מצטערים אולי בשבוע הבא

בניו-יורק, בטוקיו ובלונדון, השגת מקומות במסעדה נחשבת דורשת לעיתים חצי שנה ויותר. בארץ, המצב עדיין שונה אבל אנחנו כבר לא רחוקים. במשך כמה שבועות התקשרנו ליותר מ-20 מסעדות פופולריות בתחילת השבוע, כדי להזמין 4 מקומות לערב חמישי. לפניכם חמש השיאניות של זמן ההמתנה הארוך ביותר

חובב מסעדות ניסה במשך שלוש שנים, ללא הצלחה, להשיג מקומות במסעדת "אל בולי" המפורסמת של השף פארן אדריאה. אותו חובב מתוסכל נהג במהלך שלוש השנים הללו, לשתף את קוראי פורום המסעדות שבו הוא כתב, בכל הטריקים שבהם השתמש כדי לזכות במקומות הנכספים במסעדה המבוקשת. שיטותיו כללו, בין השאר, טלפונים למסעדה במשך שלוש פעמים ביום, נסיעה מיוחדת לברצלונה, תוך הגעה ספונטנית למקום בתקווה לביטולים ועוד כהנה וכהנה תלאות מפרכות בדרך לארוחה המיוחלת. הסוף המר, ידוע לכולם. מסעדת "אל בולי" הודיעה על סגירתה עד סוף השנה, ואותו סועד יצא וחצי תאוותו בידו.

בניו-יורק, בטוקיו ובלונדון, ערים שהתברכו בשפע מסעדות עילית, להשיג מקומות באחת מהמסעדות הנחשבות אינו עניין של מה בכך, ודורש בעיקר זמן. לעיתים אפילו תזדקקו להמתין בסבלנות חצי שנה ויותר כדי לקבל שולחן באחת ממסעדות השף המכוכבות. כאן, בתל-אביב, המצב אמנם איננו משתווה במאום לזה של בירות העולם, אבל לאחרונה כבר הולך ומסתמן שבכמה מקומות בעיר כבר קשה להשיג מקומות בספונטניות הישראלית האופיינית, הדורשת נהנתנות וסיפוק מיידי.

להלן סקירה של ארבע מסעדות תל-אביביות ואחת ירושלמית, שבהן הכי קשה להשיג מקומות.

הבדיקה שאותה ערכנו נעשתה באופן הבא: במשך כמה שבועות רצופים, התקשרנו ליותר מ-20 מסעדות פופולריות בתחילת השבוע, וניסינו להזמין 4 מקומות בשעה 21:00 ליום חמישי הקרוב של אותו שבוע. התוצאות לפניכם.

הוטל מונטיפיורי: שבוע מראש

כמו כל ההצלחות מבית היוצר של מתי ורותי ברודו (קופי בר, ברסרי) כך גם "הוטל מונטיפיורי", הינוקא שבחבורת המסעדות, נושא בגאווה את חותמת האיכות והסטייל של הצמד המוכשר. מה שמבטיח "אובר בוקינג" בהזמנות לכל מקום שאותו הם פותחים. בעוד ש"בברסרי" ו"בקופי בר" הוותיקים הצלחנו ללא קשרים או בעיות מיוחדות, לשריין מקומות לשעה המיוחלת ביום חמישי (להוציא את המגבלה המעצבנת של הגבלת זמן השולחן לשעתיים ב"ברסרי"), ב"הוטל מונטיפיורי" האלגנטי, כבר ביום ראשון היו מרבית השולחנות כבר תפוסים בתשע בערב. המארחת הסבירה בנימוס אירופאי קריר, שלקראת סוף השבוע העומס גדול במיוחד, ועל כן, מומלץ להזדרז ולהזמין שולחן מבעוד מועד. גם כאן, כמו במסעדות האחיות של מונטיפיורי, אין טרנד ו/או גחמות אופנתיות הקשורות לעיצוב ולמזון.

יש רק הקפדה כמעט דתית על פרטים קטנים, על תחזוקה ועל תפריט יציב ולא גחמתי בעליל. המלון ובו המסעדה שוכן באחת השכונות היפהפיות של תל-אביב, וחללי המסעדה כמו גם המרפסת החיצונית, מעוצבים ומריחים הכי חו"ל שיש. האוכל במקום, המורכב מתפריט איכותי המשלב בין מנות קלאסיות צרפתיות כמו קונסומה צלול, המבורגר משובח, פסטות טובות, אויסטרים וסלטים עם הבלחות מהמטבח האסיאתי, נחשב טעים, אם כי לא מסעיר. בסך הכול המקום בהחלט מצדיק תפוסה מלאה של קהל אופנתי, יציב ויפה גם שנתיים אחרי היווסדו.

