חשמל זורם בדרך ההלכה

מחירי הנפט נוסקים לשמיים, רבים מתים מזיהום אויר באיזור המרכז, ובכל זאת יבוא המכוניות ההיברדיות, החשמליות למחצה, מטפטף באטיות. לרגל חציית קו ה-60 דולר לחבית, מציע אלי אשד את האופציה החשמלית

עוד בסוף המאה ה-19, בימים הראשונים של תעשיית המכוניות, עלו רעיונות לבנות כלי רכב כאלה. מכוניות הפועלות על חשמל הוצגו לציבור ב-1896, ועד סוף המאה ההיא כמעט 50 אחוז מהמכוניות בעולם היו חשמליות. מכונית הייברידית ראשונה, כלומר בת כלאיים, יוצרה ב-1899 על ידי פרדיננד פורשה.

בשנת 1905 כבר היו 80 אחוז מהמכוניות ממונעות בנזין, וב-1920 מכוניות חשמליות היו היסטוריה. מכאן ואילך אף אחת מהמכוניות החשמליות שנוסו לא זכתה להצלחה.

קיראו עוד ב"גלובס"


היו שאמרו שהכישלון של המכוניות המונעות שלא באמצעות בנזין נבע מקונספירציה של חברות הנפט. היו שהציעו סיבות מעט פרוזאיות יותר, למשל שהמכוניות החשמליות היו אטיות או פעלו רק למרחק קצר.

קיוטו בעניין >

אחת הבעיות של כלי הרכב החשמליים באירופה היא שאפילו הירוקים לא מתלהבים לגמרי מהנושא. השימוש בחשמל, ולא ביעילות גבוהה, הרי גורם לזיהום בתהליך ייצור החשמל.

עד כה לא הצליחו מכוניות חשמליות להשיג כל הצלחה מיוחדת בשוק, וכדי להסביר זאת הועלו גם תאוריות קונספירציה חובקות עולם. למשל שחברות הנפט הכול יכולות דיכאו את הטכנולוגיות המתחרות או פשוט רכשו אותן וסגרו אותן באיזה מרתף כדי שלא יופיעו שוב לעולם. דובר גם על אמצעי אלימות שהופעלו נגד ממציאים והמצאותיהם, ועל כמה מהם סופר שמתו בדרך מסתורית.

המימן לימינך

עד כה לא זכה הרכב החשמלי להצלחה גדולה, בראש ובראשונה בגלל המצבר, נקודת התורפה בכל מערכת פיתוח: המצבר מאפשר טווח נסיעה קצר בלבד בין טעינה לטעינה. מגרעות נוספות הן משקלו הרב, המשפיע על משקל הרכב, ומחירו.

המתחרה הגדול של המכונית החשמלית כיום הוא תא הדלק על בסיס מימן. טכנולוגיית תאי הדלק על בסיס מימן גם היא ידועה 150 שנה. מדובר בהמרת אנרגיה לחשמל ממימן וחמצן כאשר הפליטה היא מים. גם כאן אחת הבעיות העיקריות היא אספקת הדלק החלופי - המימן. ייצור המימן נעשה באלקטרוליזה, כלומר בעזרת חשמל, קבלת מימן ממים. בכל העולם רואים בטכנולוגיה הזאת פתרון. ג'ורג' בוש הבטיח להקדיש לכך מיליארד דולר, אחוז עצום מתקציב משרד האנרגיה האמריקאי מופנה לכך, וכך בשאר העולם.

הבעיה העיקרית היום היא עלויות תאי הדלק המורכבים מחומרים יקרים כמו פלטינה. זו טכנולוגיה איכותית ומוכחת בשימוש בחלל, אבל שם אפשר להצדיק את מחירה. לכלי רכב חשמליים עלויות אלה בלתי אפשריות. גם כאן חשוב לדעת שנדרשת תשתית חדשה של המימן הנפיץ והקשה לאגירה.

לפי הערכות ריאליות של מבינים בתחום, נדרשות 20 שנים עד שיפותח תא דלק בעלויות מקובלות (מומחה ספקן שהתייחס להצהרת ג'ורג' בוש הסביר באדישות ששינוי התשתית ידרוש כ-1,000 מיליארדי דולר). הערכה המסתמכת על 20 שנה אומרת בדרך כלל שאין שמץ של מושג כיצד ניתן להשיג זאת. וזה אולי מסביר מדוע כל יצרני הרכב אוהבים את הטכנולוגיה הקיימת.

