הקרב השיווקי הבא ייערך בסלון שלנו

גוגל, אפל ומיקרוסופט רוצות שנחליף את הטלוויזיה שלנו *ידה של מי תהיה על העליונה?

שנת 2011 עומדת להיות השנה שבה הקרבות השיווקיים יגיעו לזירה חדשה. שלושת העומדים בראש החברות הגדולות - סטיב ג'ובס מאפל (שנודע היום כי הוא יוצא לחופשת מחלה), סטיב באלמר ממיקרוסופט ואריק שמידט מגוגל - מקווים לנצח את הקרב הבא, ואולי החשוב מכולם - הקרב על הסלון הביתי שלנו.

בשנים האחרונות אפל נכנסה לכמה שווקים. היא חברת מחשבים מובילה, חברת סלולר, מפיצת מוזיקה וגם המציאה את המוצר שכולם מנסים לחקות - מחשב הלוח שלה - האייפד. המוצר האחרון שלה הוא האפל TV, שמכירתו החלה רק לאחרונה.

לפני כמה חודשים גם גוגל החלה לדבר על השקת Google TV, מעין מערכת הפעלה למכשירי הטלוויזיה.

השירות מהווה פלטפורמה פתוחה (להבדיל מאפל), שמאפשרת לספקים שונים ליצור אפליקציות המבוססות על מערכת ההפעלה שלה ויאפשרו לצרכן לבצע פעולות מהטלוויזיה, נוסף על הצפייה בתכנים.

גם מיקרוסופט החלה במגעים עם יצרניות טלוויזיה על אודות השקת שירות טלוויזיה חדשני שהיא מתכננת, לאחר שחוותה כמה אי-הצלחות בתחום.

החזון זהה, האסטרטגיות שונות

אפל ממשיכה לעבוד לפי האסטרטגיה שלה: מערכת אקולוגית סגורה, שלא מאפשרת ליצרנים וספקים שלא עובדים עם אפל להתחבר אליה. הפתרון שאפל מציעה פשוט להפעלה, וישנם ספקי תוכן, כגון Hulu ו-Netflix, שמספקים תכנים דרך האפליקציות שלהם. זה נראה כפתרון שיספק את רוב הצרכנים, אך אפל עדיין חייבת למכור מכשירי אפל TV על-מנת להיכנס בית הצרכן.

גם גוגל ממשיכה לעבוד לפי האסטרטגיה שלה: מערכת פתוחה שמאפשרת לשותפים רבים להתחבר ולייצר אפליקציות ותוכנות. אך הפתרון של גוגל אינו פשוט להפעלה, והצרכן כמובן מחפש פתרון קל.

נראה כי דווקא מיקרוסופט, שהרבה פעמים איחרה להגיב ופספסה שווקים (מכשירי סלולר, מחשבי לוח, רשתות חברתיות), יכולה להפתיע. יש יותר מ-50 מיליון קונסולות משחקים של XBOX ברחבי העולם שכבר מחוברות לטלוויזיה.

אם מיקרוסופט תציע שירותי טלוויזיה מבוססי XBOX, יהיה לה יתרון יחסי עצום - 50 מיליון "קופסאות" ובתי אב שמוכנים לצרוך את השירות מיידית - וזה הרבה יותר קל מלשכנע את הצרכן לרכוש עוד קופסה הביתה.

והמנצח הוא

בראש ובראשונה: הלקוח, שתמיד זוכה כאשר יש "קרבות שיווקיים" שכאלה. לגבי חברות הענק, נדמה שאפל ומיקרוסופט יצאו עם ידן על העליונה; אסטרטגיית המערכת האקולוגית של אפל תמשיך להוכיח את עצמה, ומהלך אמיץ מצד מיקרוסופט יהפוך אותה בקלילות לשחקן המוביל בשוק.