גבי רוטר אופטימי: "פוטנציאל הצמיחה של קסטרו בעולם הוא בלתי מוגבל"

הכנסות קסטרו טיפסו בשיעור רבעוני של 12.9% ל-98.5 מיליון שקל * גבי רוטר: "עבדנו השנה יפה בישראל, גם מכירות החנויות הזהות עלו" * החברה מחקה 2 מיליון שקל בגין חובותיה של קלאבמרקט

22/08/2005, 17:34
אחרי מספר רבעונים של קיפאון במכירות בישראל ולאחר רבעון של ירידה ברווחיות התפעולית, חוזרת קסטרו לעצמה ומציגה צמיחה הן בישראל והן בחו"ל. המכירות במחצית הראשונה של השנה עמדו על 191.6 מיליון שקל, גידול של 7.4% לעומת המחצית הקודמת. הסתכלות רבעונית מציגה צמיחה יפה עוד יותר - ב-12.9% ל-98.5 מיליון שקל, אולם חלק מן ההבדל בין הרבעונים נעוץ במועד חג הפסח, שחל השנה ברבעון השני ובשנה שעברה חל ברבעון הראשון.

"היה רבעון מצוין", אומר גבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף בקסטרו. "בדו"חות הללו ניתן לראות לראשונה את תוצאות ההשקעות הגדולות שביצענו בשנתיים האחרונות. מתוך התוספת למכירות, בערך 6 מיליון היו מהפעילות בחו"ל. 5.5 מיליון שקל היו מהפעילות בישראל, שצמחה במחצית וגם ברבעון. המכירות בישראל ברבעון הנוכחי גדלו גם בגלל עיתוי חג הפסח, זה נכון - אבל לא רק. עבדנו השנה יפה מאוד. המכירות בחנויות הזהות בישראל צמחו הן ברבעון והן במחצית".

העלייה במכירות של קסטרו עצמה (להבדיל מהחברה הבת בגרמניה, אליה נגיע בהמשך) לא לוותה בהשקעות משמעותיות, לא בחנויות חדשות בישראל (שלא נפתחו בתקופה) ולא בפעילות בחו"ל (שהיא כולה בזכיינות ולכן אינה דורשת השקעה כספית רבה). השיפור בשורה העליונה יורד, אם כך, ישירות לשורת הרווח הגולמי, שם נרשמה צמיחה של 6.8% ל-109.3 מיליון שקל במחצית וצמיחה של 14% ל-58 מיליון שקל ברבעון.

עם זאת, שיעור הרווח הגולמי רשם ירידה קלה, מ-57.3% במחצית המקבילה ל-57% במחצית הראשונה של 2005, ומגמה זו צפויה להימשך. "הרווח הגולמי מפעילות סיטונאית נמוך מהרווח הגולמי מפעילות קמעונאית. הפעילות בחו"ל היא בעיקרה סיטונאית, ולכן ככל שהפעילות בחו"ל תהפוך לחלק יותר מהותי מכלל העסקים שלנו, שיעור הרווח הגולמי מתוך המכירות אמור לרדת, למרות שהרווח הגולמי עצמו אמור להמשיך לעלות. שיעור הרווחיות התפעולית, עם זאת, אמור להשתפר", אומר רוטר.

בהסתכלות רבעונית, אכן השתפר שיעור הרווח התפעולי מ-10.9% ברבעון המקביל ל-12.3% ברבעון הנוכחי. גם היקף הרווח התפעולי עצמו עלה ל-12.1 מיליון שקל, צמיחה של 27%. אולם בהסתכלות על המחצית כולה, שיעור הרווח התפעולי ירד קלות מ-11.8% במחצית המקבילה ל-11.4% במחצית הנוכחית. "הרווח התפעולי במחצית אמנם ירד קלות, אך יש לזכור כי זה כולל את מחיקת כל החוב של קלאבמרקט, בהיקף של 2 מיליון שקל", אומר רוטר. מחיקה זו נכללה בהוצאות המכירה. קסטרו בחרה לא להיות אופטימית, בינתיים, לגבי הסיכויים שקלאבמרקט תחזור לשגשג ולהחזיר את חובה. מתוך 2.3 מיליון שקל שחייבת לה הרשת בעבור תווי שי שמכרה ועליהם לא שילמה, מחקה קסטרו 2 מיליון. בנטרול המחיקה הזו, קסטרו מראה דווקא גידול בשיעור הרווח התפעולי.

בגרמניה מביטים רחוק

בשורת הרווח הנקי - רגשות מעורבים. הרווח ברבעון צמח יפה מאוד - בכ-26%, ל-7.16 מיליון שקל. עם זאת במחצית, שהיא כאמור מייצגת יותר בשל עיתוי הפסח, חלה ירידה מינורית ברווח, של כ-5%. אולם אל דאגה - גם לכך יש הצדקה מבחינת מי שמאמין בתוכניות ארוכות הטווח של קסטרו: הפעילות בגרמניה, שנחשבת לפעילות של חברה בת ולכן משפיעה רק על פרמטר הרווח הנקי, הסבה לקסטרו הפסד של 3.2 מיליון שקל במחצית ושל 1.4 מיליון ברבעון. קסטרו השקיעה בחברה 7.2 מיליון שקל ברבעון הנוכחי, ורוטר אינו רומז על ירידה משמעותית בהשקעות בקרוב.

