סלים ראשון, אדלסון במקום 13, צוקרברג בחוץ

מדד 20 האנשים העשירים בעולם של בלומברג: 9 אמריקנים, 5 אירופים, 3 אסיינים, קנדי, ברזילאי ומקסיקני שווים יחד 677 מיליארד דולר

קרלוס סלים, איל התקשורת ממוצא לבנוני ששולט בחברת אמריקה מובייל המקסיקנית, הוא האיש העשיר בעולם לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, שהוא דירוג יומי של 20 האנשים העשירים בעולם.

הונו של סלים, בן 72, התכווץ ב-478.4 מיליון דולר עם סגירת השווקים ביום ו' שעבר ל-68.5 מיליארד דולר. ביל גייטס ו-וורן באפט האמריקנים ניצבו במקומות השני והשלישי במדד.

מדד המיליארדים של בלומברג (Bloomberg Billionaires Index) מודד את שוויים של עשירי העולם בהתבסס על שינויי שוק וכלכלה ודיווחים של בלומברג ניוז. כל נתון מתעדכן מדי יום עסקים ב-5.30 אחה"צ שעון ניו יורק. השווי נקבע בדולרים אמריקניים.

לפי המדד, שוויו של סלים עלה מתחילת שנה זו ב-11%. גייטס, בן 56, מייסד מיקרוסופט, שווה 62.4 מיליארד דולר נכון ליום ו', אחרי ירידה יומית של 102.1 מיליון דולר. גם השווי שלו עלה ב-11% מתחילת השנה.

שוויו של באפט, בן 81, יו"ר חברת האחזקות ברקשייר האתאוויי מאומהה, נברסקה, ירד ביום ו' ב-336.9 מיליון דולר ל-43.8 מיליארד דולר, ועלה השנה ב-2.4%. כמעט כל הונו של באפט מוחזק בברקשייר, שהוא מנהל מאז 1965.

השווי המצרפי של 20 עשירי העולם היה 676.8 מיליארד דולר. 9 מהם אמריקנים, כולל שלושת צאצאיו של סם וולטון, מייסד רשת וול מארט המנוח.

מספר שבע ברשימה הוא לארי אליסון, מנכ"ל אורקל, יצרנית התוכנה השלישית בעולם אחרי מיקרוסופט וסאפ. עם 38 מיליארד דולר הוא מקדים ב-4 מיליארד דולר את האחים צ'רלס ודיוויד קוך, בני 76 ו-71, שכל אחד מהם מחזיק 42% מקוך תעשיות (Koch Industries), חברת זיקוק וכימיקלים מוויצ'יטה, קנזס, שהיא אחת החברות הפרטיות הגדולות בעולם במונחי הכנסות.

ברזילאי במקום 10

המיליארדר אייק בטיסטה מברזיל, המדורג עשירי במדד, הוא כנראה המיליארדר הפחות ידוע ביחס לחבריו. לפני שנה הוא הודיע שיהפוך לאיש העשיר ביותר בעולם עד שנת 2024.

"אני תחרותי מאוד", אמר בטיסטה, שמפגר אחרי סלים ב-39 מיליארד דולר, לבלומברג. "הגיע הזמן של ברזיל להיות מספר 1. הברזילאים תמיד העריצו חלומות אמריקניים. מה שקורה בברזיל הוא החלום הברזילאי, ואני במקרה רק דוגמה לכך".

בטיסטה, בן 55, שהשקעותיו מקיפות עפרות ברזל ופחם, שווה 29.8 מיליארד דולר, אחרי עלייה יומית של 134 מיליון דולר ביום ו'. שוויו זינק השנה ב-32%, יותר מכל עשיר אחר במדד.

שלדון אדלסון, איל בתי הקזינו שמחזיק 47% מלאס וגאס סנדס שפועלת במקאו ובלאס וגאס, הוא מספר 13 במדד עם 25.7 מיליארד דולר. אדלסון, בן 78, תרם לפחות 10 מיליון דולר לגוף שתומך במועמדות ניוט גינגריץ' לנשיאות ארה"ב.

