רונית קן על עסקת נשר-הנסון: מדובר במיזוג מורכב

ח"כ שלי יחימוביץ: "השליטה של נוחי דנקנר מוגזמת, אך לא צריך להיאבק בזה דרך פגיעה בתעשייה ובמקומות העבודה"

הממונה על ההגבלים, רונית קן, רמזה הבוקר (ד') כי היא עשויה שלא לאשר מיזוג נשר מקבוצת אי.די.בי עם הנסון. בדיון שהתקיים בוועדת הכספים קן תקפה את ההחלטה להטיל ערובה על יבואני קרטון, ובכך לחזק את כוחה של נייר חדרה, מקבוצת אי.די.בי, המהווה מונופול בתחום ייצור קרטון.

קן רואה בחומרה הטלת מגבלות על יבוא לצורך מתן הגנות למונופול מקומי. מה עוד שמדובר כאמור בנייר חדרה, מקבוצת אי.די.בי, כמו נשר. לדברי קן, "העובדה שניתנה הגנה לנייר חדרה, כשהיא מונופול, מאפשרת לה להשתלט על שווקים נוספים ולהביא לדחיקת מתחרים מהשוק". עמדתה הנחרצת של קן בנוגע לנייר חדרה, עשוייה, אם כן, ללמד על עמדתה בנוגע למיזוג נשר הנסון.

בנוגע לעסקת נשר-הנסון, אמרה קן: "מדובר במיזוג מורכב ואנו מבצעים בדיקה דקדקנית. הוצאו דרישות נתונים מקיפות, וטרם הסתיים ההליך. הבדיקה של מיזוגים כאלה נמשכת בין חודשיים לשלושה. מדובר במיזוג משמעותי. אנו צריכים לבחון את ההשלכות שלו ולהיות עם עמדה מוצקה ומגובשת.

"המצפן שמנחה את עבודת הרשות היא התחרות, התחרות בלבד. התחרות היא היחידה שעומדת לנגד עינינו. היא זו המביאה את המוצרים במחירים הטובים ביותר לרווחתו של הצרכן ולרווחתם בלבד. היא עומדת לנגד עינינו והיא זו שתכריע את הכף לגבי ההחלטה במיזוג כמו גם בכל נושא אחר שמובא לפתחה של הרשות".

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה), אמרה כי "השליטה של נוחי דנקנר מוגזמת ומסוכנת ויש לה נגזרות על שליטה בתחום התקשורת ושליטה בתחום הפרסום. זה מדאיג אותי, אך לא צריך להיאבק בזה דרך פגיעה בתעשייה ובמקומות העבודה".

יחימוביץ ציינה, כי מונופול הוא לא בהכרח דבר רע, וכי תחרות לא בהכרח מביאה לירידת מחירים. לדבריה, לבה אינו עם יבואני המלט, וכל צעד שיש בו כדי להגן עם התעשייה המקומית, כמו היטל היצף או הטלת ערובה, הוא טוב בעיניה. לדבריה, לבה גם אינו עם הקבלנים, ו"אף אחד לא ישכנע אותי ששמירה על יציבות מחירי המלט בישראל תתגלגל בסופו של דבר לכיסו של הצרכן".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, אמר כי "בשוק הבטון יש היום תחרות ואם הנסון תירכש על ידי חברה שאין לה קשר לענף הבניה זה עדיף".

צביקה לבנת, מבעלי אי.די.בי, ודירקטור בנשר, אמר כי בניגוד לטענת התאחדות הקבלנים, לפיה רכישת הנסון על ידי נשר, תביא לעליית מחירי הדירות הרי שהעסקה "לא תעלה את מחירי הדירות אפילו בשקל. מדובר בטענה פופוליסטית". לדבריו, בשנה האחרונה, נשר לא רק שלא התרחבה, אלא דווקא התפרקה מנכסיה, באמצעות מכירת נכסים. *