוכנית שעות ספורות לפני פקיעת תוקפו של החוק להפעלת ויסקונסין.

ל"גלובס" נודע כי בתמ"ת מתכוונים להתחיל בימים הקרובים בעבודת מטה שתביא לבניית תוכנית חדשה עם מקסימום הסכמה. "ויסקונסין נולדה בחטא, וכעת דרוש מהלך חדש", אמר גורם במשרד. התוכנית המקורית עוצבה בעיקר על ידי אנשי האוצר. היא זכתה להתנגדויות עזות מצד גורמים רבים, ועברה שיפורים רבים. בסוף מדובר על רושם שלילי שדבק בתוכנית, ושקשה להסירו. מי שיוביל את גיבוש התוכנית החדשה הוא מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, בשיתוף המשנה למנכ"ל האחראי על תחום התעסוקה - תפקיד חדש שטרם אויש.

התוכנית צפויה לכלול חלופות שנבחנו במשרד התמ"ת, אך טרם יצאו לפועל כיוון שבתמ"ת, ובעיקר באוצר, העדיפו למצות את האפשרות שהכנסת תרחיב את המתכונת הקיימת של ויסקונסין. בראש החלופות עומד שינוי במודל ההפעלה: במקום הפרטה מלאה, יוכפפו מרכזי התוכנית אל שירות התעסוקה או אל רשות תעסוקה שתקום, ואלה יוגדרו כ"מיקור חוץ". בנוסף, ייתכן כי הסמכות לשלול קצבה ממובטלים לא תהיה עוד בידי החברות הפרטיות, אלא בידי עובדי מדינה בלבד - כנראה נציגי המוסד לביטוח לאומי. בדיוק בעניין הזה עתרו השבוע ארגוני זכויות אדם לבג"ץ, שהדגישו כי במדינות שונות בעולם שבהן מופעלת תוכנית ויסקונסין, סמכויות אלה נותרו בידי המדינה.

מקסימום שת"פ

במשרד התמ"ת יבקשו לנצל את היתרון שבבניית תוכנית חדשה כדי למקסם את שיתוף הפעולה בין גופי התעסוקה השונים. כך למשל, יהיה קשר ישיר בין מרכזי ויסקונסין לאגף להכשרה מקצועית בתמ"ת והאגף למעונות יום. המטרה היא ליצור סינרגיה יעילה יותר בין הגופים, הן למובטל והן לקופת המדינה. באותה הזדמנות, התוכנית החדשה תשים דגש על איכות המשרות שיוצעו למובטלים - זאת בשל הנתונים שהצביעו על כך שלא חל שיפור מובהק בהכנסה הכלכלית של משתתפי ויסקונסין, שעברו מקצבה לעבודה. התברר כי רבות מהמשרות שהוצעו להם היו חלקיות, וכן משרות רבות שהוצעו על ידי קבלני כוח אדם וניקיון.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הבין כי כדי לקדם את התוכנית עליו לשתף ככל הניתן את מוקדי הכוח, שהם לרוב המתנגדים הגדולים ביותר כיום לתוכנית ויסקונסין. לא מדובר רק בחברי כנסת כמו חיים כץ ושלי יחימוביץ', אלא גם בהסתדרות ובארגוני זכויות אדם. המתכונת הניסיונית של תוכנית ויסקונסין, שהושקה בקיץ 2005, זכתה לא רק להפגנות וליידוי אבנים, אלא בעיקר לעוינות מצד התקשורת. התוכנית נתפסה כמודל לשלילה סיטונאית של קצבאות, ולא כמודל למציאת עבודה. ואכן המודל הכלכלי בשנתיים הראשונות שלה היה כזה עד ששונה. הסיפורים על השפלת מובטלים ועל מעשי תרמית לכאורה מצד החברות הפרטיות ודאי לא עזרו לתוכנית, גם כשהחלו להגיע נתונים חיוביים לכאורה. את כל זה מבינים כעת במשרד התמ"ת, וכעת ישימו שם דגש על יצירת "אווירה חיובית" לתוכנית החדשה, בצד "תקשורת אוהדת".

במשרד האוצר לא מתלהבים מצמצום הסמכויות של החברות הפרטיות, שכן מאמינים שם כי למפעילי התוכנית דרושה עצמאות מקסימלית בצד פיקוח הדוק מצד הרגולטור. עם זאת, נראה כי אם חברי הכנסת יהיו מוכנים לדיון אמיתי, מתוך כוונה לאמץ את הרעיון הכללי שעומד מאחורי ויסקונסין, גם במשרד האוצר יהיו מוכנים לפשרות.

אנשי ויסקונסין כבר תומכים

"לא רק שאני תומך בהעברת הסמכות לשלילת קצבה לידי עובדי מדינה, זה אפילו יעשה לי את החיים קלים יותר", כך אמר היום ל"גלובס" מיקי מנור, מנכ"ל חברת פתרונות תעסוקה המפעילה את תוכנית ויסקונסין באשקלון. מנור טוען כי מהלך כזה יאפשר לו להתרכז בהשמת עובדים בעבודה, ועדיף שמישהו אחר "ילחץ על הכפתור" בעניין הקצבאות. מנור מחזיק בטן מלאה על חברי הכנסת שהביאו לסגירת התוכנית הקיימת: "אף אחד מהח"כים האלה לא הגיע אליי למרכז, ולמרות זאת הם מלאים בסיסמאות. אפילו משתתפי התוכנית באים אלי ושואלים אותי מדוע שומעים רק על הבודדים שמתלוננים, ולא על האלפים שמרוצים". רק 80 מובטלים משתתפים כיום במרכז באשקלון, ואילו לצוות העובדים הקטן שבמקום כבר יצאה הודעה מוקדמת בדבר פיטוריהם הצפויים. במשרד התמ"ת מבטיחים כי בחודשים הקרובים המרכזים ימשיכו לפעול ולהעביר את המשתתפים באופן הדרגתי אל שירות התעסוקה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר:

"ראש הממשלה בנימין נתניהו רואה חשיבות רבה במעבר ממדיניות של קצבאות למדיניות של עידוד הרגלי עבודה, ככלי מרכזי למיגור העוני ולצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים במדינה. הדבר מסייע הן לשכבות החלשות והן לכלכלת ישראל. זו היתה מטרת תוכנית אורות לתעסוקה (תוכנית ויסקונסין). הרעיון להרחיב את התוכנית לפריסה ארצית הוא בבסיסו רעיון נכון. משרדי התמ"ת והאוצר, בליווי משרד ראש הממשלה, יגבשו תוכנית הולמת שתגשים עקרונות אלה והיא תובא לאישור הכנסת".