לקנות או למכור

איפה נותרו עדיין הזדמנויות בשוק המניות, אילו שווקים בעולם מעניינים ומדוע השוק הסולידי כבר לא ממש סולידי. בתי ההשקעות הבולטים בשוק ההון המקומי מציגים 24 המלצות: היכן כדאי להשקיע וממה עדיף להתרחק > תמר קובלנץ

1.תיק האשראי האיכותי ביותר

תוצאות בנק לאומי לרבעון השלישי של 2010 היו בהתאם לציפיות. הרווח הנקי הסתכם ב-603 מיליון שקל ומשקף תשואה על ההון של 10%. תיק האשראי של לאומי הוא האיכותי ביותר מבין הבנקים הגדולים, ולכן, כשמחזור העסקים עובר ממיתון לצמיחה, הבנק לרוב מוביל את המערכת בירידה בהפרשות לחובות מסופקים.

בעקבות המשבר, הבנק מנהל כיום את הסיכונים בצורה זהירה יותר, ו-76% מיתרת מזומני הבנק שוכבים בפיקדונות בבנקים מרכזיים. הבנק הכריז על חלוקת דיבידנד נוסף של 500 מיליון שקל, בנוסף לאלו שחולקו ברבעון הקודם, ואנו צופים חלוקת דיבידנד נוספת של כ-250 מיליון שקל בגין תוצאות הרבעון הרביעי.

להערכתנו, הבנק יציג תשואה על ההון של 11.5% ב-2011, בשל התרומה החזקה הצפויה מההחזקה בחברות הריאליות (בעיקר החברה לישראל, שצפויה ליהנות מגידול חד ברווחי החברה הבת כיל).

2.אג"ח במחיר לא הגיוני

ריבית נמוכה מאוד של בנק ישראל, יחד עם ביקוש גבוה להשקעות בטוחות וציפיות לאינפלציה גבוהה, הובילו לעליות חדות בשוק איגרות החוב הממשלתיות צמודות מדד, והביאו את תשואותיהן לרמות נמוכות עד כדי בלתי הגיוניות.

משקיע המבקש לשמור על ערך כספו עם סיכון מינימלי, עשה זאת בעבר באמצעות רכישת אג"ח ממשלת ישראל צמודות למדד לטווח קצר-בינוני. למשל גליל 5481, שנפדית באוגוסט 2012, הייתה אולי נכונה להשקעה בעבר, אך כיום, היא נסחרת בתשואה שלילית, וזה עוד לפני עמלת קנייה, עמלת פדיון ודמי שמירה שגובה הבנק. ברמת המחירים הנוכחית, במידה שהאינפלציה ב-2011 תהיה 2.5% ועוד כ-2% בשמונת החודשים הראשונים של 2012, הרי התשואה הנומינלית שתתקבל על כל התקופה תעמוד על כ-2.5% בלבד.

c בית ההשקעות מיטב

כמו כלכלת ישראל לפני 20 שנה

ברזיל נמצאת בפתחו של תהליך ארוך, דומה לזה שעברה כלכלת ישראל בשני העשורים האחרונים. התהליך מתאפיין בהיפתחותו של השוק כלפי העולם, הפרטה, ירידת ריבית מתמשכת, שיפור בפרופיל הסיכון של המדינה והתחזקות המטבע.

ברזיל נהנית בשנים האחרונות מצמיחה כלכלית בריאה כתוצאה מפריחה בשוק הסחורות, היווצרות מעמד ביניים ומשיכה של השקעות זרות. בנוסף, המדינה גילתה כמה מצבורי נפט ימיים שיהפכו אותה ליצואנית של אנרגיה.

ברזיל גם עתידה לארח את טורניר המונדיאל ב-2014 ואת האולימפיאדה ב-2016, שני אירועים שצפויים לשפר את רמת התשתיות במדינה ועשויים להתגלות כרווחיים. בברזיל אפשר להשקיע באמצעות איגרות חוב ברזילאיות. האג"ח הארוכות נותנות תשואה של כ-9%-10% במטבע הריאל הברזילאי.

סכנת חדלות הפירעון עדיין קיימת

ענף הנדל"ן הישראלי נהנה מצמיחה מואצת בעשור האחרון. זו התאפיינה בגיוסי חוב זולים שהובילו למינוף גבוה של החברות. בין החברות נמצאות כאלו הפועלות הן בתחום הנדל"ן המניב והן בייזום, וכן חברות הפועלות בישראל וכאלה הפועלות בחו"ל.

מבין מגוון החברות כדאי להימנע מהשקעה בחברות נדל"ן שממונפות יותר מדי. חברות אלו מגייסות כיום חוב בריבית גבוהה וחשופות בצורה משמעותית יותר לשינויים שעשויים להתרחש במחירי הנדל"ן. מינוף גבוה הוא דבר טוב כאשר צפויה עלייה בשווי הנכסים, אך עלול להיות בעוכריה של החברה במקרה ההפוך.

אמנם כל החברות חשופות לעלייה בריבית, שתביא להתייקרות גיוסי החוב ולירידה בשווי הנכסים. ואולם, בעוד חברות שאינן ממונפות לא יתקשו להתמודד עם מצב כזה, בחברות הממונפות הדבר עלול להביא למצבים של חדלות פירעון.

c מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר-שחם

3.ליהנות מהצמיחה בענף האנרגיה

לחברות האנרגיה באירופה יש פעילות בינלאומית רחבה, תזרימי מזומנים חזקים, תשואת דיבידנד גבוהה ויציבה ומחיר אטרקטיבי. בשנה האחרונה הניב הענף ביצועי חסר, בעיקר בשל אסון דליפת הנפט של חברת BPבמפרץ מקסיקו שהשפעותיו עדיין ניכרות בדו"חות של כמה חברות נפט וגז גדולות.

על רקע זה, כדאי להתמקד בתחום הציוד ושירותי האנרגיה, שאליו משתייכת חברת AMEC (סימול: LSE :AMEC) הבריטית המעניקה שירותי ייעוץ, הנדסה וניהול פרויקטים במגוון תחומים בענף האנרגיה.

לחברה כמה מנועי צמיחה שאמורים להכפיל את רווחיה בחמש השנים הקרובות, ובהם מגמה בענף לחידוש ציוד ישן, צפי לחידוש פרויקטים של קידוח במים עמוקים וגידול בהשקעות בתשתיות מצד הממשל הבריטי והממשל האמריקני. כמו כן, לחברה תזרים מזומנים שנתי של כחצי מיליארד ליש"ט, אשר עשוי להיות מופנה לרכישות או להגדלת הדיבידנד.

כשההשלכות של הזרמות העתק יתחילו לצוץ

תחזיות הצמיחה בארה"ב ל-2011 עודכנו לאחרונה כלפי מעלה על רקע תוכניות הממשל להמשך התמיכה בכלכלה ובניסיון להוביל להתאוששות משמעותית יותר בשוק התעסוקה ובצריכה הפרטית. בהנחה כי ההתאוששות הכלכלית תתבסס, צפויה הריבית להתחיל לעלות מרמתה האפסית לקראת סוף השנה.

