פורום החוסכים לפנסיה: "פתרון האוצר חלקי"

חברי הפורום קוראים למשרד האוצר להגביל את דמי הניהול

"בשנים האחרונות, מאז רפורמת בכר, עלו דמי הניהול בקופות הגמל בממוצע בכ-70%. ברוב סוגי החיסכון הפנסיוני כיום, דמי הניהול הרגילים (לאלו שאינם מקבלים הנחה) והתשואה הפוטנציאלית בגינם מהווים כשליש מהחיסכון המצטבר בגיל הפנסיה. מצב כזה הוא בלתי נסבל ובלתי מוסרי, כיוון שהוא מעביר עושר מידי רבים שעובדים וחוסכים כל חייהם למעטים יחסית - בעלי ובכירי בתי ההשקעות וחברות הביטוח" - כך טוען רועי מימרן מפורום החוסכים לפנסיה במכתב ששלח לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג. פורום החוסכים הוא קבוצה שהוקמה באפריל 2010 על ידי "אנשי היי-טק, פעילים חברתיים ואנשים שאכפת להם, ונועדה להגן על זכויות החוסכים לפנסיה צוברת (לא תקציבית) בישראל", כהגדרתה.

לדברי מימרן, הבעיה בהתייקרות דמי הניהול בגמל חריפה עוד יותר משום שבישראל יש חובת הפרשה לפנסיה עבור שכירים. "בפועל, מהלך זה משמש צינור להעברת כספי ציבור לבתי ההשקעות וחברות הביטוח, בצורת דמי ניהול", הוא טוען. "יש לזכור כי תוחלת החיים נמצאת בתהליך עלייה, כך שהמשמעות של גובה דמי הניהול היא, שאנשים אלו לא יוכלו לחיות מכספי הפנסיה ויחזרו להיות נטל על המשק, בדומה למה שאנו רואים כיום בכלכלה היפנית", אמר.

הפתרון המסתמן של האוצר - הסרת חסמים למעבר מהגמל לפנסיה - הינו חלקי ביותר, לטענת מימרן. "בעלי קופות גמל או פוליסות הוניות ירצו להבטיח את זכותם למשיכה הונית. בעלי פוליסות קצבה עם מקדמי קצבה קבועים ירצו, ובצדק, לשמור על המקדמים המובטחים שלהם, ולכך לא ראיתי פתרון", הוא מסביר. לפיכך, סבורים חברי הארגון, "על משרד האוצר להתמודד עם הבעיה באופן ישיר ולא בעקיפין, ולהסיר את התנגדותו להצעות החוק של ח"כ אמנון כהן וח"כ שלי יחימוביץ וכץ, להגבלת גובה דמי הניהול בקריאה הטרומית. דבר זה יאפשר דיון ענייני וממצה על הנושא".