סונול: ממלחמת העולם הראשונה ועד לדלק סילוני

07/09/2005, 12:14
"למשבר בקלאבמרקט אין השפעה על החברות-הבנות בגרנית הכרמל". כך כתב יו"ר החברה, איזי בורוביץ, למנהליה הבכירים רק לפני חודש וחצי. איזי אף הקפיד להבהיר שלו עצמו אין כל קשר לקלאבמרקט, שנשלטה בידי אחיו דדי וגיסתו תמי (יחד עם יוסי רוזן).

המכתב של איזי פורסם כאשר במסגרת מתקפת הזעם של ספקים על קלאבמרקט, דובר על כך שיש להחרים את יתר עסקיהם של הבורוביצים, ובראשם אל-על, סונול וטמבור. בפועל זה כנראה לא קרה, אך דומה שהדי המשבר ברשת הקמעונאות אכן הגיעו בסופו של דבר אל חברת התדלוק.

סונול הוקמה בסוף מלחמת העולם הראשונה, תחת השם "סוקוני ואקום", והיא מתגאה עד היום בכך שכבר ב-1924 הפעילה משאבות דלק מיכניות. בשנות ה-50 שונה שמה ל"מוביל אויל אוף ישראל". ב-1958 נרכשה החברה בידי משפחת סוננבורן האמריקנית, ומכאן מקור שמה הנוכחי.

ב-1981 רכשה גרנית הכרמל את סונול. וב-1998 רכשו קבוצת בורוביץ וחברת הסחר הבינלאומית גלנקור את השליטה בגרנית (54%) תמורת 207 מיליון דולר לפי שווי חברה של 383 מיליון דולר. השליטה נמצאת כיום בידי חברת בורוגלן, המוחזקת בחלקים שווים בידי שתי הקבוצות. ישעיהו לנדאו מחזיק ב-25.06% נוספים, והיתרה - בידי הציבור.

השווי הנוכחי של גרנית (שהיא גם בעלת סופרגז, טמבור וחברות נוספות) הוא 173 מיליון דולר, כך שבעלי השליטה מופסדים על הנייר 30 מיליון דולר על השקעתם, אחרי שמשכו דיבידנד ב-30 מיליון דולר.

לחברה חובות בנקאיים לטווח קצר בסך 290 מיליון דולר; חובות בנקאיים לטווח ארוך בסך 114 מיליון דולר; ואג"ח בסך 66 מיליון דולר.

באפריל 2005 הודיעה גרנית על מסמך הבנות למכירת נדל"ן ב-200 מיליון דולר לחברה בריטית, כדי להקטין את האובליגו לבנקים. בין היתר, נמכרו 50% ממגדל סונול בתל-אביב (לדברי החברה כבר הושכרו שני שלישים מ-30 אלף המ"ר בו), 50% מפארק התעשייה סייבל בראש העין, 50% בפרויקט לב מגור בחולון, מתקני סונול בחיפה וקרקעות עליהן ניצבות 35 תחנות של סונול (אשר חכרה אותן מיד).

במקביל, מתמודדת גרנית על רכישת נצבא (היא פרשה מהמכרז לאחר קריסת קלאבמרקט אך חזרה אליו). את המחצית הראשונה של 2005 סיימה גרנית ברווח נקי של 10.7 מיליון שקל, ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה.

סונול היא החברה השלישית בגודלה במספר תחנות התדלוק שהיא מפעילה - 205. ב-2004 היא מכרה בנזין, סולר ודלקים אחרים בהיקף כולל של 2.43 מיליארד שקל. 67% מהמכירות היו ללקוחות מוסדיים, ממשלתיים, מסחריים ועסקיים; 20% נמכרו בתחנות הדלק; ו-13% היו של דלק סילוני לחברות תעופה.

יש לזכור, ששיעורי הרווחיות בענף הם נמוכים למדי. סונול דיווחה על רווח גולמי של 15% בשוק המוסדי. נכון שבשוק הפרטי היה הרווח הגולמי אשתקד 38%, אך כאמור מדובר על מגזר קטן יחסי מפעילותה. הרווח הגולמי של גרנית בתחום התזקיקים היה 133.8 מיליון שקל ב-2004.

בששת החודשים הראשונים של 2005 הסתכמו מכירות סונול ב-1.97 מיליארד שקל, עלייה חדה של 52% שנבעה בעיקרה כמובן מהזינוק במחירי הנפט. הרווח הגולמי היה 54.5 מיליון שקל - ירידה של 13%. המכירות למגזר העסקי היוו 83% מכלל המכירות במחצית הראשונה, לעומת 77% בשנה שעברה.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>ועידת ישראל לעסקים 8-7 בדצמבר 2014 – לפרטים והרשמה >>
 
 
חזרה למעלה