כמו כן, השיפור בפעילות החברות מגדיל את אטרקטיביות ההשקעה בשוקי המניות לעומת האג"ח, בייחוד לאור התשואות הנמוכות בשוק הסולידי. גורמים אלו עשויים להגביר את יציאת הכספים מנכסים בטוחים כגון אג"ח ממשלתיות של ארה"ב ולהוביל לעליית תשואות בהמשך השנה.

בנוסף, במחצית השנייה של השנה צפויות לפוג ההשפעות של רכישות האג"ח על ידי הפדרל ריזרב, ואף צפויות להתחיל לצוץ ההשלכות השליליות הכרוכות בהזרמת הכספים האדירה שבוצעה לשוק האמריקני, קרי התנפחות הגירעונות והתגברות האינפלציה. אלו עשויים להוביל לעליית תשואות חדה אף יותר.

c מחלקת מחקר בנק הפועלים

4.ליהנות מהגאות בסחורות ואירועי הספורט

כלכלת רוסיה רשמה התאוששות מרשימה בשנה האחרונה על רקע העלייה החדה במחירי הסחורות. רוסיה נהנית מעושר עצום במשאבי טבע, ובמדינה נמצאים גם מרבצי זהב, ניקל, פלטינה, נחושת, פחם ואשלג מהגדולים בעולם. הכלכלה הרוסית צפויה לרשום צמיחה של 4.5% בשנה הקרובה.

לאחרונה החלה המדינה בתהליך הפרטה נרחב שצפוי להזרים לקופתה סכום של 50-70 מיליארד דולר. בנוסף, זכייתה של רוסיה באירוח המונדיאל בשנת 2018 ובאירוח אולימפיאדת החורף ב-2014 צפויים להביא לגל השקעות מאסיבי במדינה ולזרימת כספים של משקיעים זרים הן לשוק המניות והן להשקעות ריאליות.

מדד המניות הרוסי נסחר בשנת 2010 במכפיל רווח של 8, הנחשב לזול ביותר בעולם, והצפי הוא לזינוק של 27% ברווחי החברות בשנת 2011.

בעיות במגף

איטליה נמנית עם הרשימה הלא מחמיאה של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, ספרד ויוון). אלו הכלכלות שמכבידות על גוש האירו ומקשות עליו להיחלץ ממשבר האשראי.

בניגוד למדינות האחרות ברשימה, מרווחי ה-CDS של איטליה, המבטאים את הסיכון לחדלות פירעון של אותה מדינה, לא זינקו וזאת למרות מצבה הקשה. ואולם, איטליה סובלת מאבטלה, שרק ממשיכה לטפס וכבר הגיעה לשיעור של 8.7%. כמו כן, יחס הגירעון לתוצר עומד על 6.1% וצפוי לזנק בשנתיים הקרובות לרמה של 9%.

בנוסף, התחזקותו של האירו מול הדולר מקשה על היצואנים האיטלקים, והדבר אינו מבשר טובות. יתרה מזאת, מדיניות כלכלית לא אחידה בגוש האירו, שבו כל מדינה פועלת לקידום האינטרסים הפנימיים שלה, צפויה להביא לעלייה במרווחי ה-CDS של איטליה ולכן לגרום הפסדי הון למחזיקי האג"ח של ממשלת איטליה.

c רועי שגיב, מנהל השקעות ביובנק קרנות נאמנות

5.סיכון נמוך, אפסייד גבוה

לאחר שנים שבהן יצרנית השבבים טאואר סבלה ממשבר עמוק, בשנים האחרונות נהנית פעילותה מתפנית חיובית. זו מתבטאת, בין היתר, בגיוס לקוחות חדשים ובמיזוג מוצלח עם חברת ג'אז האמריקנית, שהביאה להגדלת כושר הייצור. במקביל, מבנה החוב של החברה השתפר בזכות הסכמי פריסה והמרה של חוב עם הבנקים והנפקות הון ואג"ח ארוכות טווח.

נכון לסוף 2010, בקופת החברה שוכבים למעלה מ-150 מיליון דולר והחברה צפויה לסיים את שנת 2011 בעודף תזרימי גבוה של כמה עשרות מיליוני דולרים וללא בעיית החזר חוב בשלוש השנים הקרובות.

אג"ח להמרה ג' של טאואר נפדית בתום שנת 2011 ונסחרת בתשואה אטרקטיבית של כ-3.5% בתוספת מדד. זאת, לצד רמת סיכון נמוכה וסיכוי לאפסייד גבוה לאור פרמיית המרה נמוכה של כ-25% בלבד.

התמונה בשוק האג"ח השתנתה

בשנתיים האחרונות רשמו איגרות החוב, בפרט הארוכות, עליות חדות. עם הסיבות לכך נמנים הריבית הנמוכה במשק והמצב הכלכלי המשופר של כלכלת ישראל ביחס לעולם המערבי.

אבל נכון לתחילת 2011, התמונה נראית שונה. הריבית במשק אמורה לעלות ל-3.3%. המרווח בין תשואת אג"ח ל-10 שנים של ממשלת ישראל לזו של ארה"ב הוא כ-1.25% בלבד, לאחר שעליית התשואות האחרונה באג"ח האמריקניות טרם חלחלה במלואה לשוק המקומי.

אם נוסיף לכך את החשש מאינפלציה, שאינה מיטיבה עם אג"ח ארוכות, הרי אין הצדקה להשקיע באג"ח ארוכות (ממשלתיות או קונצרניות). זאת לאור העובדה כי לא ניתן פיצוי הולם על סיכון המח"מ הארוך שלהן.

c יריב יוריסטה, אנליסט בבית ההשקעות רוטשילד

6.הכוח המוביל של כלכלת אירופה

חברות בשווקים המפותחים נהנות היום מעלות הון נמוכה, מעלות כוח אדם יציבה ומגידול בביקושים. כל אלה צפויים לדחוף מעלה את רווחי החברות בשווקים המפותחים, ובייחוד בגרמניה. מדדי המניות שם אינם משקפים במלואם את מלוא השיפור הצפוי ברווחי החברות.

הנתונים בגרמניה מצביעים על התאוששות כלכלית הולכת ומתרחבת, ועל חברות המגייסות כוח אדם ומגדילות את ההשקעות. התחזית היא שגרמניה תצמח השנה ב-3.6% והיא ממשיכה להיות הכוח המוביל בכלכלה האירופית.

השקיפות והרגולציה בשווקים המפותחים יחד עם השיפור ברווחי החברות, יחזירו הביתה חלק מהמשקיעים שנהרו אל הצמיחה בשווקים המתעוררים.

עלות כוח האדם כבר לא נמוכה

השווקים המתעוררים הם אמנם מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית, אך משקיעים מערבבים עלייה בתמ"ג עם עלייה במחירי המניות. בעבר נהנו השווקים המתעוררים ממטבע חלש, הון זול ועלות כוח אדם נמוכה - שילוב שיצר סביבה שדחפה את רווחי החברות לשיא.

