תשובה יכול ללכת?

יצחק תשובה הוא מלך הגז הטבעי של ישראל, נכון. הוא השקיע מיליוני שקלים בחיפוש הגז גם כשמדינת ישראל עצמה לא האמינה שיש שם גז. והוא לא צריך להתנצל על כך. לא הוא, ולא החברה האמריקאית שותפתו לחיפושים, מסוג החברות הזרות שאנו כל כך רוצים שתשקענה בישראל.

הכוונה התמוהה של משרד האוצר לשנות את כללי התמלוגים כעת, כשיש ממצאים חיוביים, תמוהה ומעוררת שאלות, אבל גרוע מכך - היא דוחקת את השניים האלה לפינה, וגורמת נזק בלתי הפיך לכלכלת ישראל ולתדמיתה של כלכלת ישראל בעולם.

מדינת ישראל רצתה לעודד חיפוש גז טבעי בתחומיה. תהליכים כגון אלו, מטבעם יקרים ואיטיים ביותר, ומצריכים השקעות של מיליונים על גבי מיליוני שקלים במשך שנים, כאשר פירות החיפוש אינם מובטחים כלל וכלל.

המדינה קבעה תמלוגים על פי הסדר ספציפי על מנת לגרום למשקיעים לחפש גז טבעי. לפעמים מחפשים לשווא, ולפעמים - מוצאים. אין מדובר בתוצאה בלתי סבירה בעליל שאנשי האוצר לא יכולים היו לצפות אותה.

כעת, עם פרסום תוצאות הסקר אשר לפיהן מסתמן פוטנציאל חיובי לכמות גדולה של גז באזור, מישהו באוצר החליט לשנות את הכללים, בלי להודיע מראש. מישהו שם נזכר דווקא עכשיו ששיטת התמלוגים אינה מספקת, ובכלל, הרי יש ירידה במס חברות ובמס שולי ליחידים, ולכן יש הצדקה מוסרית וציבורית לשלוח את היד לכיסו של תשובה, שהרי הגז הטבעי הוא של כולנו. לא ייתכן שעם מציאת הגז כעת יחזירו אותנו למצב של "שיתוף העם ברווחים", ביטויים שמזכירים תקופות חשוכות בהיסטוריה.

ככה לא משחקים

זוהי התלהמות. תשובה עשה את שלו, תשובה יכול ללכת? לאן בדיוק? מדובר בבעל הון שהשקיע מהונו כאשר אף אחד, כולל המדינה ואנשי האוצר, לא האמין שיש במה להשקיע. באותה מידה יכול היה לשים את כספו על קרן הצבי.

אם המדינה רוצה לעודד השקעות ולשם כך מיישמת שיטת תמלוגים נמוכה, עליה ללכת איתה עד הסוף גם כאשר יש ממצאים חיוביים. אם לא - שתכריז מלכתחילה על שיטת תמלוגים גבוהה, ואז נראה מי מאילי ההון שלנו ישקיע בחיפושים, או מי מהחברות הזרות המועטות שבכל זאת פוזלות לכלכלת ישראל, תחליט להשקיע כאן כסף.

אבל אם אנו מתיימרים להיקרא מדינה מתוקנת, האוצר לא יכול לשנות את הכללים כעת, כאשר נתגלו ממצאים חיוביים, כמו ילד שרואה שהוא מפסיד ומחליט לשנות את חוקי המשחק. ככה לא משחקים.

הכותב הוא שותף בכיר במשרד ליאון-אורליצקי ושות', וכיהן בעבר כמנכ"ל משרד ראש הממשלה