המתמטיקה של דב מורן

על פניו, החזון של דב מורן, היזם של חברת מודו, נראה כפנטזיה.

הכנסות יצרניות הטלפונים הניידים, נכתב בתשקיף ההנפקה של מודו (בהתאם להערכות חברת המחקר גרטנר) אמורות להגיע לסך של 131 מיליארד דולר השנה, ולקפוץ ל-171 מיליארד דולר ב-2014.

מבחינת מכירות המכשירים, הללו אמורות לזנק מ-1.1 מיליארד יחידות בשנה ל-1.4 מיליארד יחידות ב-2014. מרב הגידול יהיה בסגמנט של טלפונים סלולריים המיועדים לשוק הטלפונים במחיר הבינוני, כלומר 100-200 דולר ליחידה.

המתמטיקה כאן היא קריטית יותר ממה שנראה. מודו עתידה לצאת בקרוב עם הגרסה השנייה של הטלפון הנייד מתוצרתה - מודו T - שיהיה בדור 3.5, עם מסך מגע, גישה לאפליקציות Web ועוד. טלפון חכם במלוא מובן המילה.

אתגר לא פשוט

מהטלפון הזה, כך מסרה היום מודו, הוזמנו כבר 50 אלף יחידות, שהחברה אמורה להכיר בהם בהכנסות שנה הבאה. המחיר לצרכן הסופי, מעריכים בחברה, יעמוד על 230 דולר, ואילו המחיר ללקוח (כלומר לספקיות השירותים הסלולריים) יהיה נמוך משמעותית.

עכשיו בואו נעשה את החשבון. בחישוב גס, כדי להגיע להיקף המכירות אשר לו מקווים במודו, של 73 מיליון דולר ב-2011, צריך למכור כ-500-600 אלף יחידות במחיר של 100-150 דולר ליחידה. כלומר קפיצה של יותר מפי עשרה בהיקף הפעילות.

כיצד אמורה החברה להגיע להיקפי מכירות כאלו בתוך פחות משנה? במודו מסתמכים בעיקר על החדירה לשווקים המתפתחים, שבהם שהשוק למכשירים בפלח השוק הבינוני צומח מהר, וישנם ביקושים מצד הלקוחות הסופיים להגדלת הפונקציונליות.

החברה פועלת כיום בהודו, במרכז ובמזרח אירופה, בדרום מזרח אסיה ובאמריקה הלטינית, ומאמינה שהשווקים הללו יצליחו לתמוך בגידול האסטרונומי שהיא מתכננת במכירות. השאלה היא מה יקרה אם התחזית האופטימית הזו תשתבש? במודו כמובן לא מסתכלים על הצד הזה, ומעדיפים להזכיר כי גם התחזית השאפתנית שלהם ל-2014 (מכירות של קרוב למיליארד דולר) היא עדיין רק 0.6% מכלל מכירות הטלפונים שצפויות באותה שנה על פי גרטנר.

לדב מורן מחכה אתגר לא פשוט. במודו לא מתכוונים להתחרות באייפון של אפל או במכשירי הקצה העליון של HTC, והחברה מנסה ליצור שונות באמצעות דגש פונקציונלי שונה מעט, ומחיר נמוך. אבל בשוק הטלפוניה מסתובבות גם נוקיה, אריקסון, סמסונג ואחרות, לכולן מכשירים ברמות מחירים כאלו ואחרות, ניסיון עצום בשוק ומותגים שלא פשוט להילחם בהם.

מורן מרבה להשוות את המציאות של מודו להתחלה של ה"דיסק-און-קי" שאותו המציא באם סיסטמס, שהוספד תחילה ולאחר תקופה הוכיח את עצמו. אלא שזהו עולם שונה לגמרי. בשוק הטלפונים הסלולריים הרווי אף אחד לא מחכה למודו, ולא בטוח שכמה עשרות מיליוני שקלים שיגויסו בבורסה של ת"א יעזרו לה.