"לא אתפלא אם המעו"ף יעמוד בסוף השנה מעל שיאו טרם המשבר האחרון"

כך אומר רוני בירם, יו"ר בית ההשקעות אקסלנס שדיווח על רווח תפעולי רבעוני של 86 מיליון שקל, גידול של 62% לעומת הרבעון הקודם * יחלק דיבידנד של 20 מיליון שקל

הגאות שאפיינה את השווקים הפיננסיים ברבעון השני של השנה לא פסחה על בית ההשקעות אקסלנס, שהציג היום תוצאות טובות בכל הפרמטרים. יתרה מזאת, בית ההשקעות - שנמצא בבעלות המייסדים רוני בירם, גיל דויטש וחברת הביטוח הפניקס - גם ממשיך להוכיח כי הוא כבר אינו נשען רק על פעילות תעודות הסל הענפה שלו, אלא שהוא פיתח מספר רגליים יציבות שתורמות לעליית היקפי הפעילות והרווחיות שלו.

הנתונים מלמדים, כי ברבעון השני של השנה ייצר בית ההשקעות הכנסה מצרפית של 160 מיליון שקל, עלייה של 39% לעומת הרבעון הראשון ושל למעלה מפי 2 מההכנסה המצרפית ברבעון המקביל ב-2006. הגידול בפעילות תרם לעלייה חדה בשורה התחתונה, כשזו הסתכמה ב-46 מיליון שקל, גידול של 84% לעומת הרבעון הקודם ושל 188% לעומת הרבעון המקביל.

התפלגות הפעילות מלמדת, כי תחום הפנסיה והגמל, שסומן כבר ברבעון הראשון כמנוע צמיחה, ממשיך לתת את הטון עם צמיחה של 66% לעומת הרבעון הקודם ופי-4 לעומת הרבעון המקביל ל-48 מיליון שקל. תחום תעודות הסל ייצר הכנסה של 35 מיליון שקל, גידול של 40% לעומת הרבעון הקודם. רווחי פעילות הברוקראז' שמרו על יציבות יחסית לעומת הרבעון הקודם ברמה של 22 מיליון שקל, ההכנסות מניהול תיקים וקרנות עלו ב-27% ל-28 מיליון שקל ופעילות החיתום בולטת במיוחד בקפיצת מדרגה של כמעט פי-2 לעומת הרבעון הקודם ופי 8 לעומת הרבעון המקביל עם היקף הכנסות של 25 מיליון שקל.

מבט על הרווחיות שמייצרות הפעילויות השונות של החברה מעלה, כי תחום תעודות הסל ממשיך לתרום תרומה נאה, אך כאמור הוא כבר אינו הנדבך היחיד שמרכיב את הרווחיות התפעולית. זו הסתכמה ברבעון השני של השנה ב-86 מיליון שקל, גידול של 62% לעומת הרבעון הקודם, כשהיא ניזונה משלוש פעילויות מרכזיות: ניהול ההשקעות שתרם כ-20 מיליון שקל, תעודות הסל שתרמו 25 מיליון שקל, ותחום החיתום שרשם עליית מדרגה מרשימה עם תרומה של 19 מיליון שקל.

הנגזרת של כל הגאות הזאת היא גם עלייה משמעותית בהוצאות התפעול, אשר נגזרות מהיקפי הבונוסים לעובדים, מספר העובדים המועסקים ותקציבי הפרסום, שכולם כידוע נמצאים בעלייה. אבל, כאמור לא מדובר בנתון שמקלקל את חגיגת הרווחים של אקסלנס, שאיפשרה לה להכריז היום גם על דיבידנד של 20 מיליון שקל.

נכון להיום מנהל בית ההשקעות 43 מיליארד שקל לעומת 23 מיליארד שקל בלבד בסוף 2006. הגידול המואץ בנכסים ניזון מרכישת קופות הגמל של בנק המזרחי בחודש מארס בהיקף של 10 מיליארד שקל, אך גם מגידול "פנימי" של 40% בנכסים האורגניים של אקסלנס כמו קופות גמל, תעודות סל ותיקי השקעות.

בירם אופטימי

בכל מקרה, הביצועים היפים של אקסלנס ברבעון השני, כמו גם של יתר בתי ההשקעות, הם כידוע החדשות של האתמול, וסביר להניח שהרבעון השלישי של השנה כבר לא יהיה זהה, לנוכח אירועי השבועות האחרונים בשווקים. מבלי להיות נביא ניתן להניח, לדוגמה, שהרווחים מפעילות החיתום ופעילות הנוסטרו יהיו נמוכים יותר ברבעון השלישי, אך מנגד אקסלנס כאמור בנתה לעצמה מספר מקורות הכנסה, כך שהפגיעה לא תהיה חדה מדי.

"אקסלנס תלויה מאוד במה שקורה בשוק ההון הישראלי", מודה רוני בירם, יו"ר החברה ומבעליה, בתגובה לביצועיה החזויים של החברה. "בסך-הכל הצבנו לעצמנו רף גבוה ברבעון השני של 2007, והחוכמה תהיה לעבור אותו בהמשך. נכון שיהיה פחות טוב מבחינתנו אם החולשה בשוק תימשך וזה בהחלט גורם סיכון, אך נכסים עם נשימה ארוכה כמו חיסכון ארוך טווח, אמורים לווסת את החשיפה הזאת", הוא אומר.

נתון אחר שמבקש בירם להדגיש לגבי אקסלנס, הוא העובדה שלאור היקף הנכסים המהותי שהחברה מנהלת כיום, בית ההשקעות פועל באחרונה ביתר שאת באימוץ נהלי ומנגנוני בקרה, שכן הוא מהווה כיום למעשה מעין בנק מבחינת היקף הנכסים, ולכן עליו לאמץ קודי התנהלות מתאימים.

באשר למצב הנוכחי בשווקים, בירם נשמע דווקא אופטימי ומציין כי לדעתו המשבר הנוכחי יסתיים בתוך פרק זמן של שישה-שמונה שבועות וכי בסופו של דבר הכלכלה העולמית החזקה תמשיך לתת את הטון. "אני לא אתפלא אם מדד המעו"ף בסוף השנה יהיה מעל לרמת השיא שקבע טרם המשבר האחרון. בסך-הכל אני חושב שזה משבר נקודתי בשוק המשכנתאות האמריקני, ולכן אני סבור שבסופו של דבר הוא ישפיע מבחינה כלכלית באופן נקודתי. אני מעריך עוד שהמצב הנוכחי בשווקים משנה את הלך הרוח בכל הקשור לשערי הריבית, שהסבירות שהם יירדו בסיטואציה הנוכחית גבוהה מהסבירות שהם יעלו. בנוסף, אני חושב שהשווקים המתעוררים הוכיחו שגם בימים מסוג זה הם שומרים על יציבות יחסית, ולדעתי בטווח הארוך הם ימשיכו לתת את הטון בכל הקשור לצמיחה הגלובלית", מסכם בירם. "