מכה לאוצר: בנק ישראל תומך בהרחבת מס הכנסה שלילי ללא קשר לתוכנית ויסקונסין

האוצר התנה עד היום את הרחבת המס בהרחבת תוכנית ויסקונסין לפריסה ארצית העמדה החדשה תגביר הלחץ על האוצר

בנק ישראל תומך בראשונה בהרחבת תוכנית מס הכנסה שלילי לפריסה ארצית, מבלי להתנות זאת יותר בהרחבת תוכנית ויסקונסין - כך נודע ל"גלובס". העמדה הזו של בנק ישראל מהווה מכה קשה למדיניות משרד האוצר, שדגל בהתניה הזו בשנתיים האחרונות כדי לעודד את חברי הכנסת לתמוך בתוכנית ויסקונסין.

ל"גלובס" נודע כי גם במוסד לביטוח לאומי תומכים בהסרת ההתניה, אף על פי שהמוסד תומך בתוכנית ויסקונסין בדומה לאוצר ולבנק ישראל. "מלכתחילה לא צריך היה לקשור בין התוכניות", אמר לנו היום (א') ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל תכנון ומחקר בביטוח הלאומי. "אם ויסקונסין לא הצליחה להתרומם מסיבות פוליטיות, חבל ששתי התוכניות יירדו לטמיון", הסביר גוטליב.

"כלי ממוקד"

בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, רשות המסים ומכון ברוקדייל פרסמו היום דו"ח משותף המסכם את השנה הראשונה להפעלת תוכנית מס הכנסה שלילי (2008), הפועלת כיום רק באזורים שבהם פעלה תוכנית ויסקונסין הניסיונית לפני שנסגרה: ירושלים, נצרת, שדרות-אשקלון, נתניה וחדרה.

על פי ממצאי הדו"ח, מס ההכנסה השלילי חילץ מעוני כ-4.5% ממקבלי המענק, צמצם את פער העוני בכ-5%, והגדיל את הכנסות החמישון התחתון של מקבלי המענק בכ-12%. נמצא גם ש-80% מהתמיכות ניתנו למשפחות עם ילדים בארבעת העשירונים התחתונים של התפלגות השכר. עוד דווח שבקרב מקבלי המענק ירד שיעורם של אלה שנאלצו לוותר על שירותים חיוניים כביקור אצל רופא מומחה או טיפול שיניים, וכן שיעורם של אלה שסבלו מניתוק טלפון או חשמל. עוד נמצא כי ממדי העוני גבוהים יותר בקרב זכאים שיש להם ילדים (בני פחות מ-19 שנים) לעומת בני 55 ויותר ללא ילדים קטינים.

הממצאים מראים עוד כי רק 50% מהזכאים למענק מס הכנסה שלילי מימשו את זכאותם, ואולם שיעור המימוש עולה ככל שהיקפה של ההטבה גדול יותר. על פי הדו"ח, שיעורי המימוש היו גבוהים ביחס לשיעורים שנמדדו במדינות אחרות בשלבים דומים של הפעלת התוכנית, וזאת אף על פי שהיקף ההטבה בישראל צנוע יחסית למדינות אלה. כמו כן, נמצאה שונות בין-אזורית בשיעורי המימוש (ראו תרשים) - ככל הנראה בהשפעת פעילות של עמותות להגברת המודעות לקיומה של התוכנית.

"על בסיס הניסיון שנצבר ונלמד עד כה ניתן לקבוע כי מס ההכנסה השלילי הוא כלי ממוקד ואפקטיבי לשיפור ההכנסה של האוכלוסייה העובדת ברמות השכר הנמוכות" נכתב בדו''ח, כאשר "הכלי אפקטיבי במיוחד לצמצום תחולת עוני ועומקו בקרב משפחות עם ילדים. ההטבה סייעה גם להעלאת ההכנסה של משפחות עובדות ברמות הכנסה שהן מתחת לקו העוני או מעט מעליו".

עם זאת נכתב בדו''ח שאי אפשר לקבוע מה יהיו השפעות התוכנית על שיעורי התעסוקה והיקפיה, "אך ניתן להעריך על סמך הניסיון הבין-לאומי שהן לא יהיו משמעותיות". על כל פנים, הצוות ממליץ על מס הכנסה שלילי על פני שאר התוכניות המקבילות כדוגמת מענק קצבאות, שכן הוא "לא צפוי לפגוע בשיעורי התעסוקה".

בניגוד לעמדת הביטוח הלאומי ובנק ישראל, ברשות המסים, הכפופה לאוצר, לא ממהרים לדרוש את ביטול ההתניה של מס הכנסה שלילי בהרחבת תוכנית ויסקונסין. "התניית מס הכנסה שלילי בתוכנית ויסקונסין היא סוגיה של מדיניות ממדרגה ראשונה, ולכן משרד האוצר הוא הגורם שיכריע בסוגיה ורשות המסים תתמוך בעמדת האוצר", אמר מקור ברשות. יצוין כי משרדי התמ"ת והאוצר עסוקים בימים אלה בגיבוש תוכנית חדשה על פי המודל של ויסקונסין, ובכוונתם לנסות להעביר אותה שוב בכנסת.