הלחץ של עופר

מרתון שיחות משעות הבוקר בין נציגות מחזיקי האג"ח בצים לבין הנהלת החברה * משפחת עופר לחוצה להגיע להסדר לקראת ההצבעה ביום רביעי על הזרמת ההון לצים מצד החברה לישראל

מרתון שיחות התקיים היום (א') משעות הבוקר בין מחזיקי האג"ח של צים להנהלה באשר להסדר החוב של החברה.

השקט היחסי בו התנהל המו"מ בין חברת הספנות צים שבשליטת החברה לישראל למחזיקי האג"ח, הופר בסוף השבוע. נציגות מחזיקי האג"ח שלחה מכתב חריף לחברה ובו הודיעה לה כי היא דוחה את האולטימטום שהוצב לקבל החלטה עד היום (א') באשר להצעתה של החברה להסדר חוב.

"אנו דוחים מכל וכל את האולטימטום שהצבתם בפני חברי הנציגות לפיו הצעתכם, שאיננה כוללת מענה לדרישותיה של הנציגות, הינה בבחינת 'take it or leave it' וכי עלינו להגיב עליה עד יום ראשון בשעה 14:00", כתבה הנציגות הכוללת את מגדל, עמיתים (קרנות הפנסיה הותיקות) והראל. את השיחות מצד המוסדיים מובילים יעל אנדורן, מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות, ענת לוין ראש תחום השקעות במגדל ואמיר הסל ראש חטיבת ההשקעות בהראל.

גורם המקורב לנציגות הוסיף כי "ההתנהלות של החברה לישראל תמוהה. לא מעמידים מאות אלפי עמיתים תחת אולטימטום - חל כנראה בלבול ביוצרות".

בצים ניסו להרגיע את הרוחות בסוף השבוע וטענו כי "לא מדובר באולטימטום. לוח הזמנים להסדר הוצג לנציגות כמו לכל גורם אחר שעימו ניהלה צים מו"מ בחודשים האחרונים. ההצעות שקיבלו נציגי בעלי האג"ח מצים משופרות מאוד ביחס לתנאים הקודמים. מעבר לכך, צים לא תנהל את המו"מ עם נציגות בעלי האג"ח בתקשורת".

בימים אלה נמצאת צים נמצאת ביישורת האחרונה בדרך להסדר לפריסת חוב של כ-3.5 מיליארד דולר. צים נמצאת במצב קשה לאור המשבר של ענף הספנות וכן בשל תוכנית הצטיידות אגרסיבית, בגינה נטלה חובות המשמשים כעת כעול על צווארה. לפי תחזיות החברה, היא עלולה להגיע לגרעון תזרימי של כמיליארד דולר עד לשנת 2013. לצים נושים רבים, בהם בנקים זרים, מספנות ומשכירי אוניות, כשעם רובן הגיעה להסדר לפריסת חובותיה.

בשנים 2005-2006 גייסה צים באג"ח כ-350 מיליון דולר בשלוש סדרות מידי משקיעים מוסדיים. האג"ח זכו עם הנפקתן לדירוג A ואף אחד לא האמין שתוך פחות מארבע שנים תבקש החברה הסדר חוב ודירוג האג"ח יירד לרמה של CC, רחוק רק 4 דרגות מחדלות פירעון.

מחזיקי האג"ח הגיעו למו"מ מול צים מעמדה נחותה יחסית. היקף החוב שלהם לחברה קטן ביחס לנושים אחרים, מהווה רק כ-10% מהחוב הנמצא בהסדר, אין להם כל שעבודים מולו ואת המו"מ עימם התחילה צים אחרי שכבר סגרה את מתווה ההסדר עם רוב הנושים שלה.

מחזיקי האג"ח לא מרוצים

ההצעה הראשונה של צים הביאה בחשבון את מצבם הנחות של מחזיקי האג"ח. צים ביקשה מהם לדחות את תשלומי החוב בארבע שנים, כך שיתחילו להיפרע בשנת 2016, וזאת רק אם תצליח החברה להוריד את היקף החוב לנושים אחרים.