כך שכמו המכוניות החשמליות, גם מכוניות על בסיס מימן נראות כרגע רחוקות מהישג יד.

הג'נרל המוטורס

הרכב הקרוב ביותר למכונית החשמלית שזכה להצלחה מסחרית אמיתית הוא מטיפוס "בן כלאיים" או "הייבריד", שהוא אכן צעד גדול קדימה בחיסכון בדלק לעומת המנועים המקובלים כיום. יש בו הן מנוע חשמלי והן מנוע רגיל, והנעה חשמלית הצמודה לגלגלים, שהיא אכן צעד מהפכני לכיוון מכונית שמשתמשת בתא דלק לייצור חשמל. המכונית יודעת לנצל כל אנרגיה אפשרית, כולל זו המנוצלת לבלימת המכונית, כדי לטעון את המצברים. בכל זמן שהדבר אפשרי - למשל בעת עמידה ברמזור - מופסקת פעולתו של המנוע הרגיל, וכך מופסקים לחלוטין זיהום האוויר ותצרוכת הדלק. רמת החיסכון בדלק ורמת הזיהום משתנות כמובן לפי סוג הנסיעה, ואולם מדובר במכונית גדולה למדי שצריכת הדלק שלה נמוכה בעשרות אחוזים מזו של מכונית מקבילה רגילה. אלא שגם מכוניות כלאיים תלויות במנוע בעירה פנימי קונבנציונלי למדי כמקור הכוח העיקרי שלהן.

מכונית מצליחה יחסית מסוג זה היא ההונדה אינסייט, שעם נסיעה של 24.8 קילומטר לליטר נחשבת לאחת המכוניות החסכוניות ביותר הקיימות היום, והיא מצוידת במנוע זעיר בסיוע של מנוע חשמלי ואלטרנטור המורכב על גל הארכובה.

כיום נמכר בישראל רק דגם כלאיים אחד, טויוטה פריוס, ואולם בעתיד הקרוב יחל הייבוא של דגם נוסף, הונדה סיוויק IMA. בינתיים טויוטה היא המובילה בתחום והתחייבה להחדיר מכונית הייבריד ב-13 פלטפורמות בשנה הקרובה. היצרנים האמריקאיים משום מה נשארו הרבה מאחוריה, ויש לכך השלכות גדולות על עתיד המכוניות בתחום זה.

בגלל הביקוש העולמי הגבוה למכונית, טויוטה העולמית מתקשה לספק אותן, וכך ייבוא המכונית לישראל מוגבל לכמות מזערית של פחות מ-15 מכוניות בחודש.

אבל גם עם מכוניות מסוג זה, כמו עם המכוניות החשמליות הטהורות, יש בעיה חמורה - מחירן הגבוה עדיין מרתיע את הצרכנים. זאת אחת הסיבות, ואולי העיקרית, שחברות גדולות כמו הונדה וג'נרל מוטורס, שהקימו קו ייצור של כלי רכב חשמליים, הפסיקו את הייצור בשל מכירות נמוכות.

אפשר לנסות

שר התחבורה מאיר שטרית הוא אחד האנשים המעטים בארץ, ובוודאי השר היחיד בממשלה, שנוהגים כיום במכוניות שאינן מונעות בנזין. שטרית: "אני מתעניין מאוד בנושא של שימור אנרגיה ומניעת זיהום. צריך לזכור, אנחנו מדינה קטנה בלי מקורות נפט, והצרכניות הגדולות ביותר של נפט בארץ הן המכוניות. לדעתי צריך, ואפילו חיוני, שכל עם ישראל ייסע במכוניות הייבריד. זה יחסוך הרבה דלק, שלא לדבר על זיהום, והמכונית הזאת חוסכת טונה של זיהום לשנה ופולטת הרבה פחות מזהמים. נכון שהמכוניות האלו יותר יקרות. אבל לדעתי בתוך שנה-שנתיים המחיר שלהן יירד משמעותית".

- מה אתה עומד לעשות?