טיפ לבלתי מקושרים (לאלוהים במקרה זה) להזמין מקומות לינה במלון, יקר אבל שווה

הוטל מונטיפיורי: מונטיפיורי 36, תל-אביב. טלפון: 03-5666966

צפון אברקסס: שבוע וחצי מראש

גם המסעדה היחסית חדשה של השף אייל שני ובמאי הפרסומות שחר סגל, זוכה לעדנה או לייאוש (תלוי אם יש לכם שולחן או לא) הבא לידי ביטוי בעומס כמעט יום יומי על המסעדה. בחמישי בערב, המצב הוא כמובן בלתי אפשרי לבליינים הספונטניים, אלא אם אתם לקוחות מעולם הפרסום של סגל. כבר מערב הקמתה, בספטמבר דאשתקד, השתרך תור ארוך וסבלני של מעריצי הגורו שני בפתח המסעדה בתקווה לחפון "בייבי כרובית" אל פה משתוקק או לנגב ראגו גדי חלב מתבוסס במלוחיה טבועה על פני טחינה באצבעות מנייר מוסכים. גם היום, עדיין מפוצץ שם.

סועדים מצטופפים סביב שולחנות על המדרכה המעושנת של רחוב לילינבלום, מצטנפים סביב הבר הקטן או יושבים למעלה בגלריה הקטנה, כשאת את המקום מאכלסים נציגי עולם הפרסום, העסקים והברנז'ה. גם כאן, כמו ב"מחניהודה", מדובר במקום קטן יחסית, כך שקשה לשפוט את הצלחתו האובייקטיבית אם היה מדובר בחלל גדול.

טיפ לבלתי מקושרים (לבעלים ולשפים): להזמין מקום לחמישי שבוע וחצי מראש, ביום ראשון אפשר עדיין להשיג מקומות לשעות 22:15 או 20:00. ובכל מקרה, המלצתנו היא דווקא לאכול שם בצהרים - טעים, נעים, הצוות רגוע והאווירה לא פלצנית לעומת הערב.

צפון אברקסס - לילינבלום 40, תל-אביב. טלפון: 054-6786560

מחניהודה: חודש מראש

במסעדת "מחניהודה" הירושלמית כמעט ולא טורחים לענות לטלפון. זאת כנראה מתוך ידיעה ברורה שאין כל-כך מה להגיד לעשרות המתנפלים, המבקשים להזמין מקומות למסעדה הפופולרית שטרם מלאו לה שנה. הרבה מילים כבר נכתבו (ועוד ייכתבו) אודות הפלא הירושלמי של השפים נבון, גרניט את אלעד, שבעצמם מופתעים מעוצמת הצלחתם. אבל תופעה אחת הכרוכה במסעדה היא ללא ספק תקדימית, בטח במונחים ירושלמיים: לימי חמישי במסעדה יש צורך להזמין מקום חודש מראש! הכי דומה לסיוט שבהזמנה למסעדה טרנדית בניו-יורק, שזה עתה זכתה לביקורת מהללת מפי מבקרי הניו-יורק טיימס. הקהל הפוקד את המקום, הוא במרביתו תל-אביבי, כזה החושק בריגושים חדשים ומשלב לרוב את הארוחה במסעדה עם "חמשוש" במלון "ממילא" החדש והיוקרתי, מה שמעמיס כמובן על המסעדה בלילות חמישי. בשישי אגב, סגור, מה שמייצר גם לחץ נוסף על ממשק ההזמנות של חמישי בערב. בנוסף לכך, חשוב לציין שהמסעדה לא גדולה במיוחד (70 מקומות ישיבה בלבד) מה שמאפשר קיבולת מוגבלת של קהל בערב נתון. האוכל במקום הינו תפריט שוק המשתנה לפי מצב הרוח של השפים והאווירה כיפית ומשוחררת, בדיוק אנטיתזה לקודרניות הירושלמית המוכרת.

טיפ לבלתי מקושרים (לשפים, למנהלת המשמרת ולברמן): להתקשר ב-10:00 בבוקר, אז פותחים את המסעדה ומשום מה עונים לטלפון, ולהזמין מקומות לחמישי הכי קרוב שיש.

