בשורה למנויי HOT ו-yes: התחייבות לשנה וחצי בלבד

מועצת הכבלים והלוויין החליטה, כי בתוך שבועיים החוזים עם HOT ו-yes יתקצרו למנויים חדשים * עוד הוחלט: תוקף תקופת ההתחייבות עבור כל השירותים של המנוי יפקע בו זמנית

הסוף להתחייבות של 3 שנים ל-HOT ול-yes: מועצת הכבלים והלוויין החליטה להגביל את משך תקופת ההתחייבות המקסימאלית לשנה וחצי, ומשרד התקשורת החיל את הנחיית המועצה על סלי השירותים המשולבים (טריפל) הכוללים שרותי טלפוניה, אינטרנט ושידורי טלוויזיה. ההנחיה תיכנס לתוקף בעוד שבועיים, אך לא באופן רטרואקטיבי.

בנוסף, חייבה המועצה את HOT ו-yes ליצור חפיפה בין תקופות ההתחייבות של המנוי לשירותיהן השונים, כך שתוקף תקופת ההתחייבות עבור כל השירותים אשר צרך המנוי יפקע בו זמנית, במועד אחד. משמעות הדבר היא שתהיה חפיפה בין תקופת ההתחייבות לתוכן לתקופת ההתחייבות בקשר עם הממיר. אין בכוונת המשרד לערוך שינוי בהסכמי התקשרות שאינם כוללים סל שירותי שידור טלוויזיוני.

ההחלטה לא באה במקרה, אלא בעקבות שורה ארוכה של תלונות ממנויים. כידוע, גם מעל עמודי "גלובס" סוקרו בהרחבה מקרים רבים של צרכנים שנכבלו בחוזי התחייבות ארוכים אשר קנסות יציאה אסטרונומיים בצדם.

במשרד התקשורת ובמועצה לשידורי כבלים ולוויין רואים במהלך צעד חשוב בדרך להקל על הצרכנים לעבור בין ספקים ולעודד תחרות אמיתית ביניהם.

נזכיר כי לפני למעלה משנה הוכנסה הנחייה דומה בענף הסלולר, שם נאסר על החברות לכבול את המנויים לחוזה שלוש שנות התחייבות.

מבצעים דומים

עוד נזכיר כי לפני כחודש הוציאהHOT בקול ענות תרועה הודעה לעיתונות, שבה היא מכריזה על מסלול חדש, ללא התחייבות, שמחירו גבוה יותר ממחיר של מסלול בהתחייבות. מן ההודעה לעיתונות ניתן היה להבין שהחברה החלה סוף סוף במדיניות חדשה, אך בקמפיין שלה צוין שמדובר במבצע עד 15.11 בלבד.

דקות ספורות לאחר אותה הכרזה יצאה yes בהודעה דומה על מסלול ללא התחייבות, אך כאן יש לציין שבשיחות למוקד המכירות נציגי החברה הבהירו שבהיעדר התחייבות מצד הלקוח, גם yes אינה מתחייבת שלא להעלות תעריפים באמצע התקופה: "החברה יכולה לשנות את המחיר, אבל הלקוח יכול לעזוב בכל נקודה".

מסלול מקוצר

כך או כך, נראה שהחלטתה של המועצה לשידורי כבלים ולוויין לא תשאיר את החברות אדישות.

למעשה, ייתכן שבאופן עקיף היא אף תתרום לגיוס מנויים, משום שצרכנים רבים היססו להתחייב לתקופה כה ארוכה של 3 שנים, במיוחד לאור האפשרות לרכוש את הממיר הדיגיטלי המאפשר צפייה בחמישה ערוצים ללא התחייבות כלל, בעלות חד-פעמית של מאות שקלים בודדות. עוד נזכיר כי שתי החברות סובלות מאיום מתגבר מצד האינטרנט, שמשמש עבור יותר ויותר צופים תחליף לחיבור לכבלים וללוויין.

קיצור התקופה מצטרף לחוק שנכנס לתוקפו השנה בהובלת סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד (עבודה), אשר מאפשר לצרכנים להתנתק משתי החברות בתוך 14 יום מרגע החתימה על החוזה.

תגובת HOT: "החברה מציעה מזה זמן מסלולים שונים, ובכלל זה מסלול עם התחייבות ל-36 חודשים במחיר אטרקטיבי ומסובסד, ומסלול עם התחייבות ל-18 חודש במחיר הוגן. לאחרונה החליטה החברה להציע ללקוחותיה גם מבצע ללא כל התחייבות".

תגובת yes לא התקבלה עד סגירת הגיליון.