ביניש בדיון על עסקת שליט: "דילמה קשה מאוד"

המדינה: "על בג"ץ להימנע מלהתערב בהחלטת הממשלה לשחרור אסירים, זה נושא מדיני מובהק" f זאב ראפ, אביה של הלנה ראפ שנרצחה בבת ים ב-1992, לנועם שליט: "יש לי התחייבות של 3 ראשי ממשלה שלא ישוחרר רוצח בתי. אני רוצה לדעת אם מה שאומר ראש ממשלה זה 'כלאם פאדי'" ביהמ"ש צפוי לדחות העתירות

משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בפיגועים שבוצעו על ידי רוצחים שאמורים לשהתחרר בעסקת שליט, איימו להתאבד אם ישוחררו הרוצחים, כך אומרים ל"גלובס" גורמים בכירים במשרד המשפטים, שהפעיל מרכז מידע למשפחות נפגעים מאז חתימת ההסכם ועד מועד הדיון בבג"ץ היום (ב'). לדברי הגורמים, מחזות קורעי לב מצד המשפחות השכולות לא היו מעולם, בכל המפגשים הקודמים של אנשי משרד המשפטים ומחלקת החנינות עם משפחות שכולות, בעסקאות שחרור קודמות.

"מה המסר לחברה הפלסטינית?"

זעקת המשפחות השכולות כנגד העיסקה, והתנגדותן הן על בסיס תחושתן האישית והן לאור הסכנה הנובעת משחרור טרוריסטים רצחניים, הייתה גם הקול המרכזי שעלה מהדיון בעתירות שהתקיים בצהריים בבג"ץ נגד ביצוע העיסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. זאב ראפ, אביה של הלנה ראפ שנרצחה בבת ים ב-1992, אמר לאביו של גלעד, נועם שליט: "יש לי התחייבות של שלושה ראשי ממשלה שלא ישוחרר רוצח בתי. אני שוקל ברצינות להחזיר את תעודות הזהות ופנקסי המילואים של כל המשפחה". האב השכול יוסי צור, שבנו נהרג בפיגוע בחיפה, אמר לנועם שליט: "למה באת לכאן? חבל שבאת לכן, זו לא רק תקיעת סכין, אלא גם סיבוב של הסכין". אח שכול אחר אמר לשליט כי עליו להניף דגל שחור על גג ביתו.

עו"ד מאיר סחיווסחורדר, ששכל חמישה מבני משפחתו בפיגוע במסעדת סברו בירושלים ב-2001, הגיש עתירה משלו לבית המשפט, ואמר לשופטים: "דווקא העובדה שנותנים לנועם שליט את זכות העמידה אומרת שאנו באים להגן על הפרט ולא על הכלל. כשאני אראה את הרוצחת ששחטה את ההורים שלי ואת האחים שלי מסתובבת מעל כל במה חופשית בעולם, כשמאחוריה תלויים פוסטרים של ההורים שלי שהיא שחטה, ושהיא תסביר להם שאפשר לשחוט את הציונים במדינת היהודים, תצטרפו אלי כי אין מחיר, והיא תעשה את זה בקטאר, בדובאי, בגרמניה, באיטליה, בארה"ב ויפרסו לה שטיחים אדומים כי היא הכניעה את העם היהודי. אני לא אוכל להתמודד עם זה".

חובב נוריאל, בנו של ששון נוריאל, שנחטף ונרצח ב-2005, דיבר אל השופטים בקול רועד: "רוב החוליה שחטפה ורצחה את אבא שלי הולכת הביתה. אלה שחטפו אותו, היכו אותו, הדוקר שדקר את אבא שלי כשהוא קשור בידיים וברגליים הוא הולך הביתה. מדינת ישראל מוכנה שהוא לא יישב בכלא. מה המסר לחברה הפלסטינית? המסר שמתקבל הוא שדרך האלימות היא הדרך הנכונה. אני לא מדבר מתוך רגש של צדק ונקמה, אלא על העתיד הקרוב ביותר. אני לא רוצה שיהיו עוד אנשים שיחוו את הייסורים והסבל שאנחנו עוברים. הפכנו להיות רסיסי אדם, ואנחנו רוצים למנוע מכך שאנשים נוספים בארץ יצטרפו למעגל המקולל הזה שרווי בדם".

מצד אחר ביקש להצטרף לדיון בעתירה, במעמד של ידיד בית המשפט, גם ניר אורן, מנכ"ל פורום משפחות שכולות בעד פיוס, שביקש להביע תמיכה של משפחות שכולות אחרות בעיסקה להחזרת גלעד שליט. "אנחנו לא יודעים מה מוביל בדיוק לטרור", אמר אורן, "אנחנו יודעים שיש לנו משהו אחד ביד, הוא היכולת להציל חייל ישראל אחד, ולשמור על הזהות היהודית הערכית שאנחנו מוכנים לשלם מחיר כדי להציל חיים".

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, והשופטים אליעזר ריבלין וחנן מלצר, הקשיבו לזעקת המשפחות. ביניש הביעה הבנה לטיעוני העותרים: "כל הבעייתיות המוסרית, המשפטית, פרושה בפני כולנו, בתוך עמנו אנחנו יושבים, זה נכון גם במטען, גם בכאב, גם בהיסטוריה. אין צורך להסביר לנו פה, בבית משפט של מדינת ישראל, את ההיסטוריה הכאובה הזו. הדילמות הן קשות מאוד. למערכת המשפט ישנו הקושי, המחיר הוא ביטול של החלטות משפטיות, של פסקי דין, של מאמץ של גורמי הביטחון וגורמי המשפט, כדי שהאנשים האלה יהיו מאחורי סורג ובריח. מה, אנחנו לא נמצאים באותה מדינה? לא חשופים לאותו הרג?"

"עניין מדיני"

הפרקליטות הגישה את תשובתה לעתירות זמן קצר בלבד לפני מועד הדיון. בתשובה ציינו נציגות הפרקליטות, עו"ד אסנת מנדל ומיכל צוק, כי התנגדותן של המשפחות השכולות לשחרור המחבלים שרצחו את יקיריהן הובאה לידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והממשלה והיא מובאת גם לידיעת הגורמים המופקדים על ההקלה בעונש, שר המשפטים ונשיא המדינה או אלוף פיקוד המרכז. לטענת הפרקליטות, על בג"ץ להימנע מלהתערב בהחלטת הממשלה לשחרור אסירים, מאחר שהממשלה היא המופקדת על השמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה, והממשלה היא שקבעה שזו ההחלטה הנכונה. "זהו נושא מדיני מובהק, השיקולים הם מדיניים ופוליטיים".

נועם שליט, שהצטרף כמשיב לעתירות, הגיע לפני הצהריים לבג"ץ וישב בפנים חתומות בשורה הראשונה באולם. לטענת משפחת שליט, עיכוב כלשהו, ולו הקטן ביותר, בעסקת החילופים מהווה איום על חייו של גלעד שליט. *במציאות שאנחנו חיים בה במזרח התיכון", הודיע שליט, "כל עיכוב, דחייה או שינוי של העסקה עלול לגרום לביטולה ומהווה סכנת חיים לגלעד בננו. מדובר בפיקוח נפש מובהק*.

פסק הדין צפוי להתקבל עוד היום משום הדחיפות, והשופטים צפויים לדחות העתירות נגד העיסקה