מחניהודה - בית יעקב 10, שוק מחנה יהודה, ירושלים. טלפון: 02-5333442

אחד העם טאפאס: שבועיים מראש

גם הממתק החדש מבית היוצר של השף המוכשר יונתן רושפלד, זכה להצלחה מטאורית, בטרם עוד נאכלה שם פיסת נקניק החמון הראשונה. קמפיין "באז" מסיבי נסוב סביב הקמתה של הספרדייה הכי חמה בעיר, מה שגרר פקק תנועה לאורכו של רחוב אחד העם, קריסת מערכת הטלפונים של המקום ותחנונים משפילים של בני האלפיון העליון לבעלים עדי שטראוס, תמיר ברלקו ויונתן רושפלד כדי לאפשר להם לשבת ב"שולחן הבעלים" (שולחן שאותו שומרים בעלי מסעדות מסוימות, למקרה שמדונה תתייצב בספונטניות בפתח המסעדה ותדרוש שולחן). כמה חודשים חלפו מאז, ועדיין לא פיקניק להשיג מקומות במסעדה לערבי חמישי, אם כי ההיסטריה במהלך ימות השבוע בהחלט פחתה. המקום עד כה מצדיק את אווירת הפיאסטה הספרדית הצבעונית והשמחה והשולחנות מלאים בקהל מעורב של כאלה שחייבים לראות ולהיראות, וגם סתם סקרנים מהיישוב שביקשו לראות על מה המהומה והשיגו שולחן באיחור אופנתי של כמה חודשים. האוכל הוא בעיקר טאפאסים קטנים ומשעשעים כמו שרימפס חנוטים בקופסאות סרדינים, טונה צרובה, קאסדיות בניחוח ספרדי ועוד כל מיני מנות קטנות, כפי שמכתיבה האופנה הקולינרית העכשווית, בהשראתו של רושפלד.

טיפ לבלתי מקושרים (כלומר למי שלא יזכה לשבת בשולחן הבעלים): להזמין מקומות דרך שירות "קונסיירג", המתמחים בשירותי vip ונוהגים לשריין שולחנות מראש במסעדות המובילות עבור לקוחותיהם.

טאפאס אחד העם: לילינבלום 40, תל-אביב. טלפון: 054-6786560

סושייל קלאב: בתחילת אותו שבוע

מתקפת המסעדות החדשות "פוסט מיתון" בתל-אביב, הביאה לפתיחתם של כמה מקומות אופנתיים בחורף האחרון. הפסימיים מחככים ידיים בציפייה דרוכה לראות אם יצליחו אותם מקומות חדשים לשרוד את השנה הראשונה הנחשבת לקריטית בחיי מסעדה שהגיחה זה עתה לאוויר העולם. אחת מהמסעדות החדשות הללו, שכמו נדמה שהייתה נטועה בנוף התל-אביבי מזה שנים, היא ה"סושייל קלאב", שהוקמה על מה שהייתה פעם מסעדת "דיטה" המיתולוגית. המסעדה, היושבת על אחת מפיסות הנדל"ן הכי נחשקות בתל-אביב, הפכה תוך מספר חודשים למקום טרנדי במיוחד, אבל כזה המצליח לשמור על פרופיל של שפיות, וללא יותר מידי אזכורים של סלבס' במדורי הרכילות. המקום מעוצב כמו ביסטרו ניו-יורקי נעים עם בר ענק, ההופך את הישיבה סביבו לאופציה בהחלט נחשקת. ובכלל, פתיחתו של ה"סושייל קלאב" סימן את תחילתו של טרנד חדש בתל-אביב והוא ישיבה לארוחה מלאה סביב בר, מה שנחשב בעבר כפשרה, הפך ללוקיישן מבוקש.

גם כאן, להזמין מקומות לערב חמישי אינה משימה של מה בכך, וכבר ביום ראשון תאלצו להסתפק ב"פירורים" של השעה 20:00 או שולחן מאוחר יותר בלילה. הקהל ברובו, אנשי עסקים, אנשי נדל"ן ובורסה מהמגדלים הסמוכים, וגם סתם קהל אנונימי ומשובח שאוהב ללגום משקה איכותי ולכרסם אוכל טוב ליד. בתפריט מנות טובות יותר ופחות כמו פסטות, פירות ים, דגים, סלטים ובשרים וכאמור בר שופע ואיכותי במיוחד.

טיפ לבלתי מקושרים (לבעלים או ליחצנית): להגיע אפילו ללא שריון מקום, לשתות ולנשנש משהו קטן בבר המקסים שבפיאצה הקטנה שבחוץ או ליד בר העמידה הצמוד למרכזי.

סושייל קלאב - שדרות רוטשילד 45, תל אביב. טלפון: 03-5601114