שר האוצר הסכים: גם עובדים במגזר הפרטי בדרום יקבלו פיצוי

לראשונה הוסכם על מנגנון פיצוי קבוע, שבמסגרתו יהיו זכאים העובדים לפיצוי גם עבור סבבי הסלמה עתידיים תוקף ההסדר - עד סוף השנה

משרד האוצר הסכים היום (ד') לראשונה, כי הפיצוי לתושבי הדרום בגין היעדרותם מהעבודה יינתן לא רק עבור סבב ההסלמה האחרון, אלא גם עבור סבבים עתידיים, אם יהיו כאלה, זאת לפחות עד סוף 2012. על פי ההסכמות שגובשו בין ראשי האוצר ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הפיצוי יינתן הן לעובדי המגזר הציבורי והן לעובדי המגזר הפרטי, בכפוף להשבתת מוסדות החינוך מצד פיקוד העורף, אך ללא צורך בהכרזה על מצב חירום.

בסוף השנה ייפגשו שוב הצדדים וידונו באפשרות להאריך את תוקפו של מנגנון הפיצוי.

מלבד עיני השתתפו בפגישה הבוקר גם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, סגן הממונה על התקציבים, אייל אפשטיין ומנכ"ל לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, אבי ברק.

"אני מקווה כי בימים הקרובים ייחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות, המעסיקים הפרטיים והאוצר, כך שהעובדים שממילא נפגעים לא יצטרכו להיפגע שוב בפרנסתם", אמר עיני, שדרישתו למו"מ היא שהביאה להסכמות.

בשורה לעשרות אלפי עובדים

לפי המנגנון שנקבע, לפיצוי יהיו זכאים הורים לילדים עד גיל 14 שיחתמו על תצהיר שלפיו אחד מבני הזוג נותר בבית בשל השבתת מוסדות החינוך ע"י פיקוד העורף. המעסיק ישלם את שכר העובד ויזכה במקביל לפיצוי מרשות המסים. מנגנון הפיצוי יעוגן במסגרת הסכם קיבוצי משולש בין ההסתדרות, המעסיקים הפרטיים ומשרד האוצר. במקביל, ידונו הצדדים בתקופה הקרובה גם בדרישת בעלי עסקים לפצות אותם על ירידה חדה בפדיון.

מדובר בבשורה של ממש לעשרות אלפי עובדים שנאלצו בסבבי ההסלמה הקודמים להגיע למקום העבודה תוך סיכון חייהם, מאחר שלא ידעו אם יזכו לפיצוי. עד היום, העדיפו באוצר להימנע מגיבוש מנגנון פיצוי קבוע שיהיה תקף גם בסבבי הסלמה עתידיים, זאת ככל הנראה משיקולים כלכליים.

בהסתדרות דרשו לפצות גם עובדים ללא ילדים קטנים שמקום עבודתם מרוחק ממקום מגוריהם, והם נאלצים לנסוע זמן ממושך בטווח הרקטות. במשרד האוצר התנגדו, אולם הצדדים הסכימו לדון בכך בפגישה שמתוכננת בקרוב בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לראשי ההסתדרות והמעסיקים.