פיני אורבך בודק השקעות פארמה עבור מורי ארקין

אורבך מנהל צוות להשקעות בחברות ישראליות, שאפשר לקחת בהן תפקיד ניהולי: "הקריטריונים העיקריים הם מדע טוב וצורך אמיתי במוצר"

לאחרונה נפוצו שמועות בשוק על חברות ביומד הנמצאות במו"מ עם מורי ארקין. לא מפתיע שמו"מ כזה יעורר הדים, ארקין הוא משקיע אסטרטגי ופיננסי שחברות רבות היו שמחות להתגאות בו.

מבחינה אסטרטגית, הוא אחד הבודדים בישראל שניהלו חברת תרופות שהייתה פעילה בשוק הבינלאומי; מבחינה פיננסית, מכירת חברת אגיס לפריגו הותירה לו הון של מאות מיליוני דולרים, ותיאבון להשקעות גדולות, גם בחברות צעירות.

אלא שבניגוד לכל השמועות, בשנים האחרונות ארקין ביצע בסך הכול שתי השקעות אסטרטגיות בחברות ביומד ישראליות - הילעור, העוסקת בריפוי פצעים ו-Nanodoc, העוסקת בתחום הסרטן. בתקופה הקרובה אמורות להיחתם עוד שתי עסקאות בלבד.

מהיכן, אם כך, נובע הרחש התמידי סביבו? כנראה משום שארקין וצוותו סוקרים את השוק, נפגשים ובוחנים לעומק חברות רבות, אך את הכסף הם לא מפזרים כל כך מהר.

תמיכה עד השוק

ד"ר פיני אורבך הוא האיש שמנהל עבור ארקין את השקעות הפארמה בישראל. אורבך הוא בעל דוקטורט בקרדיולוגיה מאוניברסיטת פלורידה, בוגר פוסט דוקטורט מהרווארד, הוביל מוצר בחברת אפיקס ומנכ"ל חברת CytoD, מחממת מיט"ב. כמו-כן ניהל אורבך את חברת Optimata.

"צמחתי במעבדה, ואחר-כך עבדתי בתפקידים ניהוליים שונים הקשורים בפיתוח תרופות", הוא מספר. "בזכות הרקע המעשי והמגוון שלי בתחום, אני יודע לבדוק ולאבחן מוצר בתוך זמן קצר יחסית ולדעת אם הבסיס המדעי הוא איכותי, דבר שגם למנהל מנוסה ובעל רקע עסקי טוב, יהיה קשה לעשות. מדע בסיסי טוב ורלבנטי למוצר הוא אחד הקריטריונים העיקריים שלנו בבחירת חברות, נוסף על מיצובו בשוק. למשל אם הוא עונה על צורך בלתי מסופק אמיתי ואם יש לו יתרון מוכח על המוצרים הקיימים".

מלבד המחלקה של אורבך, קשורים לארקין עוד שני גופים האחראים על השקעות בתחום הרפואי. אורי הרשקוביץ ודורון ברין מנהלים את קרן Sphera שמבצעת השקעות פיננסיות בחברות נסחרות בחו"ל. בין היתר מושקעת הקרן בחברת NeurogesX ובאחרונה פרשה מחברת Orexigen, זמן קצר לפני שזו התרסקה.

"להתמקד בניהול ולבזר סיכונים"

את ההשקעות בתחום המכשור הרפואי מנהל ארקין בקרן אקסלמד, שבה הוא שותף עם ד"ר אורי גייגר.

בשונה משתי הקבוצות האחרות, מחלקת הפארמה שמנהל אורבך משקיעה רק בחברות ישראליות. אורבך מסביר כי ההשקעה יכולה להתבצע בחברות פרטיות או ציבוריות, אם כי עד היום בוצעו רק השקעות פרטיות. בנוסף, ההשקעה יכולה להתבצע בכל שלב של הפעילות, החל בשלבים מוקדמים ועד שלבים קליניים מתקדמים. הכוונה היא לתמוך בחברות המתאימות עד ההגעה לשוק, אם קיים צורך כזה. כיוון שמדובר בהונו הפרטי של ארקין, אין הגבלה על אורך חיי ההשקעה, כמו שנהוג בקרן הון סיכון, וההיקף, לפי אורבך, הוא "עשרות מיליוני דולרים, אם זה מה שנכון לעשות ואם זה מה שהחברה צריכה".

עוד מאפיין של ההשקעה הוא שארקין וצוות הפארמה שלו מוכנים להיכנס רק בחברות שבהן יוכלו ליטול תפקיד משמעותי. הקבוצה מתכוונת לבצע השקעות נוספות בשנה הקרובה, עד שיהיו בפורטפוליו שבע-שמונה חברות, ולאחר מכן ייכנסו חברות חדשות רק לאחר מימוש האחזקות או אם תיתקל הקבוצה בהזדמנות יוצאת דופן. "מספר כזה מאפשר לנו למקד את תשומת הלב בניהול החברות, ועדיין לבזר סיכונים", מסביר אורבך.

תחומי הפעילות העיקריים של החברה הם סרטן, בשל הצרכים הבלתי מסופקים בתחום, ודרמטולוגיה, בגלל הרקע הנרחב שרכש ארקין בתחום בתקופתו באגיס. כמו-כן תבחן החברה פרויקטים בתחומים נוספים, אם הם ייראו לה מעניינים במיוחד.

"לצערי, לא כל החברות שסקרנו מבוססות על מדע איכותי ומוכח, בעיקר בגלל מגבלות תקציב או מחוסר ניסיון פיתוחי. בשלבים הראשונים לפעמים חסרה בחינה של שאלות שחיוניות להצלחה במשך הדרך".

עוד נושא שעולה בבדיקות הנאותות שעושה הקבוצה, הוא המעמד התחרותי של המוצרים שמבקשים השקעה. "יש פעמים שהחברות לא מאפיינות את המוצר מספיק טוב מול מוצרים קיימים, ולא מבינות שהוא לא באמת מהווה פריצת דרך", אומר אורבך.

לאחר שבחנה את תחומים אלה, בודקת החברה את ההנהלה, עלויות הייצור הצפויות של המוצר מול התמחור ואת הפטנטים, "כל זה משני למדע טוב ורלוונטי", מדגיש אורבך.

* תשקיעו גם בחברות מחו"ל?

אורבך: "אנחנו מניחים שחברה שבאה מחו"ל לחפש השקעה אצלנו, כנראה לא הצליחה לגייס כסף בארץ המוצא מסיבות טובות".