עובדים דמוקרטיה 2.0

חדש: הסכם קיבוצי בהצבעה אינטרנטית

כבר זמן רב שהאוניברסיטה הפתוחה משמשת כשדה הקרב בין ההסתדרות לארגון כוח לעובדים על ייצוג מנחי האוניברסיטה. אבל בין ההליכים המשפטיים לפעולות ההסברה, נוצר גם תקדים: לראשונה בישראל אישרו עובדים הסכם קיבוצי באמצעות הצבעה באינטרנט.

מבחינת כוח לעובדים, הארגון הצעיר יחסית שמנסה לקרוא תיגר על ההגמוניה של ההסתדרות, הכנסת ההצבעה האינטרנטית עולה בקנה אחד עם מטרתם לקדם דמוקרטיה בעולם העבודה הישראלי. "באוניברסיטה הפתוחה זה היה עוד יותר חשוב, כי המנחים מפוזרים בכל הארץ", מסביר שי כהן מהנהגת כוח לעובדים. "בדרך הזו, כולם יכולים להשתתף בהצבעה".

לדברי כהן, חלק ניכר מההסכמים הקיבוציים בישראל ובעולם נחתמים על ידי האיגוד ובנוכחות הוועד, בלי לשאול את העובדים. את ההשראה להצבעת האינטרנט, הוא אומר, שאב מארגונים דמוקרטיים יותר בצרפת, בגרמניה ובבלגיה, שמעלים מסמכים לרשת לעיון החברים.

ההליך התבצע באמצעות מערכת מיוחדת של אוניברסיטת קורנל האמריקאית. ראשית, הופץ ההסכם עם דברי הסבר ובהמשך כל חבר קיבל הודעה עם קוד המזהה אותו כבוחר ומוודא שהוא יכול להצביע פעם אחת. ההצבעה החלה ביום שני שעבר והסתיימה ביום חמישי. 341 מנחים הצביעו. 317 תמכו בהסכם, ארבעה נמנעו ועשרים התנגדו. זאת מתוך כ-600 בעלי זכות בחירה.

ההסכם אמנם עבר את מבחן העובדים, אך כעת הוא יצטרך להתמודד עם משוכה לא פחות גבוהה: ההסתדרות כבר פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה שיקבע כי היא הארגון היציג של הסגל הזוטר באוניברסיטה הפתוחה, ושעד להכרעתו יוציא צו שימנע את חתימת ההסכם.