צעיר לנצח, עם שומן צמחי

חברת ג'ובניס פיתחה מוצר המייתר פרוצדורות מסוכנות למילוי קמטים היא גם נמצאת במו"מ להשקעה ותיתכן גם רכישה בהמשך

בעידן הנוכחי כולם רוצים להיות צעירים יותר, ומכיוון שהדבר בהגדרה לא אפשרי, אנחנו שואפים, למצער, להיראות צעירים יותר.

הטכנולוגיות המיועדות לכך נעות על כל הספקטרום בין פרוצדורות עדינות ולא פולשניות יחסית, כמו קרמים וויטמינים, לצד פרוצדורות מאוד פולשניות, כמו ניתוחים פלסטיים. בעשור אחרון התפתח גם שוק שתופס את החלל שנוצר באמצע - תהליכים קוסמטיים סמי-ניתוחיים כגון בוטוקס, פילינג רפואי ומילוי קמטים.

שוק מילוי הקמטים הוא אחד מתת-התחומים המכניסים ביותר בעולם, אף על פי (ואולי בגלל) שאף אחת משיטות הטיפול כיום אינה יעילה לאורך זמן. על-מנת לטשטש קמטים מזריקים לתוכם חומרים שונים. אחד החומרים הוא שומן הנלקח מגוף הפציינט. היתרון הוא ששומן עצמי אינו יוצר תגובה חיסונית כי הגוף מכיר אותו, אך יש לשיטה הזו יש גם כמה חסרונות.

ראשית, היא אינה מיועדת לאנשים שאין להם עודפי שומן, מה שמבטל מספר לא קטן של פציינטים. שנית, שאיבת השומן מסוכנת בהרבה מאשר הזרקתו לקמטים, ודורשת הרדמה מלאה. בנוסף, מבין כל רקמות הגוף רקמת שומן היא הרגישה ביותר לזיהומים.

חיסרון נוסף, וזה שמפריע לרוב הלקוחות, הוא שהשומן העצמי המוזרק לקמטים לא מתחבר היטב לרקמות הקיימות ואינו שורד זמן רב. לאחר חודשים ספורים ועד כמה שנים יש לחזור על הפרוצדורה מחדש.

חברת ג'ובניס פיתחה תחליף לשומן העצמי. מדובר בשומן צמחי שנמצא במצב צבירה של ג'ל, מתנהג בגוף כמו שומן אנושי ואינו יוצר תגובה חיסונית. יתרה מכך, הוא מתאים לא רק למקרים של מילוי קמטים אלא גם לפרוצדורות יותר משמעותיות, כמו מילוי רקמה רכה המופיעה לאחר הסרת גידולים בשריר או בעור או לאחר שאיבת שומן כושלת.

הסוד הוא בצורה

ד"ר ליאור ינקלסון, מייסד החברה, אינו חושף את החומר שממנו עשוי המוצר, אך מספר כי הוא משמש כממס שומני בתרופות מוזרקות, כך שידוע שהוא אינו גורם לתגובה חיסונית.

הייחוד של המוצר של ג'ובניס הוא בעיבוד שלו, כך שהוא מקבל צורה של ג'ל המתאים למילוי מקומות שבהם חסר שומן.

גם המוצר הזה צפוי להתפרק עם הזמן ודורש הזרקות חוזרות, אך תהליך ההזרקה פשוט יותר מאשר שילוב של ניתוח לשאיבת שומן והזרקתו, והמוצר עצמו זול לייצור, להפקה ולאחסון.

החברה כבר עשתה ניסויים בבעלי חיים והשיגה תוצאות טובות הן מבחינת בטיחות והן מבחינת שרידות סבירה של המוצר בגוף החיה. עם זאת, הניסוי לא בחן את אופן מילוי הקמט ברמה האסתטית.

הניסויים הבאים ייערכו בבני אדם. המוצר ככל הנראה יירשם לשיווק בארה"ב במסלול הארוך של המכשור הרפואי, אך לא תידרש לו רגולציה של תרופה שכן הוא אינו נכנס לתוך התאים בגוף.

מדוע לא פותח שומן צמחי להשתלה עד היום?

ינקלסון: "רוב סוגי שומן נוזליים בטמפרטורת החדר, ולא נמצאה הדרך להפוך את חומצות השומן הצמחיות למוצר צמיגי בעל צבע וריח של שומן אנושי. אנחנו פיתחנו תהליך כימי שיוצר מרקם צמיגי".

ינקלסון ייסד את החברה ב-2008. הוא רופא במחלקה הפנימית והקרדיולוגית באיכילוב, וגם ד"ר לפיזיולוגיה בהכשרתו, ולכן התאים למשימה."אני קורא אדוק של מאמרים על טכנולוגיה בתחום המכשור רפואי.

"קראתי על חומרים המיועדים להזרקה במקום שומן, ותמיד דובר על כמויות של 1 סמ"ק-10 סמ"ק מקסימום. שאלתי את עצמי מדוע לא מייצרים חומר המתאים להזרקה בכמות יותר גדולה".

ינקלסון אמנם רק בן 34 אבל כבר יזם מנוסה. בעברו ייסד כמה חברות מקבוצת טרנדליינס ואף שימש סמנכ"ל הפיתוח העסקי של אחת מחממות משגב.

מנכ"ל החברה, דן טוויטו, ניהל בעבר חברה שעסקה בתחום של תרופות במתן דרך העור, כך שתחום הממסים השומניים לתרופות לא היה זר לו.

החברה קיבלה השקעה ראשונה של כמה מאות אלפי דולרים מחממת משגב וממשקיעים פרטיים, ולאחר מכן גייסה סכום דומה ממשקיעים פרטיים, בעיקר אמריקנים. כעת היא נמצאת במו"מ מתקדם עם חברת אסתטיקה ישראלית להשקעה של 3-5 מיליון דולר, עם אופציה לרכישתה בהמשך.

ג'ובניס

שנת הקמה: 2008

תחום פעילות: פיתוח שומן צמחי למילויים שונים בעור

מייסד: ד"ר ליאור יענקלסון

מנכ"ל: דן טוויטו

סך גיוסים: כמה מאות אלפי דולרים

משקיעים: חממת משגב ומשקיעים פרטיים