כיום מצב החברות בשווקים המתעוררים שונה. עלות ההון במגמת עלייה, כמו גם עלות כוח האדם, והמטבע כבר לא זול. בעוד בשווקים המפותחים הבנקים ממשיכים לדחוף נזילות לשווקים, הבנקים המרכזיים בשווקים המתעוררים מנסים להאט את הצמיחה באמצעות העלאת ריבית.

בניגוד לעבר, רוב מדדי המניות בשווקים המתעוררים נסחרים במחיר גבוה לעומת השווקים המפותחים והסיכון הגלום בהם מבחינה פוליטית וביטחונית גבוה יותר. לכן, במשוואת הסיכון-סיכוי השווקים המתעוררים נראים פחות אטרקטיביים כיום.

c מחלקת מחקר הדס ארזים

7.מזון למחשבה

ענף המזון והקמעונאות משתייך לענפים הדפנסיביים המתאפיינים ביציבות בצמיחת ההכנסות והרווח. לאחר המשבר שפקד את השווקים בשנת 2008, בשנת 2010 חזרו החברות להציג שיעורי צמיחה גבוהים ומניות הסקטור רשמו תשואה עודפת על פני שאר השוק.

יצרניות המזון המשיכו באסטרטגיית התרחבות לשווקים גיאוגרפיים נוספים תוך שיפור הפעילות המקומית, ורשתות המזון הציגו צמיחה נאה בעקבות התאוששות הכלכלה והגידול בשטחי המסחר.

ב-2011 יימשך המומנטום החיובי, אולם שיעורי הצמיחה שיירשמו צפויים להיות נמוכים יותר מב-2010. עליית מחירי חומרי הגלם שהחלה בשנת 2010 תחייב את החברות להעלות מחירים על מנת לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים, והתחרות בין רשתות המזון תגבר, בעיקר ברשתות הדיסקאונט. מבין המניות מומלצות במיוחד אסם, פרוטרום ושופרסל.

העקום תלול מדי

נהוג לסווג איגרות חוב בתור השקעה סולידית, בעיקר את אלו הקצרות. עם זאת, כיום, כאשר עקום התשואות תלול מאוד והתשואה על אג"ח ארוכות גבוהה בשיעור כמעט חסר תקדים מהתשואה על אג"ח קצרות, נראה כי דווקא אג"ח ממשלתיות קצרות עם מח"מ של עד שלוש שנים אינן אטרקטיביות.

אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים נסחרות היום בתשואה נומינלית של 0.55% לשנה, ועם ציפיות האינפלציה (1.63% לשנה), מדובר למעשה על תשואה ריאלית שלילית של כמעט 1%.

כמו כן, החששות מחדלות פירעון וגירעון תקציבי יגרמו להרבה זעזועים שבמבט היסטורי לא אפיינו אג"ח ממשלתיות. סיכון נוסף הוא כמובן כלכלה חזקה שתעורר את האינפלציה בעולם ותביא להעלאות ריבית, שיעיבו על שוק איגרות החוב.

c יונתן נשיא וברורית פיין מפעילים ניהול תיקי השקעות

8.לא תלויה בארה"ב ואירופה

את הצמיחה העולמית בשנים הבאות יובילו מדינות מתפתחות, ובעיקר מדינות המזרח הרחוק. למרות העניין הרב שמרכז סביבו הענק הסיני, השקעה בכלכלה ההודית תספק תשואה עודפת על פני סין.

מה שהופך את הודו למעניינת כל כך היא העובדה שכמעט 85% מסך הביקושים למוצרים של הכלכלה המקומית נובעים מביקוש פנימי ולא מיצוא. התלות של הודו במדינות אירופה המזדקנות ובארה"ב המקרטעת, קטן הרבה יותר מהתלות של הכלכלה הסינית.

בשנים האחרונות הכלכלה ההודית עברה רפורמות ושינויים שהפכו אותה לכלכלת שוק עם מעורבות ממשלתית יורדת, גרמו לקיטון בנטל המס והגבירו את השקיפות והפתיחות לכלכלה העולמית.

שינויים אלה מתרחשים במדינה דמוקרטית שרק בשנת 2009 בחרה ממשלה יציבה המחזיקה במספר המושבים הרב ביותר בפרלמנט. סביבה פוליטית יציבה תתמוך בצמיחת הודו בשנים הקרובות.

למרות הצמיחה, יותר מדי סיכונים

הממשל בסין מתמודד עם הסוגיה כיצד לייצר צמיחה שמקורה בביקושים פנימיים ולא בייצוא למדינות המפותחות. יש לזכור כי הייצוא למדינות המפותחות נשען על כוח עבודה זול בסין, שגם הוא כבר הולך ומתייקר.

כאשר מוסיפים לכך את המאמץ הממשלתי לצנן את שוק הנדל"ן באמצעות העלאת יחס הרזרבה של הבנקים, אפשר להבין מדוע מדד המניות של שנחאי היה מהבודדים שהציגו תשואה שלילית של כ-11% ב-2010.

סין צפויה להמשיך לצמוח בקצבים דו-ספרתיים, והענק הסיני יוביל את הצמיחה העולמית בעשור הקרוב, אבל בשנה הקרובה המגמה של תשואה נמוכה בשוק הסיני תימשך.

c איתי בן ארי, מנהל מחלקת יועצי השקעות בבנק מרכנתיל

9. יותר צמיחה בפחות סיכון

אורבוטק מייצרת ומשווקת מערכות אוטומטיות לבדיקות אופטיות, מערכות לבדיקה עבור קווי ייצור של מעגלים מודפסים ומסכים שטוחים. בשנה וחצי האחרונות היא גם נכנסה לתחום עיבוד תמונה ולתחום הרפואה. המכונות של אורבוטק משמשות לבדיקת מוצרים שנמצאים במכשירי חשמל, כגון טלפונים סלולריים, ציוד אלקטרוני וכדומה.

החברה החליטה על שינוי אסטרטגי בפעילותה ופנתה לשווקים נוספים על מנת למקסם את פוטנציאל הצמיחה. האסטרטגיה מקטינה את סיכון חשיפת החברה לתחומים בודדים מחד ומגדילה את פוטנציאל הגידול בהכנסות וברווח בשנים הבאות מאידך.

לחברה יתרת מזומן של כ-175 מליון דולר, והיא נסחרת בשווי שוק של 479 מיליון דולר. בהנחה כי הרבעון השלישי יהיה מייצג מבחינת שיעורי רווחיותו ובהנחה כי המומנטום החיובי של החברה יימשך גם ברבעונים הבאים, הרי שאורבוטק נסחרת בדיסקאונט של למעלה 30%.

