חתונה מלכותית בחסות וולבו ואריקסון

יורשת העצר השבדית מקדמת עסקים

יורשת העצר השבדית ויקטוריה נישאה אתמול (שבת) במזל טוב לבחיר ליבה. היו הרבה פרסומים בתקשורת על כך שהוא אינו בן אצולה, ושהיה בעבר מדריך הכושר האישי של הנסיכה הצעירה. פחות תשומת לב הוקדשה למעמדו של המצטרף הטרי למשפחת המלוכה כאיש עסקים.

דניאל וסטלינג הוא המייסד והבעלים של רשת קטנה של מועדוני כושר בשטוקהולם, המקום שבו נפגש הזוג המאוהב לראשונה. כעת הוא יפרוש מניהול הרשת, אך הרקע היזמי שלו מבטיח לתגבר את הצד הפרו-עסקי של משפחת המלוכה השבדית.

"מרכזיית האהבה"

צמרת העסקים בשבדיה זכתה לייצוג נרחב בחתונת השנה של יורשת העצר ובן זוגה, החל בנוכחותם של תעשיינים כמו משפחת ואלנברג, וכלה בחסות שנתנו עשרות חברות, ביניהן איקאה ואריקסון, ל"פסטיבל האהבה של שטוקהולם", שנמשך שבועיים, לרגל החתונה המלכותית.

טליה-סונרה, חברת שירותי הסלולר הגדולה במדינה, הכריזה בגאווה על עצמה כ"מרכזיית האהבה הרשמית" של החתונה המלכותית, הראשונה שנערכת באירופה מאז 2008.

האירוע כולו עלה על המונדיאל בדרום-אפריקה כאירוע התקשורת של השנה בשבדיה. אימוץ כה גלוי של עסקים בחגיגות הכלולות היה אולי נתפס כוולגרי במשפחות מלוכה אירופיות אחרות, אך קידום חברות מקומיות נתפס בשבדיה מזמן כתפקיד מרכזי של משפחת המלוכה. אווירת השוויון המסורתית בשבדיה מחייבת את בני משפחת המלוכה לחפש לעצמם ללא הפוגה דרכים להצדיק את קיומה של המונרכיה.

"הם רואים את תפקידם בקידום שבדיה, וזה כולל את העסקים שלה", אומר חואן נבאס, דובר בית המלוכה לשעבר.

בעוד שהמונרכיה הבריטית מעסיקה את הנסיך אנדרו, הרביעי ברשימת יורשי העצר, כשגריר הסחר הרשמי של בריטניה, במשפחת המלוכה השבדית זה נתפס כתפקיד של כל בני המשפחה.

מלווה חברות

המלך קארל גוסטב ה-16 ליווה בחודש שעבר משלחת של חברות שבדיות ליריד העולמי שנחאי אקספו, ונועד עם הנשיא הו ג'ינטאו. כמה שבועות לפני כן, המלך היה בברזיל, כשהוא משמש איש המכירות הראשי למטוס הקרב גריפן של סאאב במאבק שלו עם דאסו הצרפתית על החוזה לאספקת מטוס הקרב הבא של ברזיל.

גם הנסיכה ויקטוריה הפגינה את נכונותה לשמש כמעודדת לעסקים. היא נכחה בשלוש תחנות במרוץ וולבו אוקיינוס האחרון, מרוץ יאכטות סובב עולם, שנערך בחסות היצרניות השבדיות וולבו ואריקסון.

סלבטורה גרימלדי, המייסד יליד איטליה של תעשיות גרימלדי, יצרנית האופניים השבדית, נלווה למלך בכמה משלחות סחר.

לדברי גרימלדי, נוכחות המלך יוצרת יותר התלהבות מאשר ביקור של נשיא - בייחוד במדינות ללא בתי מלוכה. "אחד הדברים החשובים ביותר בעסקים הוא לפתח יחסים ולפתוח דלתות, והמשפחה המלכותית עוזרת לעשות את זה", לדבריו.

ויקטוריה ודניאל קיבלו כמובן כל אחד זוג אופני גרימלדי כמתנת כלולות, הוא אומר, מה שיתרום עוד יותר לדימוי הצנוע של משפחת המלוכה, שידועה בחיבתה לרכיבה על אופניים.

לא רוצים לממן

אבל לא היה מחסור בפאר בטקס הכלולות אתמול, שעלותו הוערכה ב-2.6 מיליון דולר. העלות הזו יצרה דיון ציבורי על המונרכיה, כאשר שבדיה מתאוששת ממיתון.

מצבה הכספי של שבדיה טוב מזה של רוב מדינות אירופה, אך האבטלה נסקה ליותר מ-9%.

סקרים אחרונים מראים שרק קצת יותר ממחצית השבדים רוצים לשמור על המלוכה, ירידה מ-67% בשנת 2003.

קבוצה בפייסבוק שנקראת "סרבו לממן את החתונה של ויקטוריה" מנתה כמעט 60 אלף חברים שלשום.

הדיון הציבורי הזה הפך לדיון רחב יותר בשאלת זהותה של שבדיה לפני הבחירות הכלליות בספטמבר, שבהן מבקשת ממשלת המרכז-ימין תקופת כהונה שנייה ונדירה, במדינה שנשלטה מסורתית על-ידי הסוציאל-דמוקרטים. הסקרים מנבאים מרוץ צמוד מאוד.