המהפכה היצירתית של ווב 2.0

איך פורצים את גבולות הבאנר? 2 דוגמאות עדכניות מפסטיבל הפרסום בקאן

לידתו של הפרסום באינטרנט, עורר אצל אנשי קראייטיב השראה עצומה. היכולת של הגולש להגיב לפרסום הולידה במוחם הקודח של קופירייטרים ומעצבים, צורות יצירתיות של פרסום ואינטראקציה עם הגולשים. אחרי שמיצו את מה שאפשר לעשות בגבולות הבאנר, נולדו קמפיינים היוצאים מגבולות המלבן ועשו שימוש במה שהגולשים כל כך אהבו לשנוא - הפרסום המתפרץ. היכולת לייצר את האינטראקטיביות הייתה אלמנט שעודד את היצירתיות של אנשי הקריאייטיב לפרסום ויזואלי ומעודד הקלקה. זה היה המכאניזם העיקרי - ניסיונות להשגת בולטות על העמוד על מנת לעודד הקלקות.

אבל הרשת של 2008, כבר מכילה תוכן גולשים והאפשרויות של הגולשים ליצור תכנים ומפגשים בינאישיים מעוררת גל חדש של השראה לאנשי פרסום ושיווק. היכולת להשתמש בפלטפורמות חדשות כמו בלוגים, אתרי וידיאו דוגמת יו-טיוב, ורשתות חברתיות, מאתגרת יצירתיות חדשה שלא מסתיימת בין גבולות הבאנר המסורתי. היצירתיות מתרחבת אל קמפיינים שמצליחים לייצר שיחה אמיתית בין גולשים למותגים ובין גולשים לבין עצמם.

פסטיבל קאן 2008, מאפשר לראות את תחילתה של המהפכה היצירתית הבאה המתבקשת בעולם של ווב 2.0. בין זוכי ה-Cyber Lions אפשר לראות מהלכים מייצרי שיחה, כאלה שמסבירים את העושר הגדול שנותנת הרשת למרחבים קריאטיביים חדשים.

אפילו אם מתסכלים רק על קטגורית הזוכים בפרס אריה הזהב, ניתן למצוא כמה עבודות מעוררות השראה ומייצרות שיחה. כך למשל, חברת Emireates השיקה בנובמבר 2007 מסלול טיסה ישיר מדובאי לסאו פאולו. זאת הפעם הראשונה בה מתאפשרת טיסה ישירה מהמזרח התיכון לדרום אמריקה ובמילים אחרות, במקום לטוס 31 שעות בממוצע, הטיסה הזו נמשכת 14 שעות ו-40 דקות. כדי לתקשר זאת לנוסעים, בחרה החברה ב"פרננדו", דמות שמדברת על כמה שברזיל מדהימה, במשך - כן אתם בטח כבר מנחשים - 14 שעות ו-40 דקות. הכל בטייק אחד, ללא הפסקות, חיתוכים או עריכות. מי שנכנס לאתר יכול לצפות ב'פרסומת הארוכה ביותר בעולם' או לחילופין (אני ניסיתי את שתי הדקות האחרונות...) לבחור שעה ודקה ולהמשיך משם. ביו-טיוב תוכלו למצוא את רגעי השיא שנשתלו כדי לפרסם את הפרויקט, והשיחה על המהלך הזה ברשת קודמה בבלוגספירה ובאמצעות גולשים.

להפעיל סוכני השפעה

הדוגמא השנייה, כבר יורדת לשורש המכאניזם של המהפכה החדשה - המשפיענים ברשת. כדי להגיע להמונים לא חייבים לתכנן קמפיין שמגיע להמונים - לגולשי האינטרנט, צרכניו הפוטנציאליים של המותג. בספר 'נקודת מפנה' (Tipping Point) ניסח מלקולם גלדוול את 'חוק המעט'. הוא טוען שכדי להגיע להמונים, יש להפעיל את סוכני ההשפעה ולעודד אותם לכתוב על המותג להביא את בשורת המותג לקוראיהם. הוא כמובן דיבר על המדיה המסורתית, אבל הרשת מציעה היום למשווק המתקדם, את הבלוגספירה כפלטפורמה יצירתית לקידום מסרים.

מותג האופנה UNIQLO היפני, הבין את זה וקטף את פרס הגרנד פרי בקאן בזכות היצירתיות שגילה בתובנה הזו כשפנה לבלוגרים בקמפין שהכין עבורם כדי שיבנו את הבאזז ואת המודעות למותג. החברה השיקה עבור בלוגרים את מה שמיתגה כ-UNIQLOCK: אפליקציה שמשדרת קטעי וידיאו, תמונות ומוזיקה מסביב לשעון. למעשה מדובר בשידור 24/7 של הקולקציה.

בהשקת המהלך שובצו 16 קטעי וידיאו מהאודישנים לקולקציה, באתר יו-טיוב. הקטעים זכו לסך צפיות של חצי מיליון ויצרו מודעות למהלך בקרב גולשים וגולשים-כותבים.

בלוגרים הוזמנו לאתר בו יכלו להוריד את האפליקציה (למעשה מדובר ב-Widget) ולשתול אותו בבלוג שלהם. למעלה מ-27,000 בלוגרים עשו זאת, מ-76 מדינות, ובקולקצייה צפו למעלה מ-68 מיליון איש מ-209 מדינות.

* הכותב משמש כמנכ"ל וכבעליה של חברת האינטראקטיב twisted, ומחבר הספר אקסטרMדיום, שראה אור בספריית "גלובס".