"בדקתי את נושא מכוניות ההייבריד בישראל, ומצאתי שכרגע יש שתי חברות שמייבאות מכוניות הייבריד לישראל, וגם הן בכמויות קטנות ביותר. אחת היא טויוטה והשנייה הונדה. בבדיקה שעשיתי התברר שטויוטה בנו את המכונית במיוחד כהייבריד, ואילו הונדה עשו הסבה של מכונית דלק רגילה להייבריד. התקשרתי לטויטה והצעתי להם לבוא לנסיעת מבחן אצלם. עד היום, אגב, הביאו רק 20 מכוניות כאלה לארץ, זאת המכסה שהקציבו לארץ בגלל הביקוש הגדול למכוניות האלו בחו"ל".

- ומה אתה אומר?

"עשיתי את נסיעת המבחן והתרשמתי מאוד מהמכונית ומהנתונים. החלטתי על המקום לרכוש אותה".

- כמה זמן אתה כבר נוסע בה?

"קיבלתי אותה רק לפני כמה שבועות. היא עוכבה במינהל הרכב במשך חצי שנה".

- ואיך הביצועים?

"המכונית נהדרת. אין לי מילים לתאר כמה היא יותר נוחה ממכונית על בסיס דלק. גם הרבה יותר נוח לשבת בתוך העיר כשאתה נוסע בה. הייתי רוצה לעבור לחלוטין לנסיעה במכונית הייבריד, דבר שאינני יכול לעשות כרגע מסיבות שונות, לצערי הרב".

- אתה לא חושב שעדיף כבר בכלל לעבור למכוניות חשמליות טהורות שיחסלו את הצורך להמשיך להשתמש בדלק?

"לצערנו, ובאמת לצערנו, עדיין אין היום יתרון מסחרי למכוניות חשמליות, בניגוד להייבריד. עוד לא מצאו פתרון אמיתי לבעיית המצברים. היפה בהייבריד שהיא פותרת את הבעיה, היא טוענת את עצמה כל הזמן, לא כמו מכונית חשמלית שעלולה להיתקע באמצע נסיעה ולא תהיה תחנה בסביבה להטעין אותה מחדש".

- מה אתם מתכננים לעשות בעתיד במכוניות הייבריד?

"תדע, הורדתי את המסים על המכוניות האלו ב-60 אחוז, ולכן המס על הייבריד הוא רק 40 אחוז לעומת 100 אחזו מס על מכונית רגילה. זה כדי לעודד יותר אנשים לרכוש הייבריד. ואתה יודע מה? לדעתי, ואני מתכוון לפעול בנושא, צריך לבטל את המס על ההייבריד כמעט לגמרי כדי לעודד אנשים לעבור להייבריד.

"אנחנו עובדים להביא דגמי אוטובוסים הייבריד ולבדוק אותם, את הפעלתם, ואם זה יצליח נעודד את הפעלתם, וזה יהיה חיסכון אדיר מכל בחינה, בזיהום אוויר בתוך הערים ובדלק.

"בארצות הברית יש יותר משניים וחצי מיליון הייבריד. לדעתי הציבור צריך לעבור למכוניות הייבריד, השרים והציבור. בארצות הברית הביקוש עצום, יש תורים גדולים לטויוטה, מכונית שקטה חשמלית, וכולם מצביעים ברגליים. אני רוצה לנצל את ההזדמנות לקרוא בזה לאזרחים: תשתמשו במכוניות הייבריד!"

דלק אוטומטי ישראל, הענייה במקורות אנרגיה משלה, נודעה במשך השנים בשימוש היעיל שלה במקורות אנרגיה חלופיים כמו אנרגיית שמש. לכאורה בגלל התלות העצומה שלה באספקת נפט מבחוץ היתה אמורה ישראל להיות הראשונה לקפוץ על מכוניות המונעות במקורות אנרגיה חלופיים שיכולות להפחית את תלותה בנפט, ובאותו שוונג להנחית מכה לסעודים.

באמצע שנות התשעים עוד היה אפשר לחשוב שפריצת הדרך הגדולה בתחום המכוניות החשמליות אכן תבוא מישראל. במשך זמן מה פעלה חברת החשמל של ישראל בנושא עידוד השימוש ברכב החשמלי.

החברה ביצעה סקר מקיף של סוגי המצברים לרכב חשמלי שפותחו בעולם, ועושי הסקר הגיעו למסקנה שמצבר אבץ האוויר, שפיתחה חברת דלק חשמלי הישראלית, עולה בביצועיו הרבה מעל כל המצברים האחרים.