לא פלא שההצעה הרגיזה מאוד מחזיקי האג"ח. מה שקומם אותם במיוחד הוא העובדה שחברות הספנות של משפחת עופר אמנם מוחלות לצים על חוב בסך 150 מיליון דולר, אך מקבלות שטר הון הניתן להמרה למניות צים בשווי זה בשנת 2016. כך עלול להיווצר מצב בו משפחת עופר תקבל את השליטה בצים, בעוד מחזיקי האג"ח יישארו עם התקווה שיקבלו את כספם בחזרה.

אי הנוחות שחשו מחזיקי האג"ח גרם לחברה לישראל לשפר את הצעתה. בהצעה החדשה בוטל שטר ההון ונקבע כי החוב בסך 150 מיליון דולר, שצים חייבת למשפחת עופר, יהיה נחות לחוב של מחזיקי האג"ח ויחל להיות משולם רק בשנת 2016 במקביל לפירעון האג"ח (פארי פאסו).

אולם גם ויתור זה אינו מספק את מחזיקי האג"ח. הם טוענים כי ההסדר שמוצע להם לא כולל בטחונות, פיצוי ראוי בריבית או במניות צים. "בהסדר המוצע לנו נותר לנו לקוות לטוב, שכל התחזיות האופטימיות, שאגב מגיעות רק עד שנת 2013 ולא מתייחסות לשנים בהן אמור להיפרע האג"ח, יתגשמו ואז נקבל חזרה את הכסף", אומר אחד ממחזיקי האג"ח.

כמו כן, דורשים מחזיקי האג"ח כי משפחת עופר תמחל על חוב בהיקף גבוה יותר (לצים עוד חוב של כ-400 מיליון דולר לחברות המשפחתיות), מאשר הוויתור הנוכחי העומד על 150 מיליון דולר.

בתגובה לטענות המוסדיים באשר להסדר שהוצע להם, אמרו בצים כי "אין בהצעה כדי לפגוע בחוב לבעלי האג"ח, אלא לדחות את מועד פרעונו בלבד. תרומת בעלי העניין בשיפור תנאי האג"ח היא מרחיקת לכת. ראוי לציין כי גם המספנות וגם בעלי אוניות אחרים נרתמו להבראת החברה לנוכח העובדה כי כל הגורמים נחושים בהבנתם כי המשך פעולת החברה הינו הפתרון הראוי והנכון".

מי מפחד מפירוק?

למרות שמחזיקי האג"ח הם נושים נחותים לעומת שאר הנושים, יש להם אמצעי אפקטיבי שאיתו הם יכולים לאיים על החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד- הליכה לבית המשפט ודרישה לפירוק. אמנם אם צים תלך לפירוק, עלולים מחזיקי האג"ח לא לראות את כספם בסופו של התהליך, אבל מבחינתם בסיטואציה הנוכחית זה סיכון ברמה דומה לעומת ההסדר המוצע, לפיו אולי בשנת 2016 הם יראו רק חלק מהכסף.

מנגד, למשפחת עופר יש הרבה מה להפסיד מהליכה לפירוק. בפירוק, חברות הספנות הפרטיות של המשפחה יהיו נחותות בסדר הנושים ואחרי מחזיקי האג"ח, מכיוון שהן נחשבות כספק ולא כבעל חוב.

בחברה לישראל דרשו ממחזיקי האג"ח תשובה עד להיום בצהריים, מכיוון שעליהם להשלים בימים הקרובים את הסדר החוב עם הנושים השונים. ביום רביעי הקרוב אמורים, כאמור, בעלי המניות של החברה לישראל לאשר הזרמה של 350 מיליון דולר, שהיא תנאי קריטי להסדר.

עד להצבעה אמורה צים כבר לגבש ולהציג את ההסדר עם כל הנושים והיא צריכה להציג תוכנית מסודרת לבעלי המניות לפחות שלושה ימים לפני האסיפה. אלא שבמצב הנוכחי, נראה כי הסיכוי שתצליח לגבש הסדר עם מחזיקי האג"ח עד למחר נראה קלוש. *