יותר משליש ממכרזי המינהל שנסגרו מתחילת השנה - נכשלו

לשכת השמאים: רק 65% מבין המכרזים שפרסם המינהל לבניית 6,236 יח"ד נרכשו ע"י קבלנים יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס: "המצב לא מזהיר"

בצד ההצהרות של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס על המשך שיווקי קרקע נרחבים גם ב-2012 ועל המשך פעילות המשרד והמינהל ל"הצפת השוק בקרקעות זמינות לבנייה", לדבריו, סיכום תוצאות מכרזי המינהל מתחילת השנה מעיד על תמונה אחרת.

בדיקה שנערכה ע"י לשכת שמאי המקרקעין מעלה כי בינואר-אפריל 2012 פרסם המינהל מכרזים לבניית 6,236 יח"ד בבנייה רוויה ברחבי הארץ. תוצאות המכרזים מעידות על כך שמהכמות הזו רק 65% מאותן יח"ד אכן נרכשו ע"י קבלנים, בעוד 35% מהמכרזים נכשלו. מדובר בלא פחות מ-2,286 יחידות דיור שלא נמצא להן רוכש.

"המינהל תמיד מדבר על שיווקים", אמר היום אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, בכנס התכנון והבנייה שעורך משרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג הכהן ושות' בשיתוף מרכז הלכה ומעשה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א, "אנחנו בדקנו את מצב המכירות בפועל. המצב לא מזהיר. סיכום הנתונים שמפרסם המינהל מראה כי גם ב-2012 לא צפויה פריצה בענף הנדל"ן. בקצב שעולה מנתוני המינהל בארבעת החודשים הראשונים של השנה יהיה מדובר בכ-13.5 אלף יח"ד בשנה - 15% פחות מסך השיווק בשנת 2011".

דנוס הוסיף כי "בישראל 2012 אף אחד לא מטפל בסוגיית המחסור. הקבלנים קונים קרקעות איפה שהם יכולים למכור דירות, ופיזור יחידות הדיור כפי שעולה ממכרזי המינהל אינו מטפל באזורי הביקוש. לכן, כפי שאמרנו מאז תחילת המחאה החברתית בקיץ הקודם, מחירי הדירות לא צפויים לרדת".

"נתונים מופרכים"

בין המכרזים הבולטים שנכשלו בתקופה האמורה: מכרז לבניית 584 יח"ד בירוחם, מכרז לבניית 591 יח"ד בדימונה, מכרז לבניית 355 יח"ד בקרית גת, מכרז לבניית 202 יח"ד באופקים ומכרז לבניית 144 יח"ד בטבריה.

בתגובה לדבריו של דנוס, תוקפים במינהל את נתוני לשכת השמאים: "מופרכים לחלוטין, חסרי כל בסיס עובדתי ולא ברור מה מקורם. לפי נתוני המינהל שווקו מראשית השנה 3,990 יח"ד כולל בנייה נמוכה. מתוכם נמצאו זוכים ב-711 מכרזים ו-3,213 יח"ד עדיין "באוויר" וטרם נסגרו. רק לגבי 193 מכרזים שהם 4.8% מכלל המכרזים לא הוכרזו זוכים".