איזה עיתוי: יו"ר חברת החשמל הודיע על הקמת כור גרעיני בנגב בתוך כעשור

יפתח רון-טל התייחס לאסון ביפן: "הכורים הנוכחיים הם הרבה יותר בטיחותיים מאלו שביפן. לא צריך לקבל החלטות חפוזות בגלל מה שקרה שם"

כור גרעיני לייצור חשמל יוקם בתוך כעשור בצפון הנגב, כך אמר היום יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל. בנאום בוועידת הנגב התייחס רון-טל לאסון בתחנה הגרעינית לייצור חשמל בפוקושימה, יפן, בעקבות רעידת האדמה שם ואמר, כי "הכורים הנוכחיים הם הרבה יותר בטיחותיים מאשר אלו שביפן, על-פי מיטב הבנתי. נכון יהיה ללכת ולפתח כור ויש כבר שטח מתוכנן - שבטה. לא צריך לקבל החלטות חפוזות בעקבות מה שקרה ביפן. צריך להמשיך וללמוד, אבל הכיוון הוא שבעוד כעשר שנים או קצת יותר, יהיה כור גרעיני מתקדם בצפון הנגב".

רון-טל התייחס בדבריו גם לתוכניות של ירדן להקים כור גרעיני לייצור חשמל באזור עקבה, תוכנית המעוררת דאגה בישראל בגלל שמדובר באזור בעל רגישות גבוהה לרעידות אדמה. "אנחנו מתמצאים ועוקבים וזה בעיקר נתון לממשלה", אמר רון-טל. "נעשים מחקרים המתאימים ברמה הגיאו-סיסמולוגית על מנת לקבוע איפה נכון להקים תחנות כאלה בהתייחס לשבר הסורי-אפריקני".

רעיון הקמת התחנה הגרעינית באזור שבטה בנגב חודש לאחרונה ביוזמת שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, ובתמיכתה של חברת החשמל.

"גלובס" חשף לאחרונה כי במסגרת המו"מ על השינוי המבני בחברת החשמל הובטח לוועד העובדים כי הקמת התחנה הגרעינית (פרויקט E) תימסר לידיהם. נכון להיום הכוונה היא להקים שני כורים או יותר בהספק של כ-1,200 מגוואט ובעלות של כ-5 מיליארד דולר כל אחד. תאריך היעד להקמת התחנה הוא בסביבות 2035, וההנחה היא שעד אז יוכנסו לפעילות כורים בני הדור הרביעי שאמורים להיות עמידים לכל סוג של רעידת אדמה או אסון טבע.

לפני שנה דיווח "גלובס" כי חברת החשמל והקריה למחקר גרעיני העניקו חסות ומימון לחידוש התוכנית ללימודי הנדסה גרעינית באוניברסיטת בן-גוריון. רעיון הקמת התחנה הגרעינית אף זוכה לתמיכה מסוימת מצד הגופים הירוקים בישראל הרואים בו אלטרנטיבה לפיתוח אנרגיה פחמית מזהמת וסולארית זוללת-שטח.