סימס של העולם השלישי ו-GPS לחולי אלצהיימר

מיקרוסופט יזמה תחרות לפיתוח יישומים חיוניים לרווחת העולם * הזוכה ישתתף בגמר בפולין

מיקרוסופט קיימה היום (ב') את אירוע הגמר של Imagine Cup 2010, תחרות עולמית, שבמסגרתה מפתחים סטודנטים פרויקטים טכנולוגיים ב-8 תחומים שהוגדרו על-ידי האו"ם כחיוניים לרווחת העולם, בהם צמצום העוני והרעב, שיפור החינוך, קידום השוויון בין המינים וצמצום תמותת ילדים.

בין הסטודנטים המתחרים הופיע פיתוח של קבוצת MiHapi, מעין גרסה של משחק הסימס בשילוב רשת חברתית. הרעיון הוא לאפשר למשתמשים מכל העולם לאמץ לעצמם משפחה וירטואלית מאחת ממדינות העולם השלישי או ממקום בו קרה אסון הומניטרי. השחקנים צריכים לפתח את המשפחה ואת הכפר בו הם גרים, ולרכוש להם דברים. את הקניות הם עושים באמצעות קריאה או צפייה בסרטים חינוכיים.

דרך אחרת להשיג חפצים במשחק היא רכישה שלהם תמורת כסף אמיתי. למשל, ניתן לקנות אוכל עבור הכפר במשחק כדי לעזור לדמויות בו. לצורך כך, על השחקן לשלם תשלום סמלי, כשהסכום יועבר עבור קניית אוכל לאזורים מוכי אסון. הרעיון שעומד מאחורי MiHapi הוא להפוך את המשחק לפלטפורמה של עזרה ותמיכה כספית למקומות בהם יש משבר אמיתי.

קבוצת סטודנטים אחרת בשם Donation פיתחה שירות שמאפשר לחפש מקומות שזקוקים לתרומות. המערכת עובדת כך שהארגונים עצמם צריכים להזין את המוצרים או סכומי הכסף שהם צריכים, והגולשים באינטרנט יכולים להגיע אליהם דרכה. לדברי הצוות שעומד מאחורי הקבוצה, אין היום שירות באינטרנט שאוסף מידע מרוכז על ארגונים שמחפשים תרומות. מלבד זאת, המערכת מאפשרת גם למצוא בתי ספר שמחפשים מתנדבים לאנשים שרוצים להעביר שם שיעורים.

מתחרה נוספת היא G.P.S-O-S, מפתחת מוצר לחולי אלצהיימר, שיודע, באמצעות התקן GPS בטלפון של החולה ותוכנה המותקנת עליו, את המיקום של האדם ואת המסלולים שהוא נוהג ללכת בהם לפי שעות היום. ברגע שחולה האלצהיימר, חורג מהמסלול הקבוע שלו, נשלחת לאדם קרוב הודעת SMS המתריעה על כך, וגם על המיקום של החולה.

בתחום המוזיקה הציגה קבוצת Hear2Hear פרויקט המאפשר תיוג שירים לפי מיקום. המוצר מבוסס על תיוג מקומות שונים לפי נקודת ציון ולפי הז'אנר המוזיקלי שמשתמשים הזינו. אדם יכול, למשל, לתייג את היכל הספורט נוקיה כמקום שבו נשמע השיר We are the Champions, או לתייג את מיקום כנסת ישראל בירושלים עם התקווה. כך, כאשר משתמש אחר יעבור ליד אותו מקום, הוא יוכל לשמוע את התיוג הפופולרי שנתנו לו משתמשים אחרים.

פילנתרופיה לפני עסקים

אחת השאלות שעימן מתמודדים המארגנים היא עד כמה חשוב מסחור הפרויקטים של המשתתפים. 15% מהציון הסופי בתחרות מתייחס לנושא, אך, לדברי אלירז טוביאס, מנהל טכנולוגיה ראשי לפיתוח ופלטפורמה במיקרוסופט ישראל, "הפרויקטים מתמקדים בכיוון הפילנתרופי ולא כמודל עסקי". התחרות, שמתקיימת זו השנה השנייה, נערכה במסלול האקדמי המכללה למינהל בראשון לציון. 20 צוותים הציגו את פיתוחיהם לוועדה שבה יושבים דיקאנים של הפקולטות למדעי המחשב בישראל, נציגים מקרנות הון סיכון וממיקרוסופט.

הפרס, שיינתן הערב לצוות הזוכה, הוא השתתפות בשלב הבא של התחרות העולמית. הגמר עצמו ייערך ביולי בפולין.