חדשים ומומלצים

מעניין

מציצנות דתית

"צ'חלה וחזקל", אלמוג בהר, כתר

כשנה לאחר החתונה עומדים יחזקאל ורחל בפני משבר. השניים נישאו בשידוך פרי עובדיה ומזל, הרב והרבנית. יחזקאל מפוטר ומצבם הכלכלי מחמיר. כל אחד מהם מסתגר בעולמו שלו ונדמה כי המשבר יפרק את הנישואים. אך רחל נכנסת להריון. האם ההיריון יצליח להחזיר את הזוג אחד לזרועות השני?

כבר נוכחנו שקוראים חילוניים תמיד גמעו בצמא כל יצירה שעיסוקה הוא באותו העולם החרדי-דתי-ירושלמי. אך למרות כל זה צריך שיהיה גם איזה שהוא חידוש לא? ובכן, החידוש נמצא. הפעם, גיבורי הספר הם מזרחים. כן רבותי, לא אשכנזים, אלא מזרחים. האם די בכך כדי להחזיק את הסיפור? לא באמת. מאידך, הסיפור מחזיק את עצמו. כיף.

קרובי משפחה: בכל פעם שספר על חרדים מגיע לידי מיד צף לו מזיכרוני "אפיקורס בעל כורחו" מאת יהושע בר-יוסף, והמשכו הלא רשמי "בשלוש דרכים". ואז מגיע כמובן הספר הקליל והנחמד "מאה תפוחים ללא מע"מ" של אורה מורג. אבל בענייני מזרחים, שוב אני ממליץ על "שווים ושווים יותר" של סמי מיכאל. מאיר עיניים.

לא לנשים בלבד

תבונת הפרחים

"פרח חממה ותשעת צמחי התשוקה", מרגוט ברווין, מודן

לילה נובה, גרושה טרייה שחיה לבדה בדירה קטנה במנהטן, מתחילה לפתח עניין בצמחים טרופיים. לילה נכנסת למכבסה שבחלון הראווה שלה מוצג צמח נדיר ומגלה כי במכבסה ישנו גן פורח. אדמונד, בעל המכבסה מגלה לה על קיומם של תשעה צמחים מסתוריים המעניקים תהילה, אלמוות, כסף ותשוקה, ולילה יוצאת למסע חיפושים.

נדמה כי כל ספר שמעורבת בו מישהי אחרי גירושים המחפשת משמעות חדשה לחייה יהיה רגיש ורגשני. האם יש כאן איזו שהיא תבנית סיפורית? אולי. אבל האם הרגישות והרגשנות לא עולות על גדותיהן ומחסלות את ההנאה מקריאת הספר? במקרה הזה לא. זהו ספר חמוד ובדרכו שלו מלא שמחת חיים והרפתקאות לרוב. וחוץ מזה, מי לא אוהב צמחים אקזוטיים? קרובי משפחה: הספר הוותיק "תורת עץ הרעל" מאת ברברה קינגסלובר. אחר כך יש לקחת ליד את הספר-ממתק "המתיקות שבתחתית הפאי" מאת אלן ברדלי שיצא בשנה/שנתיים האחרונות. ואז אפשר לנוח קצת ולראות את הסרט החביב "אדונית התבלינים".

קלאסיקה לנוער

חיים כפולים

"רעד - הזאבים של גרייס", מגי סטיווטר, כנרת/איגואנה

גרייס צופה בזאבים שנה אחר שנה. היא משקיפה עליהם מחצר ביתה, ושנה אחר שנה היא פוגשת במבטו של הזאב צהוב העיניים.

סם חי חיים כפולים. רוב הזמן הוא חי כזאב ועוקב בדממה אחרי הנערה שהוא אוהב, ומיעוט הזמן הוא חי כאדם. בקיצור, סם וגרייס צריכים לעבור כברת דרך ארוכה. בשנים האחרונות נדמה שספרות הנוער הקלסית אינה מספקת יותר את הנוער. במילים אחרות, לולא יוסיפו סופרי הנוער גם אלמנט על-טבעי כזה או אחר לסיפור - משהו לא יעבוד. ואולי השאלה היא האם יש בספר פוטנציאל להפוך ללהיט, לסדרה, או אולי להפוך לסרט? התשובה היא כן. כתוב ברגישות הראויה לנוער. יהיה להיט.

קרובי משפחה: נו טוב, ברור לכל קורא, בין אם מבוגר ובין אם צעיר שהספר הולך בעקבות סדרת ספרי "דמדומים" של סטפני מאייר וסדרת הספרים "מת עד לילה" ו"המתים חים בדאלאס" מאת שרלין האריס (הפכו לסדרת טלוויזיה מצליחה בשם "דם אמיתי"). אגב, מישהו הזכיר את באפי? (והמבין יבין).

מרגש

חוכמה

"שירת השורש של דרך האמצע", נאגארג'ונה, כרמל

חיבורו המרכזי של הפילוסוף הבודהיסטי הגדול שנכתב ככל הנראה בדרום הודו בתחילת המאה השנייה לספירה. "בשיטת טיעון ייחודית... מובנה וחמור סבר מסחרר נאגארג'ונה את תודעת תלמידו ומצביע על מה שהוא מבין ככשלים היסודיים של התפיסה האנושית. במהלך הדברים יתהה התלמיד אם הוא בכלל קיים, ואם העולם שבו הוא מורגל אכן נמצא סביבו".

הפילוסופיה, או החכמה ההודית והבודהיסטית תמיד תהיה שזורה בדימוי שיש לקורא על הודו המודרנית. ללא ספק יפה, מרגש ומעניין. תענוג אמיתי.

קרובי משפחה: יותר מהכול זכרוני זרק אותי שנים ארוכות לאחור לספר "הודו אמונות ודעות" מאת עזריעל קרליבך. אבל מעבר לכך, נחמד מידי פעם לעיין ביצירה הגדולה "הבהגוואגיטה כמות שהיא" מאת אני לא יודע מי בעצם, וגם לקרוא מידי פעם מעט מה"וודות" (תורגמו לא מעט באיכות מצוינת ובכריכה מהודרת בהוצאת "אבן חושן").