התשואות עוד יעלו

אג"ח בדירוג A, המיועדת לפדיון בעוד כשנתיים ובתשואה של כ-7%, או אג"ח בדירוג השקעה שמעניק כ-15% תשואה לפדיון בעוד כשנתיים נחשבות להמלצת קנייה חד-משמעית. אבל זה לא המצב בכל הקשור לאג"ח ממשלת אירלנד ויוון, וכן לא ביחס לאג"ח של ממשלות ספרד ופורטוגל.

משבר החוב של אותן מדינות יתחדש ב-2011. בפעמיים הקודמות התרופה למשבר הייתה דחייתו ויישום תוכניות צנע שדווקא הקטינו את ההכנסות ממסים והגדילו את הגרעון הממשלתי. הדבר יביא להחרפה במשבר, ואפילו איגרות החוב של גרמניה יסבלו כתוצאה מחשש ליציבות אמיתית של גוש האירו. הדבר יביא לעלייה בתשואות של אותן איגרות חוב, והמשמעות היא הפסדי הון למשקיע.

c אורן רובינסון וחיים נתן ממנורה-מבטחים קרנות נאמנות

10.ניהול חזק ושליטה רחבה

בזק היא אחת החברות הרווחיות והחזקות במשק הישראלי. שני גורמים מהותיים הופכים אותה לכדאית לרכישה: צוות ניהולי מוביל מהטוב בארץ ושליטה רחבה בשוק התקשורת (פעילות טלפוניה, אינטרנט, שידורי לוויין וסלולר) שהופכת אותה לכמעט בלתי פגיעה.

הבעלים, משפחת אלוביץ', רכשו את גרעין השליטה בחברה תוך שימוש ניכר באשראי בנקאי ומוסדי. לצורך מימון אשראי הבעלים, הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד של מלוא רווחיה השנתיים. על פי הרווחיות של תשעת החודשים הראשונים של שנת 2010, אנו מניחים כי מדובר בתשואת דיבידנד הגבוהה מ-10%. חלוקת הדיבידנד המיוחד, בהיקף של 3 מיליארד שקל שעליה הודיעה לאחרונה החברה, לא תשפיע בצורה מהותית על רווחיותה.

דרושה תשואה גבוהה יותר

מדיניות הדיבידנד האגרסיבית של בזק מיטיבה אמנם עם בעלי מניותיה, אך פחות עם בעלי איגרות החוב שלה. אג"ח ה' של בזק נסחרת בתשואה של כ-1.17% צמוד מדד. מדובר בתשואה נחותה ביותר בעיקר בהשוואה למניות החברה אשר מייצרות תשואת דיבידנד שנתית של כ-10% לבעלי המניות, ומהוות השתקפות של רווחיה השנתיים.

מלבד פערי התשואה, לא מומלץ להשקיע באג"ח של בזק מכיוון שחלוקה של מלוא הרווחים והדיבידנד המיוחד הצפוי בחברה, מחלישים את מאזנה של החברה. אמנם אין סכנה ליציבות החברה, אבל כמשקיעים יש לצפות לתשואה גבוהה יותר מהאג"ח לעומת התשואה הנוכחית.

c אורנן סולומון, מנהל השקעות ראשי, אזימוט שוקי הון

11.בדרך להיות הכלכלה השלישית בעולם

מבין השווקים המתעוררים, השוק ההודי הוא המעניין ביותר וניתן להשקיע בו באמצעות תעודת סל על מדד ה-Nifty ההודי - מדד המייצג משק כלכלי בעל כוח רב ההולך וצובר מעמד משמעותי בעולם הכלכלי.

יתרונותיה של הכלכלה ההודית הם יציבות פוליטית ומשטר דמוקרטי וכוח עבודה זול יחסית ובעל מיומנות גם בתחומים טכנולוגיים וגם בתעשיות המסורתיות. חלק ניכר מן העובדים דוברים את השפה האנגלית ובכך מגשרים על פערי המנטאליות מול המערב. הודו נהנית משיעורי צמיחה גבוהים, של 7%-8%, הנובעים מהגידול המהיר באוכלוסייתה ומכוח העבודה הזול והאיכותי, ואלה צפויים להפוך אותה לכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

נתונים אלו צפויים להמשיך להניע את ההשקעות הזרות במדינה. בשילוב עם הביקושים המקומיים הנובעים מתהליך העיור והיווצרות המעמד הבינוני, הם ישפיעו לחיוב על שוק המניות ההודי.

אפילו האירופים מתרחקים מהן

כלכלות מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) הן כיום הגורם העיקרי לחולשת גוש האירו כולו, לאחר שהתנהלו בחוסר אחריות במהלך השנים וצברו גירעונות כבדים.

בפועל, הצמיחה בכלכלות אלו אפסית עד שלילית ועדיין לא רואים באופק צעדים משמעותיים שנוקטות המדינות האלו על מנת להתמודד עם הבעיה. לכך מצטרפת העובדה כי הבנקים האירופיים הקטינו את חשיפתם ליוון, אירלנד, פורטוגל וספרד בהיקפים גדולים של כ-100 מיליארד דולר, צעד המלמד על חוסר האמון של הגופים הפיננסיים בכלכלות אלו.

כרגע לא צפויים צעדים דרסטיים להקטנת הגירעונות ולהתייעלות מצד מדינות ה-PIIGS, אך גם אם יהיו צעדים כאלה, ישנו סיכוי נמוך כי הצעדים ישפיעו על הנתונים הכלכליים במהירות.

c יאיר אלק, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אקסיומה

12.משחררים מזומנים

ההשקעה בחברות בעלות תזרים דיבידנד יציב, כמו בסקטור הפיננסים והתקשורת מומלצת בשל הציפייה להמשך פעולות מעודדות צמיחה במדינות המפותחות והמשך צמיחה מהירה במדינות המתפתחות.

נראה שהחברות מפנימות את היציאה מהמשבר האחרון, כך שהן מוכנות להשתחרר מעט מהמזומנים שהן צברו על ידי ביצוע מיזוגים ורכישות ופועלות לטובת בעלי מניותיהן (באמצעות רכישות חוזרות של מניות וחלוקת דיבידנדים).

תשואת הדיבידנד הצפויה של חברות אלה עתידה לעלות על התשואה השוטפת באיגרות החוב הממשלתיות הארוכות.

בעיה עולמית באג"ח

נראה שאפיק איגרות החוב הממשלתיות הארוכות, בייחוד בארה"ב, יסבול השנה מתנודתיות חזקה עקב עליות ריבית, תוכנית ההרחבה הכמותית ורכישת אג"ח וציפייה לנעשה בספרד.

הסיכוי לרווחי הון באיגרות החוב הממשלתיות הארוכות של ארה"ב בפרט הוא נמוך, בשל הצפי לעליית ריבית והמשך הגידול בגירעון האמריקני. בישראל, האג"ח הארוכות צפויות להציג זחילת תשואות כלפי מעלה לצד העלאת ריבית איטית.

