מדיקה מוכרת את גרדיה לאליום בעסקת מניות ומזומן

מלוא המניות של אליום יועברו לגרדיה, ובעלי המניות של גרדיה יקבלו 10% מאליום, ששווים כיום כ-9 מיליון שקל *מניות נוספות באליום ו-2.7 מ' ד' במזומן תלויים באבני דרך *בכך, אליום ממשיכה בתוכניתה להפוך לצבר חברות מכשור רפואי / גלי וינרב

אליום מדיקל רוכשת את חברת גרדיה מדיקל שבשליטת קרן ההון סיכון מדיקה. בעקבות ההודעה עלתה מניית אליום ב-2.8%, והחברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-97 מיליון שקל.

אליום מפתחת ומשווקת סטנטים אורולוגיים, ובעלי המניות העיקריים בה הם ביומדיקס (כ-23% ישירות ובשרשור) וקרן פיליבסט האמריקנית (35%). בשנה שעברה רכשה אליום את חברת איחוי הרקמות IBI (לשעבר אנדוגן) שהייתה גם היא בשליטת ביומדיקס. המוצרים של שתי החברות נמצאים בשוק, והמכירות הכוללות שלהם בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הגיעו לכ-2 מיליון שקל.

גרדיה פיתחה מוצר להגנה מפני תסחיפים בעת צנתור. המוצר כבר קיבל אישור CE לשיווק באירופה, וכעת הוא עומד בפני כניסה לניסויים קליניים על מנת לשווקו בארה"ב. לפני כשנה ביקשה גרדיה לבצע הנפקה בבורסה ולגייס 30 מיליון שקל לפי שווי של 100 מיליון שקל אחרי הכסף, אך ההנפקה לא יצאה לפועל.

במסגרת העסקה מלוא מניות גרדיה יועברו לבעלות אליום, ואילו בעלי המניות של גרדיה (ובעיקר מדיקה) יקבלו בתמורה 10% מהחברה, שערכם בשוק כיום הוא 9 מיליון שקל. ד"ר אהוד גלר, שמוביל את קרן מדיקה, ימונה כדירקטור באליום, וד"ר פנינה ספר, שותפה במדיקה, תהפוך למשקיפה בדירקטוריון.

יתרון לא שיווקי

בעלי המניות של גרדיה יוכלו לקבל אחוזים נוספים ממניות אליום ו-2.7 מיליון דולר במזומן אם יעמדו באבני דרך, שבהן ניסוי קליני, רישום מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) ומכירת 5,000 יחידות מהמוצר.

כמו כן התחייבה אליום להשקיע 3.5-5.5 מיליון דולר נוספים בפיתוח המוצר של גרדיה, בהרחבת השימוש בו באירופה ובעריכת הניסויים מול ה-FDA. לאליום יש 32.2 מיליון שקל (8.7 מיליון דולר) בקופת המזומנים.

מדיקה התחייבה להשקיע מיליון דולר לפחות בהנפקת הזכויות הבאה של אליום, אם וכאשר תתרחש. משרד עורכי הדין הורן ושות' ייצג את אליום בעסקה.

"אנו שמחים על השלמת המהלך, אשר מבטיח את ההתקדמות המהירה של גרדיה לעבר היעדים האסטרטגיים שלה", אמר ד"ר אהוד גלר, יו"ר גרדיה, "המהלך מאפשר לבעלי המניות של גרדיה החזקה בחברה ציבורית איכותית וכן את המימון הדרוש לקידום פעילותה של גרדיה".

"אנחנו חושבים שיש הזדמנות לייצר חברה תפעולית בתחום מוגדר", אמר אלעד נגר, יו"ר אליום, "גרדיה משתלבת בתוכנית, כי כל המוצרים שלנו הם בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים. מאידך, היא מרחיבה את ההיצע שלנו גם לקרדיולוגיה".

נראה כי הסינרגיה הייתה טובה יותר לו הייתם רוכשים עוד מוצר אורולוגי או גניקולוגי, תחומים שבהם אתם פעילים?

נגר: "יש יתרון שיווקי בפנייה לאותם רופאים דרך אותם מפיצים, אבל התמונה מורכבת יותר. לא כל החברות שהגיעו אלינו מהוות הזדמנות אמיתית. גרדיה עמדה בדרישות שלנו מבחינת בשלות המוצר, היקף השוק והיתרון הקליני. באיחוד כזה יש גם יתרונות שאינם שיווקיים, למשל איחוד הפעילויות בתחום רישום הפטנטים, הייצור, גיוס ההון והתפעול".

האם חברה ישראלית עם כמה מוצרים יכולה להתחרות בחברות ענק כמו בוסטון סיינטיפיק בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים?

"לדעתי, עם מוצרים בעלי יתרון קליני אמיתי אפשר להתחרות גם בענקיות. אנחנו גם לא פוסלים אפיק אסטרטגי עתידי, כולל מכירת החברה או מוצר מסוים לענקיות".