עיקרי תוכנית האוצר

70 אלף דירות בשנה

הצעד הראשון שיוזם האוצר הוא קביעת יעדים כמותיים לאישור תוכניות למגורים במטרה לעמוד בביקושים. כיום מאושרות מדי שנה כ-45 אלף יחידות דיור לבנייה. ההצעה היא להנחות את מוסדות התכנון לאשר תוכניות למגורים בהיקף שלא יפחת מ-70 אלף יח"ד ב-2011 וב-2012 (140 אלף בשנתיים), לפי החלוקה הבאה: מחוזות צפון, דרום וירושלים - 10,000 יחידות דיור (כל מחוז) בשנה; מחוז תל אביב - 6,000 יחידות דיור בשנה; מחוז מרכז - 25 אלף יחידות דיור בשנה; ומחוז חיפה - 9,000 יחידות דיור בשנה.

דיור איכותי בפריפריה

במסגרת המטרה לקדם ייזום תוכניות לדיור איכותי בפריפריה, האוצר מבקש להנחות את מוסדות התכנון לתת העדפה לפריפריה לאישור תוכניות מפורטות לדיור איכותי (תכנון הכולל שטח ציבורי פתוח ומגרשים מורחבים או בנייה צמודת קרקע שאינה עולה על שתי יחידות דיור לדונם) - בשיעור של 75% מכלל יחידות הדיור המאושרות, כלומר כ-15 אלף. מטרת התכנון האיכותי היא לעודד התיישבות בפריפריה ולחזקה.

בדעת האוצר לעודד ייזום פרויקטים במקרקעי ישראל על ידי הרשויות המקומיות והמגזר הפרטי, ובכלל זה הקמת צוות שירכז אגף התקציבים ובו מנכ"ל משרד השיכון, מנכ"ל משרד התחבורה ומנהל רשות מקרקעי ישראל. הצוות אמור לגבש בתוך 60 יום רשימת חסמים המונעים קידום פרויקטים של תשתיות ושיכון להציגה לצוות השרים לקידום פרויקטים.

השבת קרקע חקלאית ששונה ייעודה

האוצר יפעל על מנת לתת כלים לפינוי מחזיקים מקרקע המיועדת לבנייה. במסגרת זו ישתנה חוק סילוק פולשים כך שניתן יהיה לפנות חוכר שחוזה החכירה שלו פקע גם אם הוא מחזיק בקרקע יותר משבע שנים - ללא צורך בצו של בית משפט.

נוסף על כך, האוצר מצטרף למשרד השיכון בקידום מדיניות לעידוד השבת קרקע חקלאית ששונה ייעודה. כיום חלק ניכר מהמתגוררים ביישובים חקלאיים אינם עוסקים בחקלאות. כמו כן, מדיניות הפיצויים הנוכחית מקשה על היכולת לפנות קרקע חקלאית ובכך יוצרת חסם ממשי למימוש תוכניות פיתוח. כיום יש כ-12 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות על קרקע חקלאית ששינתה את ייעודה, שאינן משווקות בעקבות עיכובים וחסמים בהליכי פדיון הזכויות. מוצע להקים צוות שיבחן את המדיניות בנושא ויתאימה למציאות בת זמננו.

התחדשות עירונית פינוי-בינוי

האוצר יצמצם אפשרות של סירוב דיירים מטעמים בלתי סבירים לקידום פרויקטי פינוי-בינוי - תיקון הרוב הנדרש מרמה של 80% מדיירי הבניין למעל 50% (ובתנאי שבמתחם יש רוב מיוחס של 66% מדיירי המתחם). בבניין בודד יעמוד הרוב הדרוש על 66%. כמו כן, המפקח על הבתים המשותפים יוכל לחייב מסרבים סירוב בלתי סביר לחתום על פינוי בינוי באותם התנאים שלהם הסכימו רוב הדיירים; מתן הנחות בארנונה לדיירים קיימים בפרויקטים של פינוי בינוי - הרשות המקומית תוכל לתת הנחה בארנונה לדיירים שעברו במסגרת פינוי-בינוי לדירה חדשה. ההנחה תהיה על השטח העודף (שטח הדירה החדשה פחות שטח הדירה המפונה), לתקופה של ארבע שנים, בהיקף מקסימלי של 100% בשנה הראשונה, 75% בשנייה, 50% בשלישית ו-25% ברביעית.

התגוננות מפני רעידות אדמה

האוצר יפעל לשינוי תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה - תמ"א 38. במסגרת זו יוגדלו זכויות הבנייה ותורחב התחולה של תמ"א 38 באופן שתשמש גם למיגון בתי המגורים. כמו כן יופחת הרוב הנדרש לביצוע מיגון מ-66% ל-50%, ויוגדלו זכויות הבנייה ל-1.5 דירות במרכז ו-2.5 בשאר האזורים.