מנגד אג"ח של מדינות שנהנות צמיחה חזקה וכבר החלו בתהליך העלאת ריבית, כגון אוסטרליה וברזיל, נראות כאלטרנטיבה מעניינת להשקעה.

לגביהן אנו צופים המשך ייסוף מטבעי לצד ריבית שוטפת יפה, וכן העלאת דירוג שתצמצם עוד יותר את המרווח שלהן מול אג"ח של ממשלת ארה"ב.

13.סין הבאה

כלכלת הודו, שהיא השלישית בגודלה ביבשת אסיה, נחשבת לאחת מהכלכלות המתפתחות העיקריות, שצפויות להוביל את הכלכלה הגלובלית בשנים הבאות, לצד סין.

נתוני הצמיחה החיוביים שהראה המשק ההודי הביאו לכך שקרן המטבע העולמית העלתה בשנת 2010 פעמיים את תחזית הצמיחה למדינה, לרמה של 9.7%.

רוב האוכלוסייה במדינה היא צעירה, והדבר תורם לדינמיות רבה בשוק העבודה המקומי. בנוסף, הודו צפויה לעקוף את סין בעשר השנים הבאות בכוח העבודה, והאוכלוסייה העובדת שלה צפויה לגדול בכ-136 מיליון איש. גורמים אלו מהווים מקור משיכה לכמות גבוהה של השקעות זרות שנכנסות ישירות להודו.

בזכות רמת צריכה פרטית גבוהה יחסית, נהנית הודו ממידה של ריחוק מהחולי של המשקים המפותחים במערב. אוכלוסייתה הצעירה ושלטון מקומי אשר תומך בקידום הליברליזציה של הכלכלה, תומכים גם הם בפוטנציאל הצמיחה שלה.

איומים מכיוונים שונים

שנת 2010 היטיבה עם מניות חברות התקשורת בישראל, ועל אף הורדת דמי הקישוריות והמלצות רגולטוריות נוספות מרחיקות לכת, מניותיהן סיימו שנה מוצלחת. מרבית החברות בענף היכו את תשואת מדד ת"א 100.

הרווחיות הגבוהה של חברות התקשורת, ההוצאה הגבוהה של משקי הבית על שירותי תקשורת והדר תחרות ממשית בענף, הביאו את הרגולטור לנקוט פעילות נחושה ונמרצת, שאת תוצאותיה על חברות התקשורת נראה בשנים הבאות.

חברות הסלולר צפויות להיפגע מהורדת דמי הקישוריות, עם כניסת מתחרים חדשים לענף כדוגמת מפעיל סלולרי חדש הצפוי ב-2012 וכניסת מפעיל וירטואלי (MVNO) הצפוי ב-2014. כמו כן הן צפויות להיפגע ממהפכת הטלפונים החכמים, שחדירתם הגבוהה לשוק מעלה בצורה ניכרת את הסיכון של אפליקציות עוקפות מפעיל סלולרי כגון WhatsApp.

c דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות

14.פתרונות למלחמות החדשות

מלחמות ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן וכן העימותים של צה"ל בשטחים, הדגישו את השינוי שחל בסביבת הלחימה ובאיומים שאליהם נחשפים צבאות מערביים. הצבאות מחפשים פתרונות המותאמים ללחימה א-סימטרית (כמו לחימה בטרור ובכוחות גרילה), תוך הקטנת רמת הנפגעים למינימום.

בהתאם, נדרשים הצבאות לשפר את מערכי השליטה והבקרה, לפתח שימוש בכלים בלתי-מאוישים ולהגביר את המיגון הן של הלוחמים והן של תומכי הלחימה.

בתחום זה פועלות כמה חברות ישראליות, וביניהן פמס ואלביט מערכות, שצפויות להציג בשנים הקרובות צמיחה בתוצאותיהן. מאזן חזק ונזילות גבוהה, שמאפיינים אותן, יאפשרו להן לצמוח גם באמצעות רכישות.

עוד נציין כי פמס נהנית משיעורי רווחיות גבוהים מהממוצע, ואלביט מערכות נהנית מצבר הזמנות גבוה, וכי רמות המחירים של שתי המניות בהחלט סבירות.

עדיף להתמקד בבנות

שוויין של חברות החזקה נגזר משווי החזקותיהן בחברות בנות אל מול החוב. לרוב, לחברות אלה אין הכנסות משלהן והן מתבססות על קבלת דיבידנדים, החזר הלוואות בעלים, דמי ניהול מהחברות הבנות ומימוש אחזקות.

להשקעה בחברות החזקה יש חסרונות רבים, וביניהם החשיפה לסל של חברות, שבחלקן המשקיע לא מעוניין, החשיפה לשינויים בפורטפוליו עצמו, חוסר המיקוד העסקי והגיאוגרפי של חלק מהחברות ועוד.

בעבר היו חברות ההחזקה חלק מרכזי מהמדדים הגדולים בבורסה. כיום משקל כולן יחד במדדים מסתכם באחוזים ספורים. במרבית חברות האחזקה בבורסה רמות המחירים די מלאות, ושיעורי הדיסקאונט מצויים בתחום הנורמה.

בנקודת הזמן הנוכחית, ברוב המקרים, השקעה ישירה בחברות בנות תביא בטווח הארוך לתוצאה טובה יותר.

c מיכאל בן יעקב ושמעון אוליאל מאנליסט

15.הקנגורו שומר על חוסן

קשה למצוא היום בעולם איגרות חוב בעלות תשואות לפדיון סבירות. לעומת זאת, באוסטרליה, מדינה מפותחת בעלת כלכלה חזקה, המצב שונה.

כלכלת אוסטרליה עברה את המשבר בצורה מרשימה, תוך פגיעה מינורית יחסית. אוסטרליה, כמו ישראל, נחלצה מהמשבר במהירות וגם שם התחילה עלייה במחירי הנדל"ן והתגברות של לחצי אינפלציה.

הבנק המרכזי האוסטרלי העלה במהירות את הריבית עד רמה של 4.75%. ניתן למצוא איגרות חוב קונצרניות באוסטרליה בעלות דירוג אשראי של BBB (רמת דירוג דומה לזו של החברות החזקות ביותר בישראל) בתשואה של מעל 7% לתקופה של כ-5 שנים. אשר לסיכון המטבע, נציין כי המטבע האוסטרלי יציב בזכות הכלכלה החזקה, הריבית הגבוהה ומחירי הסחורות העולים.

כשהאינפלציה מרימה ראש

בתקופה האחרונה סביבת האינפלציה במשק מתחילה לעלות. ישנן כמה סיבות לכך, וביניהן מחירי הסחורות החקלאיות והמתכות, שהגיעו כמעט לרמות השיא. המשק צומח בקצב גבוה תוך ירידה בשיעור האבטלה, והדבר מתחיל להשפיע על השכר. כמו כן, סקטורים רבים במשק מעלים את דרישות השכר ומקבלים העלאות נדיבות מהממשלה.