אחד מיתרונותיו הבולטים הוא צפיפות אנרגיה גבוהה, המאפשרת טווח נסיעה של כ-400 קילומטר. המדידות נעשו ברכב כבד שמשקלו ארבעה וחצי טונות ומשקל המצבר כ-600 קילוגרם. המצבר הישראלי אפשר לרכב להגיע למהירות של 120 קמ"ש, לעומת מצבר עופרת בחומצה שהותקן ברכב מקביל של חברת ג'נרל מוטרוס האמריקאית והגיע למהירות 90 קמ"ש בלבד. חברת החשמל ערכה ניסויים שונים במכשיר, וזה התגלה כיעיל וכמספק ביותר. נקבע שברגע שיוקמו תחנות דלק חשמלי תארך החלפת מצבר חשמלי כעשר דקות בלבד.

למרות כל התוצאות המרשימות והמבטיחות הפרויקט בארץ נתקע. ד"ר דני קוטק, ראש מדור פרויקטים מחקריים בחברת החשמל: "בזמנו, באמצע שנות התשעים, חברת החשמל רכשה זיכיון שחברת דלק חשמלי פיתחה לטכנולוגיה של מצברים לרכב חשמלי מסוג אבץ אוויר - טכנולוגיה שיש להם עליה פטנט בינלאומי. היתרון הגדול של המצבר שלהם הוא שיש לו קיבולת אנרגיה גבוהה. בסופו של דבר עשינו ניסוי בטכנולוגיה הזאת במשך כמה חודשים, וראינו שיש לרכב ביצועים טובים מאוד. אבל למצבר היו עלויות שימוש גבוהות מדי שהופכות אותו ללא כדאי. מאז לא עשינו דבר בתחום".

הייברידים קולג'

בשנים האחרונות התרכזה חברת דלק חשמלי בשוק האוטובוסים העירוניים בארצות הברית, תחום שבו אין פתרון חלופי (חוץ מתאי דלק על בסיס מימן - פתרון יקר ל-20 שנה לפחות). היא פעלה בשיתוף עם חברת-העל ג'נרל אלקטריק בפרויקט שחלקו ממומן בכספי משרד התחבורה האמריקאי. הפרויקט הוכיח שאוטובוס אבץ אוויר עומד בכל הדרישות ליום עבודה מלא במרכזי הערים הצפופים, כולל מיזוג אוויר ומעלית נכים, לדוגמה.

אלא שעד כה לא הצליחה החברה למצוא קונים למוצריה בישראל למרות ניסויים משותפים שבוצעו בהצלחה עם חברת החשמל. המוצרים של החברה סומנו כיקרים מדי.

יואל גילון, האחראי על תחום הרכב החשמלי בדלק חשמלי: "אנחנו עוסקים באוטובוסים חשמליים, וזה דורש תשתית חדשה שלא נמצאת בכל מקום. אז יותר נוח להיכנס לציים של כלי רכב כמו אוטובוסים של אגד או דן, ששם תיתכן תחנת תדלוק חשמלי".

- ואיפה זה עומד?

"מה שנכון ומתסכל הוא שבישראל לא הצלחנו בגלל עלויות גבוהות מדי. שאלת מיליון הדולר היא איך עוברים מאוטובוס אחד שהוכיח את עצמו בכול ל-1,000 אוטובוסים כאלה".

- אז מה אתם מתכננים לעתיד?

"עכשיו אנחנו מנסים בארצות הברית וגם בסין, ששם אפשר לדבר על אלפי אוטובוסים לרגל האולימפיאדה. בשנחאי מדובר על 3,000 אוטובוסים לשנה ובבייג'ין על 1,000 מתוך 8,000 האוטובוסים המתוכננים (7,000 אוטובוסים יונעו בגז). באופן כללי הסינים מתקדמים הכי הרבה בטווח המיידי לגבי המכוניות החשמליות, וזה אומר שבעתיד הם יקדימו את כולם".

- וישראל?

"אני לא רואה איך אפשר להחדיר רכב חשמלי לישראל כי זה עלויות אדירות. גם תאי הדלק על בסיס מימן יקרים מאוד. מבחינה אקולוגית, אופציית החשמל עדיפה. עדיין יהיה זיהום, אבל הזיהום החשמלי יהיה בנגב או בתחנות שאפשר לפקח עליהן. וגם אפשר לעשות חשמל נקי לגמרי.

