תגובות לתוכנית האוצר

אטיאס. ההיצע יגדל

תגובות לתוכנית האוצר/ עינת פז-פרנקל

אריאל אטיאס / שר הבינוי והשיכון

"במשרד הבינוי והשיכון מברכים על החלטת משרד האוצר לאמץ סעיפים מרכזיים בחקיקה שגובשה במשרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל. התוכנית יכולה לתרום להגדלת היצע הדירות בטווח הבינוני והארוך. עם זאת, יש לתת תמריצים ישירים לרוכשי דירה ראשונה, בהתאם לתוכנית שהציג לשר האוצר. לפי ההצעה, יוענק פטור ממע"מ על רכישת דירה לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. בנוסף, משרד הבינוי והשיכון ישתתף בהחזרי המשכנתא לזוגות צעירים בפריפריה, בסכום של עד 20% מתשלומי המשכנתא, על פני 20 שנה. הדבר יפחית באופן מיידי את העומס המוטל על זוגות צעירים ברכישת דירה".

עו"ד עמית יפרח / יו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים

"הקולות הנשמעים ממשרד האוצר בעניין הקרקעות החקלאיות במרכז הארץ סותרים את מדיניות הממשלה כפי שנקבעה בתמ"א 35, המעניקה עדיפות לפיתוח הפריפריה וחיזוקה על חשבון מרכז הארץ. הקרקעות החקלאיות הן השטחים הפתוחים היחידים במרכז הארץ; זוהי הריאה הירוקה של גוש דן.

לעניין הפיצוי שיינתן לחקלאים, אנו מציעים לחדול מהצעות שמתעלמות משמירה, טיוב, החזקה והשבחה של הקרקע ע"י ההתיישבות. אדמות המושבים במרכז הארץ מעובדות כולן וכוונתנו להמשיך לבצע עליהן חקלאות. כל פתרון שההתיישבות אינה חלק מיצירתו סופו להיכשל"

ניסים בובליל / נשיא התאחדות הקבלנים

"נראה כי האוצר בחר לגלגל את תפוח האדמה הלוהט של מחירי הדירות המאמירים לפתחם של משרדי ממשלה אחרים ולא נקט פעולות שהן בתחום אחריותו. האוצר לא מציע שום פעולה במסגרת האחריות שלו, הוא לא מטפל במרכיב המיסוי ובמתן הקלות במס לזוגות צעירים, הוא לא מציע מענקי מקום לרוכשי דירות בפריפריה, פטור ממע"מ או הכרה בריבית על משכנתא לרוכשי דירה ראשונה. האוצר לא מטפל במצוקת העובדים בענף. האוצר פועל היום להפחתת מספר העובדים הזרים החוקיים בענף מבלי לתת מענה למחסור בעובדים, שיביא להמשך עליית מחירי הדירות ולהתמשכות של זמן הבנייה הממוצע. גם ההנחיה לוועדות התכנון לשחרר כמות מקסימלית של יח"ד בשנתיים הבאות תתקשה לצאת אל הפועל שכן לא נקבע גוף שיפקח על העמידה בהנחיות, לא נקבעו אבני דרך תקופתיות לבחינה אם ועדות התכנון עומדות בהנחיות, לא נקבעו סנקציות ולא הוקצו תקציבים. ללא גורמים אלה מדובר בהצהרות בלבד. אין סיבה שהוועדות יצליחו לפתע לשחרר עשרות אלפי יח"ד בשנה רק כי האוצר ביקש".

ארז כהן / יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

"כל סעיפי תוכנית שטייניץ הועברו על ידי ממשלת ישראל, האוצר, שר השיכון וכו' בשנה האחרונה, והוכיחו את עצמם כהצהרה חסרת תוכן שמטרתה לסנוור את עיני הציבור ולהשלות את עם ישראל שאוטוטו מחירי הנדל"ן יורדים. על ממשלת ישראל לבצע לאלתר תוכנית חירום בת שלושה סעיפים, שהיא היחידה שתוכל להגדיל בתוך שנה את מלאי הדירות בתכנון והשיווק ולהרגיע את השוק: א. מימוש מיידי של הרפורמה בחוק התכנון והבנייה בנושא קיצור תהליכי תכנון קרקע. ב. מינוי מיידי של ועדה ממשלתית שמטרתה לקדם שינוי ייעוד במחנות צה"ל הממוקמים באזור הביקוש במרכז הארץ, ושחלקם כלל, או כמעט כלל, אינם פעילים. רק במחנות אלה ניתן יהיה להגיע באזור עוטף תל אביב לכ-100 אלף יח"ד, כולל שדה דב, התע"ש ברמת השרון, סירקין בפתח תקווה, צריפין, גלילות ועוד. ג. סילוק מיידי של פולשים לאדמות חקלאיות, ביטול בג"ץ הקשת המזרחית והתחלת תכנון קרקעות אלה, שבפוטנציה ניתן להגיע איתן לכ -60 אלף יחידות דיור באזור המרכז, ללא שום בעיה. התוכנית היא בלון גדול".

עו"ד אביב טסה / יו"ר צוות התחדשות עירונית בלשכת עוה"ד

"הפתרון שמציע האוצר חלקי ומתעלם מצורכי השוק. למשל, ההצעה להוריד את מספר הדיירים שמאשרים את עסקת תמ"א 38 ל-50% אינה בשורה, כי היזם לא יכול להוציא היתר בנייה בעלויות של מאות אלפי שקלים מבלי שיש הכרעה שיפוטית של המפקחת על הבתים המשותפים, מה שיבטיח שהשקעתו לא תרד לטמיון. רצוי שהאוצר ידאג לפתרון הבעיות בתוכנית שבתחום אחריותו, כמו מסלול מהיר של פרה-רולינג לבדיקת עסקה ברשויות המס, בדיקת מרכיב המסים, שגורם חוסר ודאות אצל יזמים רבים, קביעת מע"מ בשיעור אפס במקום פטור ממע"מ על ביצוע העבודות, פטור ממס שבח גם על קומה נוספת והקלה נכונה באגרות הבנייה. רק תוכנית שבה תוקם רשות ממשלתית שתרכז את כל ההתחדשות העירונית כולל תמ"א 38 ופינוי-בינוי תהיה פתרון ממשי. הרשות תהיה כפופה ישירות למשרד ממשלתי, תרכז ותוציא הנחיות ותקנות בתמ"א 38. לרשות יהיו כפופים שני גופים: ועדה שאליה יגישו תוכניות ראשוניות ושתוכל לאשרן עקרונית, ובית דין מיוחד שידון במחלוקות בין יזמים, קבלנים, דיירים ורשויות".