כל זה קורה על רקע ריבית מאוד נמוכה שעליה שומר בנק ישראל, בין היתר במטרה לבלום את התחזקותו של השקל. בתנאים הללו מתחזקת הסבירות להתגברות האינפלציה במשק. במצב שנוצר עדיף למשקיע להקטין חשיפה לאיגרות החוב השקליות.

c אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז'

16.מחפשים אנרגיה בים

בעוד הביקושים לנפט רק מוסיפים לעלות, המאגרים היבשתיים מתרוקנים בקצב מבהיל, וחברות הנפט נאלצות לפנות למקורות אנרגיה חליפיים ויקרים להפקה, כגון שדות תת-ימיים וחולות נפט. כתוצאה מכך, הביקוש לשירותים של קבלניות הקידוחים התת-ימיים גדל בשנים האחרונות בשיעור של מעל 20% בשנה.

למרות העובדה שמדובר בשוק עם חסמי כניסה טכנולוגיים ופיננסיים גבוהים, ולמרות עלייה מתמשכת בביקושים, המניות עדיין מתומחרות בזול. זאת, בין היתר עקב האסון דליפת הנפט של חברת BP במפרץ מקסיקו.

חברות מהסקטור, כגון נובל (סימול בבורסת ניו יורק: NE), Atwood Oceanics (ATW) ו-Transocean (RIG), פועלות ברמת מינוף נמוכה ומתומחרות סביב מכפיל רווח עתידי ממוצע של פחות 10, ונראה כי עדיין יש הרבה פוטנציאל בתחום.

ההתאוששות הכלכלית דווקא תפגע

החוב של ממשלת ארה"ב מרקיע שחקים. בשנה האחרונה הגיעה רמת החוב לכ-80% מהתוצר והגירעון עמד על קרוב ל-9%. מבחינת מספרית, סך החוב הגיע לסכום בלתי נתפס של 14 טריליון דולר, והתשואה על איגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים ירדה לרמה של פחות מ-2.5%.

העובדה שהתשואות על האג"ח האמריקניות נמוכות מאוד נובעת בעיקר מהעובדה שהן עדיין (ובמידה רבה של צדק) נחשבות למפלט הבטוח ביותר בתקופות משבר.

ואולם, הירידה במפלס החרדה בשווקים לצד התאוששות הכלכלות תביא את המשקיעים לתמחר חוב בהתבסס על שיקולים כלכליים גרידא, ללא שיקולים אמוציונליים, ואז קיים סיכוי גבוה שהמשקיעים ידרשו תשואה גבוהה יותר על כספם שמושקע באיגרות האמריקניות.

c ערן קלינסקי ורון אלקון מאפסילון

17. חוזרים למניות הכבדות והטובות

בתקופות של אי-ודאות מניות הדיבידנד מספקות פתרון אטרקטיבי של הכנסה בטוחה לצד פוטנציאל לרווחי הון במידה ששוק המניות ימשיך לעלות.

בסביבה הנוכחית של ריביות נמוכות, העדר אלטרנטיבות אטרקטיביות, שפע של מזומנים במאזני החברות ורמת מחירים סבירה במניות החברות הגדולות, חוזרים המשקיעים למניות בעלות רקורד של חלוקת דיבידנד.

מדובר במניות של חברות גדולות, ברובן ותיקות, בעלות מאזנים יציבים, נתח שוק גדול ומותג מוכר.

תשואת הדיבידנד הגבוהה תתדלק את הרכישות החוזרות של מניות (Buy Back), שנפוצות במצבים של עודפי מזומנים שנאגרו בחברות. פעולה זו מקטינה את כמות המניות ואמורה להקפיץ את ערכן של אלו שנותרו להיסחר.

המצב הולך ומחריף

הבעיות באירופה יתחדשו ב-2011 ובעוצמה חזקה מאשתקד. המדיניות הנוקשה וההסכמים הדרקוניים שדורשים האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית ממדינות הפריפריה מוכות החוב בתמורה לסיוע, יוסיפו להכביד על כלכלות אלו ובסופו של דבר עלולים להכריע אותן.

בנוסף, נראה כי בהיעדר הרחבות פיסקליות ורמות שכר נמוכות יחסית, התוכניות הנוכחיות רק ירסקו את הצמיחה, יורידו את רמות המחירים ויעמיקו את משבר החובות.

האירופים כועסים על המצב, והדבר ייצור לחץ על הפוליטיקאים לבדוק מחדש את כדאיות ההשתייכות לאיחוד האירופי. בשלב זה קשה להעריך מתי תגיע אותה נקודת רתיחה, אבל בסביבה כזו נראה כי האטרקטיבית של שוקי המניות באירופה אינה גבוהה.

c יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה, אקסלנס

18. המגזר שמתאושש אחרון

מחירי הנדל"ן בעולם מגיבים בדרך כלל באיחור להתאוששות כלכלית, ולכן הם צפויים להתאושש בשנת 2011. יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי, ציין באחרונה כי הכלכלה יצאה מהמיתון וכי קצבי הצמיחה שנרשמו ברבעונים האחרונים יימשכו. ההתאוששות של הכלכלה תביא לשיפור בתחושת העושר של האזרחים, ולכן צפוי שיפור גם בביקושים לנדל"ן ולמניות הנדל"ן.

למרות שמספר עיקולי הבתים בארה"ב צפוי להישאר גבוה בשנת 2011 (ואף לעלות על זה של 2010), צפויה התייצבות במחירי הנדל"ן ואף עלייה מסוימת לקראת סוף השנה.

השווקים המתעוררים אמורים ליהנות מגל חדש של השקעות זרים בנדל"ן ובתשתיות, והיווצרותו של מעמד בינוני במדינות אלו תהפוך את שוק הנדל"ן של כל אחת לאטרקטיבי.

ללא תגליות חדשות, אין סיבה לעליות

סקטור חיפושי הגז הוא מקרה קלאסי של "לקנות בשמועות ולמכור בידיעות". מרגע שמגיעה אינדיקציה כי נמצא גז בכמות מסחרית, יורדים שיעורי ההיוון להערכת שווי המאגר באופן דרסטי, ובהתאם עולים מחירי המניות והשותפויות. גם שאר מניות הסקטור שאינן קשורות ישירות לתגלית, נהנות מרוח גבית.

ואולם, ללא גילויים חדשים, הפוטנציאל לשינויים דרמטיים בשוויי השותפויות ומניות חיפוש הגז קטן. עד שיזרום גז מהמאגרים שנמצאו (וזה ייקח עוד 3-4 שנים), המשקיעים יהיו חשופים לתנודות ולסיכונים נוספים, ולכן סביר שהם יעדיפו לממש רווחים שצברו, והדבר יגרום לחץ כלפי מטה על מחיר המניה. על כן, ללא תגליות חדשות ב-2011, המגמה הכללית בענף צפויה להיות שלילית.

c ארז קופטש ויונתן לנדאו ממחלקת המחקר של בנק דיסקונט

19.מזג האוויר השתגע

הקיץ האחרון זכור בעיקר בשל גל החום החמור שפקד את אירופה. ברוסיה השתוללו שריפות ענק שגרמו לכלכלה נזקים בסך 15 מיליארד דולר. שליש מיבולי החיטה של המדינה נשרפו, ורוסיה נאלצה להכריז על הקפאה זמנית של ייצוא החיטה עד סוף השנה.

