13,500 עובדים שמחפשים מקום עבודה חדש

באופן די לא מפתיע, המשבר הכלכלי העולמי פוגע גם בחברות ענק, והנפגעת התורנית היא יצרנית האלומיניום אלקואה שנסחרת בבורסת NYSE לפי שווי שוק של 9.7 מיליארד דולר, ונכללת במדד הדאו ג'ונס. אלקואה דיווחה אתמול על תוכנית קיצוצים נרחבת, במסגרתה יפוטרו 13,500 עובדים, שהם 13% ממצבת כוח האדם של החברה. הפיטורים יבוצעו עד סוף השנה. עבור אלקואה, לא מדובר בסבב פיטורים ראשון של החברה עם פרוץ משבר האשראי. בנוסף, החברה מקפיאה גיוסי עובדים חדשים והעלאות שכר.

במקביל לפיטורים, אלקואה תפחית את רמות הייצור, גם כאן לא בפעם הראשונה, כשהפעם מדובר על הפחתה של 750 אלף טון בשנה, ותנקוט בצעדי התייעלות נוספים. מטרת החברה היא לקצץ השנה את ההוצאות ההוניות (CAPEX) בלפחות מחצית לרמה של 1.8 מיליארד דולר. לכן, החברה עוצרת כעת את כל ההשקעות ההוניות שמוגדרות כ"לא קריטיות".

כתוצאה מהקיצוצים, אלקואה תיאלץ לרשום מחיקת ענק של 900 עד 950 מיליון דולר לאחר מס (1.13-1.19 דולר למניה) ברבעון הרביעי של 2008. החברה מצפה לרשום חיסכון מיידי של 450 מיליון דולר בשנה לפני מס בעקבות הקיצוצים. דו"חות הרבעון הרביעי של החברה יפורסמו בשבוע הבא, בתאריך 12 בינואר.

"הזמנים הלא רגילים הללו דורשים קבלת החלטות מהירה והחלטיות בהתמודדות מול הסביבה הכלכלית, וכן גמישות וראייה קדימה במטרה להיות מוכנים לאי הוודאות העתידית בשווקים שלנו", ציין נשיא ומנכ"ל אלקואה, קלאוס קליינפלד. קליינפלד הוסיף שאלקואה נוקטת בצעדים אגרסיביים אך שקולים כדי לשמר את מעמדה התחרותי בשוק מאתגר, וכדי לצאת מהמשבר מחוזקת.