המפולת לא נגמרת: דסק"ש צנחה היום בכ-23% נוספים

מידרוג הורידה לדסק"ש את הדירוג בנקאי בכיר ל"גלובס": "הבעיה של דנקנר היא עם השוק החוץ בנקאי, שאין בו רחמים; סיכוי טוב להסדר חוב" *תגובת הקונצרן: "אין באי.די.בי כל כוונה להגיע להסדר חוב" / תמר קובלנץ ועירן פאר

נוחי דנקנר צריך לקבל החלטות קשות, כמו שלב לבייב קיבל בזמנו. יש סיכוי לא קטן שאי.די.בי תגיע להסדר חוב ", כך אמר ל"גלובס" בנקאי בכיר בהתייחס למצבו של הקונצרן הגדול בישראל. מניות אי.די.בי, החברה הבת דסק"ש וסלקום שבשליטתה, הובילו את ירידות השערים בבורסה בת"א בימים האחרונים.

"אמנם לדנקנר יש כסף, אבל לא מספיק. הבעיה שלו היא עם השוק החוץ בנקאי, ובשוק הזה אין רחמים", הוסיף הבנקאי. "לא נותרו לו אפשרויות משחק נוספות - כולם מריחים דם, ולכן לא בטוח שיצליח למכור נכסים במחיר טוב. במקום דנקנר הייתי אוזר אומץ ומבקש הסדר, לפני שיכפו את זה עליו".

מקבוצת אי.די.בי נמסר בתגובה: "אין בחברה כל תכנית או כוונה להגיע להסדר חוב. לחברות הקבוצה יתרות מזומנים גבוהות, הפורטפוליו מגוון ומורכב מחברות המהוות נכסי צאן ברזל בכלכלה הישראלית. ביצענו ואנו מבצעים גם היום מהלכים ופעולות עסקיות משמעותיות אשר יעשירו את קופות המזומנים של חברות הקבוצה, והכל לטובת בעלי המניות של החברות ולטובת מחזיקי האג"ח בחברות השונות".

המפולת בניירות הערך של אי.די.בי וחברות הקבוצה נמשכה גם היום, כשאת ירידות השערים הובילו מניות דסק"ש וכור (בה מחזיקה דסק"ש 70%) שאיבדו 22.6% ו-7.6% בהתאמה. אי.די.בי אחזקות רשמה ירידה של 9.3% שמשקפת לחברה שווי שוק של 860 מיליון שקל בלבד.

בד בבד, המשיכו היום איגרות החוב של הקונצרן לאבד מערכן, והן נסחרות בתשואות "זבל" של עד 73%. היקף חוב האג"ח המצרפי של אי.די.בי אחזקות והחברה הבת אי.די.בי פתוח עומד על כ-6 מיליארד שקל.

הסנטימנט השלילי באי.די.בי נובע ממספר סיבות עיקריות, ובראשן צניחת שווי מניות התקשורת - בהן סלקום - בבורסה.

זאת, על רקע התחרות הגוברת בענף הסלולר, בעקבות כניסת השחקניות החדשות גולן טלקום והוט מובייל, שמציעות תעריפים נמוכים ומאלצות את חברות הסלולר הוותיקות להתיישר לכיוונן.

לכך יש להוסיף: את ירידות השערים במניות קרדיט סוויס (השקעתה המרכזית של כור), שכבר הגיעו למחיר של כ-19 פרנק שוויצרי למניה, לאחר שאיבדו 31% מהשיא בחודש מארס; את הכישלון החרוץ בפרויקט הפלאזה בלאס וגאס שעומד כיום בפני הסדר חוב; ואת המגמה שלילית המאפיינת את תוצאותיהן של רבות מחברות הקונצרן, עקב ההאטה במשק והמחאה החברתית (שופרסל, נייר חדרה, מעריב ונוספות).

גם מידרוג מיישרת קו

אמש הוסיפה חברת הדירוג מידרוג שמן למדורה, כאשר הודיעה על הורדת דירוג לאג"ח דסק"ש בשתי דרגות, ל-3A, ועל הכנסת אג"ח כור המדורגת 2A לרשימת מעקב עם אופק שלילי. זאת, כמובן, רק לאחר שתשואותיהן כבר עלו מעל 10% (של אג"ח דסק"ש אף הגיעו ל-15%).

לפני מספר ימים ספגה הקבוצה הורדת דירוג מצד S&P מעלות, שגם היא איחרה ליישר קו עם תמחור החברות הללו ומצבן בשוק. מעלות הורידה את דירוג אי.די.בי אחזקות בשלוש רמות ל-BBB מינוס, בעוד דירוגה של הבת אי.די.בי פתוח ירד ל-BBB פלוס, ירידה של רמה אחת. דירוגן של חברות המטה האחרות בקבוצה - כור, דסק"ש וכת"ש - נותר על A מינוס (מקביל ל-3A של מידרוג), ותחזית הדירוג של כל חמש חברות הקבוצה שונתה לשלילית.

היום איבדו האג"ח של כור 3.2% ותשואותיהם עלו לעד-12.7%, והאג"ח של דסק"ש ירדו ב-8.3% ונסחרו בתשואות של עד 19.1%. היקפן הנוכחי של חמש הסדרות שהנפיקה דסק"ש עומד על 5.2 מיליארד שקל, כאשר היקף הפירעונות שלה עד סוף 2012 עומד על כמיליארד שקל (לא כולל חוב של 135 מיליון שקל לבנקים). זאת, כאשר בקופתה נכון לסוף 2011 סך של כ-1.3 מיליארד שקל.

כור חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-2 מיליארד שקל, מהם 450 מיליון שקל לפירעון השנה, ובקופתה מזומנים בסך 2.5 מיליארד שקל.

יצוין, כי אתמול דיווחו כור ודסק"ש כי הן בוחנות עדכון למתווה המיזוג ביניהן, שיכלול הגדלת שיעור האג"ח של כור שיירכשו במסגרת המיזוג. כן דיווחו החברות, כי בכוונת מידרוג לבחון את דירוג הסדרות של דסק"ש, כפי שכבר פורסם בדוחות כור לרבעון הראשון של 2012.

במידרוג הסבירו היום את הורדת דירוג דסק"ש בכך ש"נזילות החברה נחלשה, נוכח היחלשות מקורות הדיבידנד העיקריים וירידה בשווי השוק של ההשקעות". במידרוג מכוונים כמובן לחברות הקבוצה סלקום, שאיבדה 44% מתחילת השנה, ושופרסל שנפגעה מהמחאה החברתית, ולירידת השווי של בניין הפלאזה בלאס וגאס (בו מחזיקה נכסים ובנין המשתייכת לקבוצה). "הירידה בשווי השוק של ההחזקות הביאה לעלייה ביחס המינוף, וזאת למרות קיטון בחוב הפיננסי של דסק"ש וכור. רמת המינוף של דסק"ש עומדת על כ-85% לעומת כ-68% בחודש ינואר האחרון", ציינו במידרוג.