תחמושת חדשה לתנועת המחאה בארה"ב: עלייה דרמטית בהכנסות המאיון העליון

נתונים של משרד פדרלי מאששים את הטענות שלפיהן העשירים נעשים עשירים יותר בין 1979 ל-2007, רשם המאיון העליון צמיחה ממוצעת של 275%

עכשיו זה רשמי: עלייה דרמטית נרשמה בהכנסות המאיון העליון בארה"ב ב-30 השנים שחלפו, בעוד שצמיחת ההכנסות של 20 המאיונים התחתונים באותו פרק זמן הייתה זעומה ביותר. בה בעת, מדיניות המיסים הפדרלית נעשתה פחות יעילה כמכשיר לחלוקה שוויונית יותר של העוגה הלאומית. כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (ג') המשרד לענייני תקציב שליד הקונגרס (CBO), סוכנות פדרלית לניתוח תקציבים וסוגיות בעלות משמעות תקציבית לפי הנחיות המחוקקים.

הנתונים החדשים מאששים את הטענות המרכזיות של תנועות המחאה בעשרות ערים בארה"ב נגד החמדנות התאגידית והפערים המעמיקים בין רובדי האוכלוסייה בארה"ב: העשירים נעשים עשירים יותר, והעניים נעשים עניים יותר; המערכת הכלכלית מוטית מלכתחילה לטובת אלה שיש להם ונגד אלה שאין להם. הנתונים הרשמיים צפויים לספק תחמושת חדשה ורבת-עוצמה לקבוצות המחאה במאבקן נגד הממסד הפיננסי ונגד המחוקקים והפוליטיקאים הרפובליקניים שתומכים בו. אפשר לנחש שהסיסמה הנפוצה ביותר של המפגינים בימים הקרובים תהיה: "אמרנו לכם".

הנתון הבולט ביותר, שעשה את הכותרות בארה"ב: בין 1979 ל-2007, ההכנסה המצרפית הממוצעת של משקי הבית של המאיון העליון, בהתאמה לאינפלציה ולאחר מס, רשמה צמיחה בשיעור 275%. צמיחת ההכנסה של 20 המאיונים העליונים באותה תקופה, לפי אותם פרמטרים, הייתה 65%. אבל הכנסת משקי הבית של 20 המאיונים התחתונים באוכלוסייה בשנים אלה צמחה ב-18% בלבד.

הדו"ח אינו יורד לעומקן של הסיבות לחוסר האיזון בחלוקת ההכנסות, אך מציין שחלק מהסיבות הן עלייה במספר חבילות השכר הענקיות לכוכבי-על בקולנוע, במוזיקה ובספורט; שינויים בדפוסי התגמולים התאגידיים למנהלים בכירים; העלייה ברווחים מהבורסה וצמיחה במספר החברות בארה"ב באופן כללי.