סוף לזיגזג: התקנה המאשרת בניית מרפסות חופפות נכנסה לתוקף

עד כה נאלצו היזמים ורוכשי הדירות להתרגל לשלל פתרונות יצירתיים למרפסות הקופצות והמזגזגות

לאחר שנים בהם נאלצו היזמים ורוכשי הדירות להתרגל לשלל פתרונות יצירתיים למרפסות הקופצות והמזגזגות, דומה כי בשנים הקרובות יחזרו לנוף האורבאני הישראלי המרפסות המיתולוגיות של מרפסת מעל מרפסת.

אתמול (א') חתם שר הפנים מאיר שטרית על התקנה החדשה של המועצה הארצית לתכנון ובניה שתאפשר לשוב ולבנות מרפסות חופפות בבנייני מגורים. לאחר חצי שנה של פעילות הצליחה התאחדות הקבלנים בניהולו של יוסי גורדון להביא לשינוי התקנה.

מיד לאחר שתתפרסם התקנה ברשומות, בעוד מספר שבועות, היא תאפשר תכנון ובנייה של מרפסות בשטח ממוצע של 12 מ"ר לדירה בבניין ועד 14 מ"ר לדירה. במקרים ששטחן הכולל של המרפסות בבניין יעלה על המכפלה של מספר הדירות ב-12 מ"ר, או כאשר שטח המרפסות לדירה מסוימת יעלה עד 14 מ"ר, ייכלל השטח העודף במניין השטחים העיקריים המוקצים לקבלן לבנייה.

יו"ר ועדת תכנון ובנייה בהתאחדות מאיר ברקן מציין כי ערכה של מרפסת בית המגורים, משנות השלושים של המאה העשרים, היה בתרומתה התפקודית כגורם הצללה על קירות הבניין ובמתן שטחי חוץ, שיאפשרו ישיבה באוויר החופשי על פני תקופות ארוכות כל השנה.

רק בשל חוסר היכולת של הרשויות לאכוף את התקנות ולאסור על סגירת מרפסות, יצאו תקנות בנייה שאסרו על הקבלנים לבנות מרפסת מעל מרפסת כך שרצפת המרפסת העליונה מהווה גג למרפסת התחתונה.

משה ציון, אדריכל חברת הבנייה יובל אלון אומר כי "ביטול התקנה של המרפסות המדלגות, יאפשר לתכנן מרפסות אשר יבטיחו רמה גבוהה יותר של אינטימיות ופרטיות בבניינים משותפים, בהשוואה למרפסות הנבנות כיום. בנוסף, ביטול התקנה יאפשר תכנון אחיד ויצירת חזית נקייה לבניינים, ללא קורות ותוספות שונות, הפוגמות במראה הנקי".

על מנת למנוע את סגירתן של המרפסות נקבע, כי סגירת מרפסות ללא היתר תחשב לבנייה לא חוקית וכנגד בעל הדירה ינקטו הליכים משפטיים.

ומה תעשה התקנה החדשה למחירי הדירות עם כל אחד מסוגי המרפסות בשנים הקרובות? רונן שטרית, זכיין אנגלו-סכסון, אמר כי "בפריפריה אנשים יעדיפו אחד מתחת השני והם אולי ינסו לסגור אותה. במקומות היוקרתיים יותר במרכז הארץ, מרפסת מתחת למרפסת לא תהיה יתרון, הם רוצים מרפסת שטופת שמש. לדברין, במרכז הארץ, מרפסת סגורה תהווה חיסרון ודווקא המרפסות הקופצות יעלו יותר ויחשבו יוקרתיות יותר.