השנה החדשה החלה בגל קור חסר תקדים ובסופות שלגים ששיתקו את אירופה, והדבר הביא לעליית מחירי הסחורות. הנפט נמצא ברמות שיא בשנתיים האחרונות (90 דולר לחבית), מחירי הקקאו עלו לשיא של 21 שנה, ואף מחירי התירס והחיטה האמירו במאות אחוזים בשנה האחרונה.

אם שנת 2011 תתאפיין באירועים דומים, אנחנו עשויים להיקלע למשבר מזון. השקעה בחברות חקלאות בעייתית למדי מכיוון שהחברות אמנם ייהנו מעליית מחירים אבל יסבלו מירידה במכירות, ולכן עדיף להיחשף ישירות לסחורות החקלאיות.

פערים מסוכנים

הקריטריון העיקרי לבחינת אטרקטיביות האחזקה במדד התל בונד (מדד איגרות החוב הקונצרניות הגדולות) הוא פער התשואה לפדיון בין המדד לבין האג"ח הממשלתית באותו מח"מ.

בתקופת טרום המשבר של 2008, נסחר מדד התל בונד 40 בפער תשואה של 2.2%-2.5% מול האג"ח הממשלתית. הפער גדל והלך ככל שהמשבר החריף עד שבשיא המשבר הוא הגיע ל-9.44%. כיום הפער עומד על 1.81% בלבד.

משבר החובות באירופה, עליית תשואות בארה"ב וציפיות להעלאת ריבית הן סיבות לתחילת מהלך של עליית התשואות במדד, והדבר יגרום להפסדי הון. מדדי התל בונד נמצאים כיום ברמות שיא, כך שגם תחת הנחה של פריחה כלכלית ושלום עולמי קשה להאמין שהמרווחים הנמוכים יישמרו ולכן כדאי להיזהר מהשקעה במדד התל בונד 40.

c קובי נימקובסקי, מנכ"ל אלומות-ספרינט

20.ימשיכו להניב תשואה עודפת

איגרות החוב של חברות הנדל"ן המניב הציגו בשנתיים האחרונות תשואה עודפת, ומגמה זו צפויה להימשך גם השנה. חברות הנדל"ן המניב בארץ נמצאות בצמיחה שמתבטאת בהמשך הקמת נכסים חדשים. במקביל, שיעורי התפוסה בנכסים הקיימים נותרו גבוהים ולא נרשמה ירידה משמעותית במחירי השכירויות.

חברות רבות ניצלו את הריבית הנמוכה וגייסו חוב בעלות נמוכה. חברות אלה ישאפו גם השנה לארגן מחדש את החובות שלהן, והדבר ייטיב עם האג"ח הקיימות בעלות מח"מ קצר ובינוני.

הסיכון העיקרי כיום הוא פגיעה בתזרים בשל ירידה בשיעורי התפוסה או ירידה בדמי השכירות. גורם נוסף שיש לבדוק הוא תזרים המזומנים אל מול תשלומי הריבית והקרן. בין האג"ח המעניינות נציין את אג"ח א' של אמות, אג"ח א' של בריטיש ישראל, אג"ח ג' של ריט 1 ואג"ח ג' של ביג.

התקציבים לא מגיעים

מדי שנה בחמש השנים האחרונות סקרנו את סקטור התשתיות האירופי בתקווה שיתחילו פרויקטים לשיפור התשתיות, ובכל שנה התבדינו. למרות מצב התשתיות המיושן באירופה בתחום המים והחשמל, ולמרות הכוונה לעבור לתשתיות ירוקות, התקציבים לא מגיעים.

משבר החובות של מדינות גוש האירו הוביל ממשלות לבצע קיצוצים נרחבים בתקציבים. צעדים אלו בהחלט לא תומכים ביציאה לפרויקטים חדשים מקיפים, וכך יורדת כדאיות ההשקעה בחברות הפועלות בסקטור זה.

יש אמנם חברות הפועלות גם מחוץ לגוש האירו, באזורים כגון המזרח הרחוק, אך ככל הנראה ההכנסות מן הפעילות שם יפצו על ירידה בפעילות המקומית ולא יובילו לצמיחה בתוצאות. המשך הפעלת תוכניות חילוץ של מדינות בגוש האירו תומך בהמשך היחלשותו של האירו, וכך נוספת סיבה לחוסר כדאיות ההשקעה.

c גיל קופפרברג, מנהל השקעות בדסק מוסדיים של תמיר-פישמן

21. נדל"ן במזרח אירופה לא ממונף

פלאזה סנטרס עוסקת משנת 1996 בייזום ופיתוח מרכזי קניות במרכז ומזרח אירופה. כמו כן שותפה החברה בקרן השקעות בנדל"ן מניב בארה"ב ובבניית דירות למגורים בהודו עם החברה האם שלה, אלביט הדמיה.

אסטרטגיית החברה היא מכירת המרכזים המסחריים לאחר בנייתם או השבחתם. עד כה מכרה החברה כ-26 מרכזים מסחריים בתמורה כוללת של כ-1.2 מיליארד אירו.

יחסיה הפיננסיים של החברה טובים - הונה העצמי עומד על כ-630 מיליון אירו ויחס החוב למאזן עומד על שיעור של כ-52%.

לחברה שתי סדרות חוב בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל ומדורגות A. אג"ח סדרה ב' של פלאזה סנטרס נושאת תשואה של כ-4.1% צמוד, המשקף מרווח של כ-4% על האג"ח הממשלתית המקבילה.

הסיכוי לא מפצה על הסיכון

כבר שנים שאיגרות החוב הממשלתיות מוכיחות את עצמן כהשקעה מצוינת, אך הן הצליחו בעיקר בשל הירידה המתמשכת בסביבת הריבית בעולם בשנים האחרונות. כעת עולה השאלה האם איגרות החוב יצליחו לחזור על הישגי העבר.

האפיק הממשלתי עלול להיפגע גם בתרחיש של ירידת שיעור החיסכון במדינות המתפתחות. רוב חובות המערב מוחזקים בעיקר בידי משקיעים באסיה. אם אותן מדינות יקטינו את שיעור החיסכון, עשויים להיות קשיים במימון החובות הגדולים, והדבר יגרור גם הוא עליית תשואות באיגרות החוב.

