אי.די.בי מימשה מניות סלקום ב-456 מיליון שקל

בעקבות ההפצה ירדה היום מניית סלקום ב-3.7% *במקביל, דיווחה דסק"ש כי היא שוקלת לפנות לרשות ני"ע ולבקש כי לא תוכר מבחינה משפטית כבעלת השליטה בסלקום *אם תאושר הבקשה, יגדל ההון העצמי של דסק"ש בכ-30% ליותר מ-11 מיליארד שקל

קבוצת אי.די.בי לא נחה לרגע. רק לפני יומיים הודיעה הקבוצה על מיזוג של החברה הבת פאנדטק לחברה אמריקנית, והיום פעלה לממש עד 5% ממניות סלקום בשווי של כ-300 מיליון שקל. בשעות הצהריים הפיץ דויטשה בנק עבור דיסקונט השקעות (דסק"ש) מניות שמהוות כ-5% מההון של סלקום, במחיר של 92 שקל למניה, מחיר הנמוך ב-4.2% ממחיר המניה בפתיחת המסחר.

החבילה שהופצה כללה 3.3% מהמניות ואופציה, שמומשה גם היא, לעוד 1.7% מההון. ההסכם בין דסק"ש לדויטשה בנק קובע שבהנחה שהבנק ימכור את המניות במחיר גבוה מ-92.5 שקל תוך 72 שעות, הוא ישלם לדסק"ש עוד 80% מההפרש מעל 92.5 שקל.

בעקבות ההפצה ירדה היום מניית סלקום ב-3.7% במחזור ענק של 450 מיליון שקל, ואילו בעלת השליטה דסק"ש עלתה בכ-1.2%. דויטשה בנק הפיץ את המניות בעיקר למשקיעים זרים מחוץ לארה"ב. ההסכם עם דויטשה בנק קובע שדסק"ש לא תמכור מניות נוספות של סלקום עד אמצע אוגוסט, אלא בהסכמת הבנק.

דסק"ש החזיקה הבוקר ב-48.3% ממניות סלקום, והיא תרד כעת להחזקה של 43.3%. כתוצאה מהמכירה ומימוש האופציה, ההון העצמי של דסק"ש יגדל ב-254 מיליון שקל.

השפעת המהלך הנוכחי על ההון של דסק"ש הוא סמלי לעומת רווח עתידי עצום שעשויה דסק"ש לרשום מהשקעתה בסלקום. במקביל להודעה על הפצת המניות, הודיעה דסק"ש כי היא שוקלת לפנות לרשות ניירות ערך ולבקש לשנות את הגישה החשבונאית שבה נרשמת סלקום בדוחות דסק"ש. מהות השינוי הוא שדסק"ש לא תוכר מבחינה משפטית כבעלת השליטה בסלקום, ודוחותיה של חברת הסלולר לא יאוחדו באלו של דסק"ש.

רווח הון של כ-2.8 מיליארד ש'

בפועל, מצב כזה יביא לכך שדסק"ש תוכל לשערך את שווי החזקותיה בסלקום לפי שווי השוק של החברה, מה שצפוי להביא לרווח הון מכובד של כ-2.8 מיליארד שקל, להגדיל את ההון העצמי של דסק"ש בכ-30% ליותר מ-11 מיליארד שקל ולחזק את איתנותה הפיננסית.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי הדרך להכרה ברווח ההון הזה עדיין רחוקה. כדי שדסק"ש תוכל להפסיק לאחד את דוחות סלקום ולשערך את ההחזקות לפי שווי השוק שלהן, עליה להוכיח כי מבחינה משפטית היא אינה בעלת השליטה בחברה.

לאורך השנים האחרונות נהג בעל השליטה באי.די.בי, נוחי דנקנר, לממש החזקות בחברות שבשליטתו בתקופה של גאות בשווקים ולהגדיל החזקות בתקופות שפל. כעת הוא מוכר מניות דווקא בתקופה חלשה יחסית, אך ראוי לציין כי למרות החולשה בשווקים, מניית סלקום שמרה יחסית על חוסן, וירדה "רק" בכ-15%, וזאת לעומת ירידה של 25% בחברת סלולר אחרת, פרטנר, באותה התקופה.

לא בפעם הראשונה

למרות שסלקום היא פרת המזומנים המרכזית של אי.די.בי, ככל חברות התקשורת המקומיות היא נמצאת היום בסיטואציה לא פשוטה של התגברות הרגולציה והגברת התחרות בענף, מהלכים שצפויים לפגוע ברווחי החברה. כך שבמובן מסוים ניתן לראות במימוש הזה מימוש בשיא, שכן כאמור, לא מן הנמנע כי רווחי סלקום ייפגעו ברבעונים הקרובים כתוצאה מהשינויים הרוגלטוריים.

הצפת הערך המרשימה שעשויה דסק"ש לרשום כתוצאה משינוי הרישום החשבונאי בסלקום איננה הפעם הראשונה שאי.די.בי מצליחה לרשום רווחים גבוהים כתוצאה מפעולות חשבונאיות יצירתיות (וחוקיות כמובן).

כאמור, בתחילת השבוע נודע כי החברה הבת פאנדטק מתמזגת עם חברת S1 האמריקנית. כלל תעשיות, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, ומחזיקה בפאנדטק, צפויה לרשום מהמהלך רווח של 260 מיליון שקל, אף שאינה מוכרת את מניותיה, וזאת שוב בשל העובדה שהיא כבר לא בעלת השליטה בחברה הממוזגת, ולכן יכולה לשערך את הרווחים.

הליך של הגדלת החזקות הביא בעבר אף הוא לרווחי הון נאים באי.די.בי. בשנה שעברה ביצעה דסק"ש הצעת רכש ל-8.3% ממניות שופרסל, מהלך שהביא לרווח הון חשבונאי מכובד של 1.3 מיליארד שקל (דוגמאות נוספות לרווחים חשבונאיים שרשמה הקבוצה באחרונה - ראו בטבלה).