"השקענו השנה בגרמניה בפתיחת חנויות, בהון חוזר וגם במימון חלקנו בהפסד מהפעילות", הוא מסביר. "אנחנו צופים שהפעילות תתאזן כאשר יהיו לנו 8 צמדי חנויות (כלומר 8 חנויות נשים לצד 8 חנויות גברים). כיום יש לנו צמד חנויות ועוד חנות בודדת, וצמד נוסף ייפתח בספטמבר. אנחנו מקווים שנגיע ל-8 צמדים כבר במהלך השנה הבאה".

בשנה האחרונה הסבירה קסטרו רבעונים פחות טובים בהשקעה במרכז הלוגיסטי החדש. הדו"חות הללו, עם שיפור בכמעט כל הפרמטרים, תומכים בהסבר זה שכן קסטרו בדיוק השלימה את כל ההשקעות המשמעותיות במרלו"ג. "בהמשך הדרך נשקיע אולי רק בהרחבת המרלו"ג, בהתאם להתרחבות פעילותנו בחו"ל", אומר רוטר.

השנה יצאה קסטרו בתוכנית רכישת מניות, לה הוקצו 10 מיליון דולר מהם נוצלו כ-6.8 מיליון. הם הוקצו לרכישה חזרה של מניות קסטרו במחיר ממוצע של 65 שקל. מבט על מחיר המניה מראה כי קסטרו תזמנה היטב את הרכישה למחיר שפל של חצי השנה האחרונה. היום עומד מחיר המניה על 79 שקל. רוטר אינו מגלה סימנים כי קסטרו עומדת לנצל כרגע את יתר הסכום שהוקצה לרכישה מחדש של מניותיה.

תוכנית רכישת המניות הייתה אחת הסיבות לתזרים מזומנים שלילי שרשמה קסטרו ברבעון הרביעי, בהיקף של 1.9 מיליון שקל. התזרים השלילי נבע גם מן העבודה שהשנה הצטיידה החברה במלאי לפעילותה בחו"ל בתקופה זו, בהיקף של 6.9 מיליון שקל, לעומת מכירת מלאי בהיקף דומה ברבעון המקביל אשתקד. סיבה נוספת לתזרים השלילי הייתה ההשקעה בגרמניה. רוטר מציין גם את הבונוס לעובדים, שניתן השנה במחצית השנייה ואת הגידול בדיבידנד שחולק, שהיה השנה גבוה ב-2.4 מיליון שקל מבשנה שעברה.

מבחינת תוכניות לעתיד, קסטרו תתמקד בתקופה הקרובה בפתיחת חנויות בחו"ל, בעיקר במדינות בהן כבר יש לה חנויות. כיום מפעילה הרשת 3 חנויות בגרמניה, 4 ברוסיה ואחת באוקראינה. בספטמבר אמורות, כאמור, להיפתח שתי חנויות נוספות בגרמניה. במהלך הרבעון השלישי (המגיע בקרוב לסיומו) ייפתחו גם חנויות ראשונות בלטביה ושוויץ. ברבעון הרביעי תיפתח חנות ראשונה בתאילנד.

בספטמבר תחזור קטסרו לפתוח חנויות בישראל , עם הקמתן של 3 חנויות ראשונות של מותג אביזרי האופנה DIVA. קסטרו משמשת במקרה הזה כזכיינית של חברת DCK הבריטית, מודל הפוך לזה שהיא מפעילה עם המותג שלה ברוסיה, לטביה ואוקראינה. ההשקעה ברשת בשנתיים הקרובות צפויה להגיע לכ-16 מיליון שקל אולם ההשפעה על התוצאות צפויה להיות שולית בינתיים. בהמשך, צפויה הרשת להניב, אם תצליח, שיעורי רווח דומים לאלה של הפעילות הקמעונאית של קסטרו בישראל. אם אמנם תצליח הרשת, צפויה קסטרו לייצג את המותג גם בשוויץ.

* גבי רוטר, האם ההשקעה ברשת נוספת בישראל נובעת מחשש מקיפאון בשוק האופנה מקומי?

"ממש לא. פוטנציאל הצמיחה של קסטרו בעולם הוא בלתי מוגבל, ואנחנו מצליחים להמשיך לצמוח יפה גם בישראל. אמנם אנחנו מזהירים את המשקיעים בתשקיף מכך ששוק האופנה בישראל סובל ועלול לסבול בעתיד מעודף היצע ושחיקת מחירים, אך אני אישית מאמין שקסטרו יצרה בידול בשיווק ובעיצוב, מה ששומר עליה מפני המגמות הללו של שחיקת מחירים גם למול עודף היצע". * גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>

 
חזרה למעלה