נחשפים הבונוסים השמנים של מנהלי בנה"פ

החיים הטובים של חברי הנהלת בנק הפועלים: משכורת 13, "בונוס חתימה" של 440 אלף שקל פעם בשנה ללא קשר לביצועים ו-250% פיצויי פיטורים

דוחות בנק הפועלים מאפשרים לנו הצצה נדירה לתנאי ההעסקה של חברי הנהלת הבנק. בדוח הכספי ל-2010 מפורטים תנאי ההעסקה של שלושה חברי הנהלה: ה-CFO רן עוז, ראש החטיבה העסקית שמעון גל וראש חטיבת המחשוב היוצא דוד לוזון.

מתברר כי השכר השנתי הבסיסי של חבר הנהלה בבנק (ללא בונוסים) הוא 112 אלף שקל בחודש, כלומר 1.35 מיליון שקל בשנה. יודגש כי לא מדובר בעלות השכר למעסיק, אלא בשכר ברוטו. ב-2008 עמד השכר על 91 אלף שקל בחודש.

שכר חברי הנהלת הפועלים כולל שלושה מרכיבים: משכורת חודשית בסך 69,785 שקל הצמודה למדד, משכורת 13 אוטומטית, ונוסף על אלה "מענק חתימה" שנתי בסכום של 440 אלף שקל, הצמוד למדד. מענק החתימה הוא חלק בלתי נפרד מתנאי השכר ואינו מותנה בביצועי הבנק. התנאי היחיד לקבלת המענק הוא המשך עבודתו של חבר ההנהלה בבנק באותה שנה. אם סיים את תפקידו במשך השנה, יקבל את החלק היחסי. מעבר לשכר מפריש הבנק את ההטבות הסוציאליות המקובלות. ראוי לציין כי בנקים אחרים אינם נותנים גילוי נאות כה מפורט ביחס לתנאי ההעסקה של חברי הנהלה.

נוסחת הפרישה

דוח הפועלים מפרט עוד כי ה-CFO עוז קיבל ב-2010 סכום של 2.5 מיליון שקל בגין שליש מאופציות הפאנטום שהוקצו לו. אופציות פאנטום הן אופציות שהמקבל אותן אינו חייב לממשן ולהמירן למניות, אלא מקבל מהבנק במזומן את ההפרש בין מחיר המימוש שנקבע מראש למחיר המניה בשוק ביום המימוש. עם כניסתו של עוז לבנק, באפריל 2009, הוקצו לו 800 אלף אופציות פאנטום לפי מחיר מימוש של 7.24 שקל למניה. מאז עלתה המניה פי 2.5, והיא עומדת כיום על שער של 18.5 שקל. לאור זאת, השווי הנאיבי של 532 אלף האופציות שנותרו לעוז עומד על 5.8 מיליון שקל.

בדוחות מפורטים תנאי סיום ההעסקה של חברי ההנהלה. אם חבר מסיים את תפקידו בבנק בתום החוזה או מפוטר ביוזמת הבנק, הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים בשיעור של 250%.

בנוסף זכאים חברי הנהלה לצאת לפרישה מוקדמת אם סכום גילם והוותק שלהם בבנק עולה על 75 שנים. כלומר חבר הנהלה שהתחיל לעבוד בבנק הפועלים בגיל 25 יוכל לפרוש לפנסיה כבר בגיל 50. במקרה זה, יוכל לבחור בין פיצויי פיטורים של 250% מהשכר החודשי בגין כל שנת עבודה בבנק לבין קצבה חודשית שתשולם לו עד הגיעו לגיל הפרישה החוקי. שיעור הקצבה יהיה 2.67% לכל שנה בגין 15 שנות עבודה ראשונות, עוד 2% לכל שנה נוספת שבה עבד ולא היה חבר הנהלה ועוד 2.5% לכל שנה שבה היה חבר הנהלה, עד לשיעור מרבי של 70% מהשכר המזכה בפנסיה.