ליליאן בטנקור, 89, שביחד עם משפחתה מחזיקה ב-31% מחברת הקוסמטיקה ל'וריאל מפריז, היא האחרונה במדד. בטנקור עמדה במוקד שערורייה בינלאומית ב-2007, כאשר בתה פרנסואז בטנקור מאיירס הגישה תביעה שהאשימה ידיד משפחה, הצלם פרנסואה מארי-באנייה, בניצול הגיל המתקדם של האם בטנקור לרעה. התברר שבטנקור האם העניקה לבאנייה כספים ומתנות בשווי מעל מיליארד דולר. באוקטובר הפכו בטנקור הבת ושני בניה ואפוטרופסים של רכוש המשפחה, 22.4 מיליארד דולר.

צוקרברג לא נכנס

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק בן ה-27, לא הצליח להיכנס למדד. בהתבסס על שווי של כ-100 מיליארד דולר לרשת החברתית הגדולה בעולם, צוקרברג שווה כ-21 מיליארד דולר, או כרבע פחות מאומדן קודם, לפני ההנפקה של פייסבוק.

הסיבה היא שפייסבוק תנפיק יותר מ-500 מיליון מניות מסוג B, ותדלל את אחזקתו של צוקרברג ל-21% אחרי מימוש 120 מיליון אופציות ומכירת 42 מיליון מניות כדי לממן את תשלומי המס על הרווחים ממימוש האופציות.

האירופי העשיר ביותר הוא אינגבר קמפרד השבדי, מספר 4 במדד, עם שווי נקי של 42.5 מיליארד דולר. קמפרד, 85, שולט באיקאה, קמעונאית הרהיטים הגדולה בעולם, באמצעות שורה ארוכה של קרנות ונאמנויות שהוא טוען שאינן בבעלותו.

ברנר ארנו, יו"ר LVMH מואנסי לואי ויטון, הוא החמישי במדד. רוב הונו, 42.3 מיליארד דולר, בא מאחזקתו ב-LVMH, יצרנית מותגי היוקרה המובילה בעולם. ארנו, 63, מחזיק בכ-46% באמצעות קבוצה משפחתית.

אמנסיו אורטגה, שחברתו הבורסאית אינדיטקס היא הבעלים של רשת האופנה זארה, הוא הספרדי העשיר ביותר ומספר 6 במדד העולמי, עם 38.8 מיליארד דולר. אורטגה, בן 75, השקיע את הדיבידנדים מאינדיטקס בתיק נדל"ן של משרדים ונכסי דיור בארה"ב ואירופה.

אין רוסים במדד, מפני שירידת מחירי המתכות פגעה בשווי של רבים מהאוליגרכים. אלישר אוסמנוב, 58, ששולט בחברת המתכות והכרייה מטאלואינבסט ובחברת דיגיטל סקאי טכנולוג'יז (שמחזיקה ב-5.5% מפייסבוק), הוא הרוסי העשיר ביותר, עם 20.1 מיליארד דולר.

האסיינים העשירים

מוקש אמבאני, 54, מוביל את רשימת עשירי אסיה עם שווי של 26.8 מיליארד דולר, אחרי ירידה יומית של 185.6 מיליון דולר. הונו צמח השנה ב-25% לפי מדד בלומברג, מאחר שמניותיו ברילאיינס אינדסטריז ממומביי,

החברה הגדולה בהודו במונחי שווי שוק, עלו ב-17%.

לי קה-שינג מהונג קונג, מדורג שני באסיה עם 25.8 מיליארד דולר. לי, 83, מחזיק במניות חברת הבנייה צ'אונג קונג אחזקות, בחברת הספנות והנמלים הצ'יסון וומפואה ובחברת האנרגיה האסקי אנרגיה מקנדה.

לקשמי מיטאל, היו"ר יליד הודו של ארסלור-מיטאל, חברת הפלדה הגדולה בעולם, הוא האסיאני השלישי בעושרו, עם אחזקות בשווי 23.6 מיליארד דולר. מלבד אחזקתו בחברת הפלדה מלוקסמבורג, מיטאל, 61, תושב לונדון, מחזיק נדל"ן בריטי בשווי מאות מיליוני דולרים.

ג'ינה ריינהרט, יורשת המכרות האוסטרלית, שווה 20.4 מיליארד דולר. ריינהרט, 58, בתו של מי שגילה את המכרות שהפכו את אוסטרליה ליצואנית עפרות הברזל המובילה בעולם, ירשה זכויות תמלוגים נצחיות ממכרות המרסלי ששייכים כיום לריו טינטו, וממרבצים נוספים במדינה.