אמנם קיימים תרחישים שלפיהם התשואות ממשיכות לרדת, בעיקר במקרה של חזרה למשבר או נפילה של מחירי הסחורות, אך הסיכוי לא מספיק גבוה ביחס לסיכון.

c אריק פרץ ואמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים

22.הפרסומים השליליים לא פוגעים בתוצאות

כחברה מובילה בתחום התרופות הגנריות, טבע מותקפת משפטית באורח תדיר על ידי יצרניות התרופות האתיות המנסות למנוע ממנה לשחוק את שולי הרווח של תרופותיהן. שוק ההון חושש משחיקה בצנרת אישורי התרופות של טבע וממלחמת מחירים, איומים אשר עלולים לגבות מחיר שיתבטא בירידת רווחיה של טבע ובפגיעה במחיר מנייתה.

למרות רצף הפרסומים בנושא, הדבר אינו ניכר בתוצאותיה של החברה והן המשיכו להיות טובות כמו גם התחזית החיובית לשנת 2011.

החששות העיקריים הקשורים בטבע נוגעים לאישור גרסאות גנריות לתרופת הדגל הקופקסון, המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. לאור העובדה כי על טבע יהיה להיערך לשחיקת מרווחים מתרופת הקופקסון, אנו רואים את החברה נכנסת לעולם פיתוחי הביוטק, אשר עשוי להקנות לה יתרונות תחרותיים רבים.

כשהעלאת ריבית פוגשת הורדת דירוג

התשואה הפנימית של מדד התל בונד 20, הכולל את 20 איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, עומדת על 2.3% והמח"מ הממוצע הוא 4.6 שנים. התשואה משקפת פרמיית סיכון סבירה של 1.8% לעומת המקבילה הממשלתית, אבל יש לזכור כי אנו נמצאים בפתח של רצף העלאות ריבית במשק הישראלי, והדבר צפוי לגרום הפסדי הון למחזיקי האג"ח.

פרמטר נוסף אשר יש להביא בחשבון הוא הרכב המדד. בתל בונד 20 נכללות כמה חברות שספגו הורדות דירוג בחודשים האחרונים ובהן איגרת החוב של חברת החשמל, שהיא הגדולה ביותר במדד. לאחרונה הפחיתה חברת S&P העולמית את דירוג האשראי של החברה ל-BB מינוס בעקבות חששות מהמאזן הכספי של החברה.

c עומר ברוך, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פריקו

23.הקאמבק של מניות הצריכה

נתוני התעסוקה בארה"ב, המהווים את הברומטר החשוב ביותר לבחינת ההתאוששות הכלכלית, מצביעים בחודשים האחרונים על התאוששות מתונה אך עקבית במספר המשרות שמיתוספות למשק האמריקני. מניות של חברות אמריקניות הפועלות בתחום הצריכה ומתאפיינות במאזנים יציבים ובמותג חזק ייהנו מההתאוששות.

רוב המניות הללו מניבות תשואת דיבידנד נאה של כ-3% בממוצע. בין המניות הללו ניתן לציין את פרוקטר אנד גמבל, וול מארט, קוקה קולה, קראפט, פפסיקו, פיליפ מוריס ועוד. ניתן להיחשף אליהן דרך תעודת סל xlp הנסחרת בארה"ב. ההשקעה באמצעות התעודה מוזילה עלויות קנייה ומכירה של סל מניות ומאפשרת את פיזור ההשקעה על פני מספר רב של מניות בתחום הצריכה.

לקצר ומהר

ההתאוששות הכלכלית בארה"ב צפויה לגרום לעלייה מתונה בתשואות האג"ח בעולם. ככל שהאג"ח ארוכות יותר, השינוי יהיה משמעותי יותר. נוסיף לכך את אפקט העדר: משקיעים רבים נהרו לאג"ח הארוכות, וברגע שהציבור יבין כי התשואות משנות כיוון, הוא צפוי להיפטר מהסחורה במהירות, והדבר יחריף את הירידות.

הבעיה בולטת במיוחד באג"ח ארוכות של שווקים מתעוררים כמו ברזיל ומקסיקו ששילמו ריבית גבוהה ונהנו מירידה במרווח שבו נסחרו האג"ח שלהן לעומת אג"ח אמריקניות ואירופיות.

למי שמחזיק באג"ח אלה, מומלץ לקצר את המח"מ לשנתיים עד שלוש או לחלופין להשקיע בפיקדונות על מנת לנצל את עליית התשואות ולחזור ולהשקיע בעתיד במחירים טובים יותר.

c אמיר חייק, כלכלן ראשי בבנק איגוד

24. פגיעה נמוכה יותר מששינסקי

נפטא עוסקת בתחום הנפט והגז והפקתם בישראל ובארה"ב, ובתחום הנדל"ן. בתחום הגז והנפט בישראל, החברה פועלת באמצעות חברת ישראמקו נגב 2, בה היא מחזיקה ב-16.9%. ישראמקו נגב 2 מחזיקה בזכויות ברשיונות הקידוח "תמר" ו"דלית" שליד חופי חיפה, והכנסות תמר נאמדות ביותר מ-40 מיליארד דולר.

כמו כן נפטא מחזיקה ב-52.4% ממניות ישראמקו אינק, הפועלת בתחום הנפט בארה"ב. על פי מבנה החברה, ההכנסות מקידוחי תמר ודלית אמורים להיות משולמים לישראמקו אינק ולא לישראמקו נגב.

לאור הירידות האחרונות במניית נפטא, בין היתר על רקע המלצות ועדת ששינסקי, נראה כי השוק אינו מתמחר נכון את נכסי נפטא. נפטא המחזיקה רק ב-52.4% מישראמקו אינק תיפגע מהמלצות ששינסקי פחות מאשר דלק אנרגיה, לדוגמא, שזכאית ל-100% מההכנסות מאבנר ודלק קידוחים השותפות גם כן בתמר. לפיכך, מניות נפטא היו אמורות לרדת פחות ממניותיהן של שותפותיה בתמר ולא כפי שהיה בפועל.

איום מצד המטבעות

זרם הכספים לשווקים המתעוררים נמשך, על רקע ההנחה שהמדינות יצליחו לשמור על צמיחה מהירה והמטבעות שלהן ימשיכו להתחזק לעומת הדולר. התחזקות המטבע היוותה חלק משמעותי מאוד מהתשואה. כך לדוגמה, תשואת של הבורסה בברזיל הייתה 1% בלבד, אך המטבע הברזילאי התחזק בשנה האחרונה ב-13% לעומת הדולר וב-23% לעומת האירו, כך שהמשקיעים הזרים במדינה הרוויחו בעיקר מהתחזקות המטבע.

התחזקות המטבע מאפיינת שווקים מתעוררים רבים, בייחוד בדרום אמריקה. כיום, לאחר 3 שנים של עליות, כלל לא בטוח שהמגמה תימשך. בשווקים המפותחים הריביות כיום נמוכות באופן משמעותי, אך מנגד רמת המכפילים בבורסה דומה לזו שבשווקים המתעוררים. כך לדוגמה המכפיל בברזיל הוא 14.5 - בדומה למכפיל של מדד S&P500 בארה"ב וגבוה מבאירופה, שם המכפיל של מדד יורוסטוקס 50 הוא 12.

c מחלקת המחקר buy side בהראל פיננסים