התקשורת האמריקנית נפרדת מהסיפור הטוב ביותר שהיה לה

תקופת הבחירות הביאה לרשתות שיאי רייטינג, אבל מה יקרה עכשיו? לפחות ב-100 הימים הקרובים, אין סיבה אמיתית לדאגה

וול סטריט קיבלה תוכנית חילוץ, ותעשיית המדיה קיבלה את הסנאטורים אובאמה, מקיין וקלינטון, ואת המושלת פיילין. לאחר מסע בחירות שארך קרוב לשנתיים, והיה מלא וגדוש בנושאים טעונים כגון גזע, מגדר ופער בין דורי, תוגמלו העוסקים במלאכת הכיסוי התקשורתי של המרוץ לבית הלבן במספר שיא של צופים ובנפח שיא של תעבורת אינטרנט, כולל ברשתות החדשות בכבלים, אתרי האינטרנט של העיתונים, בלוגים פוליטיים, יו-טיוב ותוכניות כגון Saturday Night Live של NBC, ו-The Daily Show ו-The Colbert Report של קומדי סנטרל.

אמש כל זה הגיע לקצו, בעת ההכרזה על הסנאטור ברק אובאמה כנשיא הבא של ארה"ב. "השאלה היא כמה מרתק ימשיך הסיפור הזה להיות", אומר אנדרו הייווארד, לשעבר נשיא CBS ניוז, וכיום יועץ בכיר במוניטור גרופ. "דבר אחד בטוח: הקהל לא ייעלם היום. העניין הציבורי יימשך בפוליטיקה יימשך במקביל לניתוח השלכותיהן של תוצאות הבחירות, ובמקביל למאמציו של הנשיא הנבחר לבנות את ממשלו העתידי", אמר הייווארד.

"הזכייה של אובמה היא חדשות טובות עבור התעשייה, מפני שיהיה עניין גבוה בתקשורת במשך לפחות 100 הימים הקרובים", אומרת יועצת המדיה קרייג מיניסאין.

עבור רשתות התקשורת, התחושה היא שההמונים אולי לא ייעלמו, אבל שהימים הקרובים הם ההזדמנות האחרונה לנגוס "נגיסה אחרונה בתפוח". כמו שאומרת מודעה של CNN: "יש כאלה שחיים בשביל רגע היסטורי. אנחנו פה בשביל הרגע שלפני". בכל מקרה, אמצעי התקשורת - בייחוד אלא מביניהם שזכו לתהילה הודות לנוכחותם במקום הנכון בזמן הנכון - עושים מאמצים קדחתניים לברר מה יקרה עכשיו.

עוד אקטואליה?

מבין רשתות החדשות בכבלים, רשמה MSNBC את ההתקדמות הגדולה ביותר במהלך מסע הבחירות, והשיקה את "התוכנית של רייצ'ל מאדואו" (The Rachel Maddow Show), שזינקה מיד למקום השלישי ברשימת רשתות החדשות בכבלים, והתחרתה עם "לארי קינג" של CNN ועם "האניטי אנד קולמס" של פוקס ניוז בשעה תשע בערב. תוכניתה של מאדואו הכתה בשבוע שעבר את היריבות בקרב צופים שגילם 25-54 שנים.

במקביל לסיום מסע הבחירות, מוצאות שלוש רשתות החדשות בכבלים את עצמן בתחרות הצמודה ביותר זה זמן רב. ב-2001 הדיחה פוקס ניוז את CNN מהמקום הראשון בקרב רשתות החדשות בכבלים, ואף שמרה על מעמדה המוביל. אבל CNN הצליחה לצמצם את הפער בינה לבין פוקס ניוז לרמה הנמוכה ביותר על בסיס שנתי מאז 2002, הודות לכיסוי הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית.

מאז אוקטובר 2007 עמד קהל הצופים הממוצע של CNN בשעות השיא על כמיליון, לעומת 1.7 מיליון לפוקס ניוז. MSNBC, שניצבת זה זמן רב במקום השלישי, הפכה סוף סוף ליריבה רצינית, עם ממוצע של 695 אלף צופים.

קהל הצופים של MSNBC צעיר משמעותית וקרוב ל-50% מקבוצת הצופים שגילם 25-54 שנים נמנים עם צופי MSNBC, לעומת 23% שצפו בפוקס ניוז ו-33% שצפו ב-CNN.

"יש צופים רבים שנשאבו לתוך התהליך בפעם הראשונה", אומר הייוורד, "ויתכן שחלקם יצטרף לקהל שצופה במהדורות החדשות ותוכניות אקטואליה". *