גורמים פוליטיים: ההמלצות - חוק הסדרים במסווה של טרכטנברג

למרות הצהרות נתניהו ושטייניץ כי הממשלה תאשר היום המלצות הוועדה, הממשלה דחתה את ההצבעה לשבוע הבא הסעיף היחיד שאושר: פטור ממכס על קניות של עד 1,200 שקל ברשת

שעתיים בלבד לאחר שהכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הממשלה תאשר פרק נוסף של מסקנות ועדת טרכטנברג, התקבלה החלטה הפוכה וההצבעה נדחתה לשבוע הבא. הבוקר (א') פתח נתניהו בחגיגיות את ישיבת הממשלה והצהיר כי הממשלה תאשר את חבילת ההטבות. אליו הצטרף גם שר האוצר, יובל שטייניץ, שהודיע כי "רכבת טרכטנברג יוצאת היום מהתחנה". אולם לאחר שהתברר שכמה שרים מתנגדים להצעה, ובשל לוח זמנים קצר, הוחלט לדחות את ההצבעה. שר התשתיות, עוזי לנדאו, הביע את התנגדותו למהלך, וגם יו"ר ש"ס, אלי ישי, איים שלא להשתתף בה. "אני רוצה לבדוק ולבחון את ההמלצות ולראות אם יש אלמנטים חיוביים. אם אבין שאין בזה ממש, לא נשתתף בהצבעה", אמר ישי.

הצהרתו של נתניהו כי היום יאושרו המסקנות תמוהה עוד יותר לאור העובדה שמלכתחילה היה ידוע כי הישיבה תסתיים מוקדם, ב-12:00, נוכח קיומו של טקס האזכרה הממלכתי לדוד בן גוריון. בהודעה שנמסרה מלשכת ראש הממשלה נכתב כי "הדיון על הצעדים להגברת התחרותיות במשק יימשך בישיבת הממשלה הבאה בשל לוח הזמנים - הישיבה התחילה באיחור בשל הפקקים, והסתיימה בשל טקס האזכרה הממלכתי לדוד בן גוריון".

קשר קלוש לוועדה

בין הסעיפים שהיו אמורים להיות מאושרים היום נמצאים כמה סעיפים שמעלים תהיות בשל בקשר הקלוש בינם לבין מטרות הוועדה. גורמים במערכת הפוליטית טענו כי למעשה מדובר בחוק הסדרים מצומצם במסווה של המלצות ועדת טרכטנברג. בין היתר הוצגו לאישור פרק העוסק בייעול ובשיפור הרגולציה הממשלתית, שבמסגרתו מופיעה המלצה למזכיר הממשלה לפנות ליו"ר הכנסת ולהציע לו שינויי חקיקה המגבילים את פעילות הלוביסטים בכנסת; פרק העוסק בשיפור מנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה, שבמסגרתו מומלץ לגבש קוד אתי ולייעל את מערך ההדרכה וההשתלמות של עובדי המדינה; וכן פרק העוסק בחיזוק יכולת המשילות, התכנון והביצוע של משרדי הממשלה. ההצעות, הנפרסות על פני 40 עמודים, הובאו לידיעת שרי הממשלה רק ביום חמישי האחרון, כך שרובם לא יכלו לעבור עליהן בשקידה.

ההצעה היחידה שאושרה הבוקר היא פטור ממכס על קניות באינטרנט בסכום של עד 1,200 שקל, וזאת לאחר שרה"מ נתניהו הורה להעלות את הסכום ב-20%. הפטור אינו מצריך חקיקה וייכנס לתוקף עם חתימת שר האוצר. "הפטור ממכס על קניות באינטרנט יגביר את התחרות ויוריד את המחירים; זהו צעד נוסף במסגרת אישור הטבות טרכטנברג להוזלת יוקר המחיה", אמר נתניהו.

בפתח הישיבה התגאה ראש הממשלה בסעיפי ההמלצות שכלל לא עלו לדיון. "ההטבות מוזילות את מחירי הדיור, את הנסיעה בתחבורה הציבורית ומיועדות לסייע בהורדת מחירי הגז והדלק", אמר נתניהו. "כל אלה הם צעדים נוספים שאנחנו עושים בהמשך להטבות המס שכבר אישרנו, הטבות ששוות יחד מאות שקלים בחודש. אנחנו מסוגלים ללכת בתוואי הזה בזכות הדרך האחראית שבה אנחנו מנהלים את כלכלת ישראל ואנחנו ננהג באותה האחריות בהמשך".

אין הצעות מעשיות

ההמלצות שעמדו לאישור הממשלה הן מפרק התחרותיות ויוקר המחיה. בניגוד לפרק המיסוי שכבר אושר וכלל שינויים קונקרטיים כמו שינוי בשיעורי המס, בפרק הנוכחי אין כמעט צעדים מעשיים ומדובר בעיקר בהקמת ועדות, ב"בחינה" של ענפים במשק הנעדרים תחרות (גז בישול, דלק ומלט), ובשינויים ערטילאיים יותר שתלויים ביישום ופחות באישור הממשלה, כמו השינויים המוצעים במנגנוני הפיקוח במגזר הציבורי.

גורמים שהיו מעורבים בהכנת הישיבה מסרו ל"גלובס" כי הוויכוחים נסובו בעיקר במנדט שיינתן לוועדות שיקומו, בהרכבן ובאופן מינוי חבריהן, שכן אין הצעות מעשיות או תוכניות מגובשות לשינוי. בין הצעדים שהיו אמורים לעלות להצבעה אך לבסוף לא עלו: הקמת ועדה שתבחן את מחירי הגז לשימוש ביתי; הקמת ועדה שתבחן את שוק המלט; הקמת ועדה שתבחן את שוק הדלק והקמת 40 תחנות דלק שיימסרו למפעילים חדשים. כמו כן, מוצע לבחון את החזרת מחירי הסולר לפיקוח ואת המחיר המפוקח של מוצרים בענף החלב והביצים, ואת עלויות הייצור והשיווק של המוצרים.

בפרק שאמור היה להיות מאושר מוצע גם לחזק את הרשות להגבלים עסקיים ולהרחיב את סמכויותיה, כך שתוכל לנקוט צעדים אקטיביים נגד מונופולים וקבוצות ריכוז ולנהל מעקב שוטף אחר כשלים בשוק. כמו כן, מוצע למנות צוות שיבחן את האפשרות לחייב מונופולים פרטיים (לא מונפקים) לפרסם דוחות כספיים.