"אבל לא יעזור, הרכב החשמלי היום לא קיים. יש הייברידים שנכנסים, שהם שילוב של מנוע דיזל ובטרייה, ומורידים עשרה אחוזים ובפוטנציאל 30 אחוז. טויוטה מתקדמת מאוד בזה. אבל גם זה לא יועיל לטווח הארוך. טוב שיעסקו בזה עכשיו כי זה יותר טוב מלא כלום".

- כמה אחוזים מהרווחים שלכם מגיעים מרכב חשמלי?

"לטווח הארוך כולם מדברים, אבל בארץ אנחנו היחידים שפועלים ומייצאים. דווקא ברכב החשמלי לא הצלחנו מסחרית. אילולא המוצרים האחרים שאנחנו מייצרים לא היינו קיימים".

קמצנים

חברת דלק חשמלי אינה היחידה שעוסקת בפיתוח רכב חשמלי בישראל. בטכניון עמל על כך צוות מדעי בראשות פרופ' סטיוארט ליכט. ליכט יצר סוללות המבוססות על סוג ייחודי של ברזל, שפירוקן אינו מלווה בפיזור חומרים רעילים בסביבה, תכולת האנרגיה ידידותית לסביבה, ואפשר לחדש אותה באופן קבוע וכך להתגבר על הבעיות הקבועות במכוניות חשמליות - משקל, זיהום וחיי בטרייה קצרים. את ההמצאה מפתחת כעת חברת כימרג'י, שמנהלת ברכט ליכט, אשתו של הממציא, שמחזיקה בכ-47 אחוז ממניות כימרג'י (בעלת המניות הגדולה בכימרג'י). אולם ליכט עזב לאחרונה את הארץ בעקבות משרה מכניסה יותר בחו"ל. כידוע "אין נביא בעירו".

כשאני שואל את דני קוטק מחברת החשמל מדוע לא היתה דחיפה מסיבית למעבר לרכב חשמלי מצידם, הוא אומר: "הפיתוח של חברת דלק חשמלי אכן עדיף מכל השאר מבחינה אקולוגית. אבל בסופו של דבר מישהו צריך להשתמש ברכב, ולא מצאנו שמישהו היה מעוניין. העלויות היו יותר מדי גבוהות".

- זה לא האינטרס שלכם כחברת החשמל לפעול בעניין מכוניות חשמליות? לתכנון לטווח ארוך?

"בסופו של דבר המדינה צריכה להשקיע יותר ולא חברת החשמל. אני מסכים שלטווח הארוך זה אינטרס של חברת החשמל, אבל נוכל לטפל בזה רק אם המדינה תעזור לנו מבחינה כספית עם הקלות במס".

הממשלה אכן מגלה עניין מסוים במכוניות ההייברידיות. כדי להמחיש את האמונה של הממשלה במכוניות הכלאיים רכש מינהל הרכב שתי מכוניות ראשונות - אחת מתוצרת טויוטה ואחת מתוצרת הונדה. אבל בדבר האמיתי, במכוניות החשמליות ממש, אין עניין רב.

- אברהם ארביב, ראש מחלקת מחקר ופיתוח במשרד התשתיות, מה עושה משרד האנרגיה והתשתיות בעניין מכוניות חשמליות?

"אין בישראל תעשיית רכב ואין מי שיעסוק בזה, יש רק מי שייהנה מהפירות. חברת דלק חשמלי לא פנו אלינו לתמיכה, ואין מי שיכול ליהנות מתוצאות המחקר והפיתוח, ולכן אין סיבה להשקיע בזה במיוחד. גם לא נעשה הרבה בתחום הזה בעולם. הטכנולוגיה הזאת מגוונת ובעייתית ועדיין יש הרבה טכנולוגיות שנאבקות על הבכורה. לדעתנו אין לנו יתרון בתחום הזה ועדיף לא להיות ראשונים בו. יש לנו אופציות אחרות שגם הן נתקלות בקשיים בארץ ובחו"ל. אם מישהו יפתח מכוניות חשמליות מצליחות אז יהיה לנו על מה לדבר, לא לפני כן.

