הטבות בשכר עוה"ד: במשרדים מפגרים אחרי חברות והמגזר הציבורי

ב-2011 נרשם שיפור בתנאים הנלווים לשכר עוה"ד וערכם יכול להגיע עד ל-25% מהשכר * ההטבה הנפוצה ביותר היא חניה (לכ-53% מעוה"ד) ואחריה טלפון נייד (לכ-42%) וקרן השתלמות (לכ-33%) * הכי פחות מתגמל: לעבוד במשרד קטן או בינוני

לפני כשלושה שבועות, בסמוך מאוד למועד שבו החלה "מחאת האוהלים", התחילה גם פגרת בתי המשפט ו-50 אלף עוה"ד הפעילים בישראל יצאו לחופשת הקיץ השנתית. למרות שהם נמצאים בחופש, רק מעטים מקרב עוה"ד רתמו את עצמם למען המאבק לצדק חברתי ונראה שרובם מעדיפים להעביר את ימי יולי-אוגוסט החמים בנסיעות לחו"ל או בנופש ברחבי הארץ.

לחוסר המעורבות היחסי של עוה"ד במחאה החברתית אפשר לספק הסברים רבים. אחד מהם הוא שלמרות שישראל מדורגת במקום הראשון בעולם במספר עוה"ד לנפש, רוב עוה"ד עדיין מרוויחים שכר שהוא גבוה באופן משמעותי מהממוצע במשק, ולכן הם סובלים פחות מהבעיות שבגינן פרצה המחאה ומתקשים להזדהות עם מטרותיה.

אבל לא רק משכורות הבסיס של עוה"ד הן עדיין מעל הממוצע במשק. לפי סקר שערכה "קודקס", חברת ההשמה למשפטנים המובילה בישראל בקרב כאלף עו"ד ומתפרסם ב"גלובס", גם התנאים הנלווים שמקבלים עוה"ד לשכרם בשנת 2011, כמו מקום חניה, טלפון סלולרי, קרן השתלמות, הוצאות אש"ל ואחזקת רכב הם חריגים בנוף העבודה הישראלי.

לפי הסקר, בשנת 2011 מקבלים 53.2% מקרב עוה"ד חניה חינם מטעם המעסיק; ל-41.7% מממן המעסיק את הוצאות הטלפון הנייד; ל-32.7% מעוה"ד יש קרן השתלמות; 18.7% זוכים להשתתפות במימון ארוחותיהם; 11.6% יוצאים לנופש שנתי מטעם המשרד; 9.7% מעוה"ד שהשתתפו בסקר העידו כי הם מקבלים משכורת 13; 8.8% כי קיבלו תוספת אחזקת רכב ו-7% כי הם מקבלים רכב צמוד על חשבון המעסיק.

עוד עולה מהסקר, כי בכל הפרמטרים, פרט לחניה, חל השנה גידול במספר עורכי-הדין שמקבלים את התנאים הנלווים ביחס לשנה שעברה וגידול משמעותי עוד יותר ביחס לשנת 2009.

מנכ"ל קודקס, אלינור מור-סיטבון, מסבירה כי התנאים הנלווים לשכר נתפסים בעיני עוה"ד כחלק אינטגרלי מהשכר עצמו, ולעתים קיומה של הטבה כזו או אחרת עשוי להוות לשון מאזניים במו"מ מול המעסיק ולהכריע את הכף לגבי מקום העבודה. "ערך התנאים הנלווים הללו יכול להגיע עד ל-25% מהשכר ולהוות תוספת משמעותית לתלוש המשכורת", מציינת מור-סיטבון. ישנם מקרים, כמו מקום חניה, בהם ההטבה היא כה נפוצה עד שהיא הופכת סטנדרט בענף ועוה"ד מצפים לקבלה ומשקללים אותה בשכרם. לעומת זאת, יש תנאים נלווים, כמו למשל רכב צמוד, שהם נדירים וייחודיים, ואם הם ניתנים הם מייצרים ביקוש ושיח חיובי למשרד שמעניק אותם".

את השיפור שרואים השנה בתנאים הנלווים של עוה"ד לעומת 2010 ובוודאי לעומת 2009 מסבירה מור-סיטבון בכך שהוא "תולדה של אקלים כלכלי חיובי יותר בענף לעומת שנים קודמות".

סקר התנאים הנלווים של קודקס בדק גם את השוני בתנאים הנלווים שמעניקים המעסיקים הפרטיים לעומת המעסיק הציבורי והחברות. התוצאות מעלות כי עוה"ד המועסקים בחברות ובמגזר הציבורי זוכים להרבה יותר תנאים נלווים מאשר עורכי הדין העובדים במגזר הפרטי. כך למשל, ל-88% מעוה"ד שמועסקים במגזר הציבורי ול-74% מקרב עוה"ד העובדים בחברות יש קרן השתלמות, בעוד שרק כ-18% מעוה"ד הפרטיים מקבלים הטבה זו מהמעסיק; פער דומה ניתן למצוא באחזקת רכב. בעוד ש-51.4% מעוה"ד במגזר הציבורי ו-18.6% מעוה"ד המועסקים בחברות מקבלים אחזקת רכב, רק 4.8% מעוה"ד הפרטיים מקבלים אחזקת רכב.

יתרון לגודל

עוד עולה מהסקר שמשרדי עוה"ד הגדולים והגדולים מאוד מעניקים הרבה יותר הטבות לשכר מאשר המשרדים הקטנים. ל-81.6% מעוה"ד המועסקים במשרדים הגדולים ביותר יש מקום חניה במקום עבודתם, בעוד שרק ל-32.7% מעוה"ד במשרדים הקטנים יש חניה בצמוד למשרד; עבור 65.8% מעוה"ד במשרדים הגדולים מאוד ו-48.6% מעוה"ד במשרדים הגדולים מממן המעסיק את הוצאות הטלפון הנייד, בעוד שרק 32.5% מעוה"ד במשרדים בינוניים ו-17% במשרדים הקטנים - זוכים להטבה זו.