"גם מכוניות הייברידיות, שהן יחסית מצליחות בשוק, הן יקרות, וגם לשם קשה לחדור. בעבר ניסינו לבצע הדגמה של אוטובוסים הייברידיים בתל אביב, אבל העניין נתקע במשרד התחבורה כי האוטובוס ההייברידי עולה 30 או 40 אחוז יותר מאוטובוס רגיל, ובמצב הנוכחי לא מצאו סיבה לממן את זה. אם יתקבלו תקנות שידרשו תחבורה פחות מזהמת בעיר תל אביב, כמו שיש באירופה, אז זה יהיה הכרח המציאות ויפעלו בכיוון. עד אז זה לא הכרח המציאות ולא כלכלי, אז לא עושים עם זה כלום. יש לנו דברים חשובים יותר שאנו עוסקים בהם כעת".

- יש בכלל מחקרים בכיוון?

"אין הרבה הצעות למחקר בכיוון זה, גם משום שאין כאן תעשיית רכב של ממש".

קשה ומסובך

שוקי שטרן, מנהל הרשות לגז טבעי, מסביר על מה כן עובדים: "רכב המונע בגז פחמני מתחיל להתפתח עכשיו, ואנחנו בוחנים את האפשרות לרכב בגז טבעי דחוס ומה נעשה עם זה בעולם. אני חושב שצריך לטפל גם בעניין של רכב חשמלי, אבל בינתיים עוד לא נעשה עם זה דבר. אנחנו מחכים לראות מה עושים עם זה בעולם".

- מיקה כרמון, מנהל השיווק של טויוטה בישראל, האם ההייברידים זוכים להצלחה בישראל?

"הביקוש שלהם בעולם כולו גדול מאוד, אבל המסר החשוב של המכונית הזאת הוא איכות הסביבה, וזה, לצערנו, דבר שלא תופס כל כך את הישראלים ולא כל כך מעניין אותם. את הישראלים תופס בראש ובראשונה החיסכון בדלק.

"התחלנו למכור את המכוניות ההייברידיות ממש לפני כמה חודשים, בסוף השנה שעברה, ועד עכשיו מכרנו כ-70 מכוניות סך הכול. בשלב זה, זה נראה כמכירות סבירות. מובן שבסופו של דבר בעוד כמה שנים נעבור למכור אך ורק מכוניות הייברידיות. טויוטה כבר הצהירה שעד 2012 היא תעבור לייצור בלעדי של מכוניות הייברידיות. כמוה יעשו שאר יצרניות הרכב, רק שהן לא הצהירו על זה".

- אתם חושבים לעבור גם למכוניות חשמליות טהורות?

"לא. טויוטה לא עוסקת בזה, ומכירת מכוניות הייברידיות היא קשה ומסובכת מספיק".

תנו בבנזין

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, גם הוא אינו רואה גדולות ונצורות לתחום המכוניות החשמליות: "אנחנו המשרד הראשון שסיים את כל הפרודצדורה לייבוא מכונית הייברידית. נתנו את האישורים למכונית לפני כשנה וחצי, ואנחנו מעודדים גם רכישה וגם הפעלה של המכונית.

"פעלנו להורדת המסים בתחום זה, ואנחנו הראשונים שרכשו מכונית הייברידית במיוחד בשביל השר, והוא גם משתמש בה הרבה. אנחנו מקווים שבעקבות המכונית הזאת יבואו אחרות. השר מאוד מרוצה ממנה ומאיכות הנסיעה שלה".

- אבל אם זה כל כך חשוב, למה לא הראיתם דוגמה נוספת וקניתם כמה שיותר מכוניות כאלו ולא רק מכונית אחת בשביל השר?

"מחירה של המכונית ההייברידית עדיין יקר בהשוואה למכוניות אחרות, ואנחנו משתדלים לחסוך. אם מחירה היה זול יותר היינו קונים הרבה יותר. אם נושא המכוניות החשמליות יתפתח בחו"ל נעודד את זה גם בארץ. בכל מקרה המכונית ההייברידית מתאימה יותר לתנאי הארץ ממכונית חשמלית. ברגע שהיא מגיעה למהירות מסוימת היא פועלת על בנזין ובמהירות נמוכה יותר על חשמל. זה מתאים יותר להייבריד בהשוואה למכונית חשמלית רגילה".

זמנו של הרכב החשמלי עוד לא הגיע, אבל הוא קרוב יותר מתמיד. על כל פנים, כולם כנראה מחכים שהסינים יעשו את הצעד הראשון והמכריע. ורק אז ילכו בעקבותיהם.